Λίνα Γιάνναρου ΛΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΡΟΥ

«Τρολς» και ΜΜΕ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

​Πολλές συζητήσεις προκάλεσε η έρευνα του InsideStory για τα «τρολ» του Διαδικτύου, των λογαριασμών δηλαδή στο Τwitter που αναπαράγουν τη «γραμμή» του κόμματος κατόπιν κεντρικής εντολής, συχνά προωθούν fake news για να εξυπηρετήσουν μια θέση, εξαπολύουν συντονισμένα επιθέσεις εναντίον αντιπάλων, δημοσιογράφων, αλλά και μελών της ομάδας τους που «ξεστράτισαν». Ασχετα με όποιες επιμέρους ενστάσεις (π.χ. η ανωνυμία είναι πυλώνας του Διαδικτύου και δεν είναι εξ ορισμού ύποπτη), ήταν ένα πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάζ που σκιαγράφησε με αρκετή ακρίβεια το κλίμα και την ακραία πολεμική που επικράτησε στο μέσο τα τελευταία χρόνια και κατά συνέπεια τους λόγους για τους οποίους αρκετοί χρήστες αποχώρησαν σταδιακά από αυτό. Σε συνδυασμό με τον διχασμό μετά τα γεγονότα του καλοκαιριού του ’15, η κατάσταση στο Τwitter συνοψιζόταν στο «δεν ξέρεις από πού θα σου ’ρθει».

Υπάρχει όμως ένα «αλλά» ή, καλύτερα, ένα μεγάλο αναπάντητο ερώτημα. Πόσους αφορούσαν τελικά όλα αυτά; Από 721.946 Ελληνες χρήστες του Τwitter (trending.gr), μόνο ένα ποσοστό είναι ενεργοί, από τους οποίους ένα πολύ μικρότερο ποσοστό «κυκλοφορεί» στο «πολιτικό» Τwitter. Ανάμεσα στα δέκα δημοφιλέστερα accounts αυτή τη στιγμή βρίσκονται για παράδειγμα η Φαίη Σκορδά με 657.655 followers, η Ελεονώρα Μελέτη (619.608), η Μαρία Ηλιάκη (601.209), ο Σάκης Ρουβάς (521.156) και βέβαια η Ελένη Μενεγάκη (509.279). Ο ίδιος ο πρωθυπουργός βρίσκεται μόλις στη 19η θέση (461.441). Κακά τα ψέματα, ο κύριος όγκος των χρηστών, πόσο μάλλον των Ελλήνων, όχι μόνο δεν ασχολείται, αλλά αγνοεί παντελώς το σύμπαν των έμμισθων ή άμισθων «τρολ».

Πόση απήχηση θα είχε λοιπόν η δράση τους, χωρίς τη συστηματική αναπαραγωγή της από τα ΜΜΕ; Κάποια στιγμή έγινε μια μεγάλη παρανόηση. Οι δημοσιογράφοι, οι οποίοι αγάπησαν σφόδρα το μέσο για την αμεσότητά του και την ταχύτητα της μετάδοσης της πληροφορίας, ταύτισαν την κοινότητα του Τwitter με την κοινωνία, καταγράφοντας εν είδει «ανταπόκρισης» τα τεκταινόμενα σε αυτήν. «Χαμός στο Twitter με το τάδε γεγονός», «κατακραυγή από το Twitter για τη δείνα δήλωση», «τι λέει το Twitter για...» διαβάζαμε (και ενίοτε γράφαμε) τα τελευταία χρόνια, πολλαπλασιάζοντας την εμβέλεια μιας αντικειμενικά μικρής μερίδας πληθυσμού. Αν λοιπόν τα όποια «τρολ» άρχισαν να ορίζουν την ατζέντα, ήταν σε μεγάλο βαθμό με τις ευλογίες μας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ