ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενας στους τρεις καταναλωτές ψώνισε φέτος στην Black Friday

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ψώνισαν μεν, επικρίνουν την Black Friday δε. Ο λόγος, για τους Ελληνες καταναλωτές, οι οποίοι επέλεξαν φέτος σε ποσοστό 36% –αρκετά υψηλότερο δηλαδή σε σύγκριση με πέρυσι– να πραγματοποιήσουν αγορές τη συγκεκριμένη ημέρα, αν και στη συντριπτική τους πλειονότητα θεωρούν ότι υπάρχουν άλλες περίοδοι με πολύ μεγαλύτερες εκπτώσεις. Τα δύο αυτά ευρήματα που προκύπτουν από την έρευνα που διενήργησε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ) για την Black Friday 2018 επιβεβαιώνουν αν μη τι άλλο ότι οι πρακτικές προώθησης του εν λόγω θεσμού στην Ελλάδα είναι ιδιαιτέρως επιτυχημένες.

Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Ανάλυσης Αγορών και Καταναλωτικής Συμπεριφοράς του ΟΠΑ σε πανελλαδικό δείγμα 3.024 ατόμων, πάνω από ένας στους τρεις καταναλωτές προχώρησε σε αγορές στις 23 Νοεμβρίου 2018, έναντι 24% στην περσινή Black Friday. Ωστόσο, το 37% χαρακτήρισε την Black Friday «μια ημέρα εκπτώσεων σαν όλες τις άλλες», ενώ το 61% πιστεύει πως υπάρχουν άλλες περίοδοι εκπτώσεων με χαμηλότερες τιμές. Το 75,2% εκφράζει τη δυσαρέσκειά του για το ότι η Black Friday στην Ελλάδα δεν ακολουθεί τα πρότυπα του εξωτερικού. Το 68,5% των συμμετασχόντων στην έρευνα βρήκε τις εκπτώσεις της Black Friday αναμενόμενες, το 61% τις χαρακτήρισε συνηθισμένες, το 36% θεωρεί ότι ήταν παραπλανητικές, ενώ το 65% υποστήριξε ότι ήταν σε περιορισμένα προϊόντα. Πάντως, ένα 43% θεωρεί ότι οι εκπτώσεις ήταν ελκυστικές και σύμφωνα με ένα 47% και συμφέρουσες.

Η συνολική μέση δαπάνη ήταν φέτος ελαφρώς μειωμένη σε σύγκριση με πέρυσι, στα 175 ευρώ έναντι 189 ευρώ στην Black Friday το 2017. Ενας στους δύο ξόδεψε μέχρι 100 ευρώ, ενώ το 25% ξόδεψε περισσότερα από 200 ευρώ συνολικά. Οι νέοι μέχρι 24 ετών ξόδεψαν κατά μέσον όρο 133 ευρώ (από 149 το 2017), οι καταναλωτές ηλικίας 25-40 ετών δαπάνησαν κατά μέσον όρο 223 ευρώ (από 286 το 2017) και οι καταναλωτές μεγαλύτερη ηλικίας 261 ευρώ, όσα περίπου και το 2017 (263 ευρώ). Διαφοροποιήσεις υπάρχουν και μεταξύ των φύλων, με τους άνδρες να ξοδεύουν κατά μέσον όρο 200 ευρώ και οι γυναίκες 154 ευρώ.

Τα είδη ένδυσης και υπόδησης συγκέντρωσαν το ενδιαφέρον των καταναλωτών (το 81% δήλωσε ότι αυτά τα προϊόντα αγόρασε στις 23 Νοεμβρίου), ακολουθούν τα καλλυντικά (45%), τα ηλεκτρονικά (38%), τα δώρα (34%), τα είδη σπιτιού (29%) και οι ηλεκτρικές συσκευές (26%).

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι ένα μερίδιο των καταναλωτών –μικρό σε σύγκριση με το εξωτερικό– πραγματοποίησε αγορές στη διάρκεια της Black Friday τις οποίες κράτησε κρυφές από την οικογένειά του. Το 7% τις κράτησε κρυφές από τον ή τη σύντροφό του και το 14,3% από τους γονείς του. Το 50% των αγορών αυτών ήταν αξίας έως 80 ευρώ ενώ ένα ποσοστό 25% δήλωσε πως ξεπερνούσαν τα 200 ευρώ. Σύμφωνα, εξάλλου, με έρευνα της GfK, κύρια πηγή ενημέρωσης των καταναλωτών για την Black Friday στην Ελλάδα ήταν η τηλεόραση, ενώ μεγάλη ήταν η επίδραση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στις ηλικίες κάτω των 34 ετών.

Δυστυχώς, εκτός από τις εκπτώσεις στα προϊόντα, δεν έλειψαν οι επιχειρήσεις που έκαναν «εκπτώσεις» και στα δικαιώματα των εργαζομένων στη διάρκεια της Black Friday. Σε ελέγχους που πραγματοποίησε στις 23 Νοεμβρίου 2018 το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας σε 142 εμπορικά πολυκαταστήματα σε όλη την Ελλάδα, διαπίστωσε παραβάσεις σε 32, οι οποίες αφορούσαν τα χρονικά όρια εργασίας, μη δηλωθείσα υπερεργασία και υπερωριακή απασχόληση, καθώς και αδήλωτη εργασία.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ