ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση δασμών σε εισαγωγές κινεζικών οχημάτων από τις ΗΠΑ

REUTERS, BLOOMBERG

Ο εμπορικός αντιπρόσωπος των ΗΠΑ, Ρόμπερτ Λάιτιτζερ, είπε πως εξετάζει όλους τους πιθανούς τρόπους για την αύξηση των δασμών στις εισαγωγές κινεζικών οχημάτων έως 40%.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Λίγες ημέρες πριν από την κρίσιμη συνάντηση του Αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, με τον Κινέζο ομόλογό του, Σι Τζινπίνγκ, στη σύνοδο του G20, ανακοινώθηκε πως ο Λευκός Οίκος προτίθεται να αυξήσει τους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την υπ’ αριθμόν 2 οικονομία του κόσμου. Η κίνηση αυτή επιδεινώνει τις ήδη τεταμένες σχέσεις των δύο χωρών, σε μια περίοδο ενώ είχαν δημιουργηθεί προσδοκίες για εξομάλυνση στη σύνοδο του G20 αυτό το Σαββατοκύριακο.

Χθες, ειδικότερα, ο εμπορικός αντιπρόσωπος των ΗΠΑ, Ρόμπερτ Λάιτιτζερ, είπε πως εξετάζει όλους τους πιθανούς τρόπους για την αύξηση των δασμών στις εισαγωγές κινεζικών οχημάτων έως το 40%. Τόσο φορολογούνται οι εισαγωγές αμερικανικών αυτοκινήτων στην Κίνα ύστερα από την πρόσφατη αύξηση των δασμών κατά 25% από το Πεκίνο ως αντίποινα στον προστατευτισμό των ΗΠΑ. Η Κίνα, παράλληλα, μείωσε τους δασμούς όλων των υπόλοιπων εισαγωγών οχημάτων στο 15%. Εξάγει λιγότερα αυτοκίνητα από τις ΗΠΑ απ’ όσα εισάγει. Πέρυσι, η Κίνα εξήγαγε 53.300 οχήματα στις ΗΠΑ και εισήγαγε απ’ αυτές 280.208 οχήματα. Ομως η κυβέρνηση Τραμπ έχει επιβάλει δασμούς σε άλλα προϊόντα από Κίνα, συνολικού ύψους άνω των 250 δισ. δολαρίων, κατηγορώντας το Πεκίνο για την εφαρμογή άδικων πρακτικών στο εμπόριο.

Ο Λευκός Οίκος θεωρεί πως με την πολιτική προστατευτισμού θα «θεραπεύσει» την αμερικανική οικονομία από το μεγάλο εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ και θα επαναφέρει τις θέσεις εργασίας που μεταφέρθηκαν σε χώρες με χαμηλότερο εργασιακό κόστος. Οπως είχε πει ο υπουργός Εμπορίου, Γουίλμπουρ Ρος, το εμπόριο με την Κίνα και οι αυτοκινητοβιομηχανίες «ευθύνονται» για το τεράστιο εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ. Μέσα στην εβδομάδα, ο κ. Τραμπ εξαπέλυσε δριμεία επίθεση και στην General Motors. Η ιστορική αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε πως θα κλείσει πέντε εργοστάσια στη Βόρεια Αμερική και θα καταργήσει 15.000 θέσεις εργασίας, αποβλέποντας στην εξοικονόμηση περίπου 6 δισ. δολαρίων και την επένδυσή τους στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Βέβαια, οικονομικοί αναλυτές τονίζουν πως το κόστος παραγωγής των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ έχει αυξηθεί έπειτα από την επιβολή δασμών από την κυβέρνηση Τραμπ στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου από σχεδόν όλες τις χώρες του κόσμου.

Την ίδια ώρα, ο Αμερικανός πρόεδρος έχει, επίσης, θέσει στο στόχαστρο και τις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ε.Ε και την Ιαπωνία. Ο ίδιος έχει δεσμευθεί πως δεν θα επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ε.Ε και την Ιαπωνία πριν ολοκληρωθούν οι μεταξύ τους διαπραγματεύσεις μέχρι τον Ιανουάριο. Μέχρι τότε αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί, επίσης, έρευνα του υπουργείου Εμπορίου των ΗΠΑ για το εάν οι εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ε.Ε απειλούν τον αμερικανικό κλάδο, που είναι «στρατηγικής σημασίας» για την οικονομία.

Πηγές του περιοδικού WirtschaftsWoche αποκάλυψαν, στο μεταξύ, πως ο κ. Τραμπ σκοπεύει να επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ευρώπη, ίσως, από την επόμενη εβδομάδα.

Η επίτροπος Εμπορίου Σεσίλια Μάλμστρομ διέψευσε πληροφορίες του περιοδικού, που την ήθελαν να επισκέπτεται την Ουάσιγκτον σε μια προσπάθεια να μεταπείσει την αμερικανική κυβέρνηση. Εκπρόσωπος της Ε.Ε. είπε πως κ. Μάλμστρομ δεν θα ξανασυναντηθεί με τον κ. Λάιτιτζερ μέσα στις ερχόμενες εβδομάδες. Τελευταία φορά συναντήθηκαν στα μέσα Νοεμβρίου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ