ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παράταση της κράτησης του Γκοσν αποφάσισαν οι ιαπωνικές αρχές

REUTERS, BLOOMBERG

O τέως επικεφαλής των Renault και Nissan, Κάρλος Γκοσν.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Συνεχίζεται η διένεξη για την ισορροπία δυνάμεων στη γαλλοϊαπωνική συμμαχία Renault - Nissan, ενώ οι ιαπωνικές αρχές ανακοίνωσαν την παράταση της κράτησης του Κάρλος Γκοσν έως και τη 10η Δεκεμβρίου. Το ζήτημα των δύο εταιρειών θα θίξουν σε κατ’ ιδίαν συζήτηση στο περιθώριο της Συνόδου του G20 ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν με τον Ιάπωνα πρωθυπουργό Σίνζο Αμπε. Ο Κάρλος Γκοσν διατελούσε μέχρι πρότινος επικεφαλής των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών, αλλά ήταν και ο άνθρωπος ο οποίος είχε εμπνευστεί και οικοδομήσει τη συμμαχία τους. Σε αυτήν, η οποία έχει διάρκεια ζωής 19 ετών, προστέθηκε όψιμα και η Mitsubishi.

Ο Κάρλος Γκοσν εθεωρείτο μέχρι πρότινος κραταιός παράγοντας στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Ωστόσο, συνελήφθη στο Τόκιο προ δεκαπενθημέρου επειδή θεωρείται ύποπτος για υπεξαίρεση, χρήση εταιρικών κεφαλαίων για ίδιο όφελος και ψευδή δήλωση ατομικών εισοδημάτων. Δεδομένου, μάλιστα, ότι οι ιαπωνικές αρχές θεωρούν ότι ενδεχομένως να εμπλέκεται και σε άλλες ατασθαλίες, παρέτειναν την κράτησή του.

Διακύβευμα

Ακριβώς εξαιτίας της σύλληψης Γκοσν, η ίδια η βιωσιμότητα και η σταθερότητα της συμμαχία Γάλλων και Ιαπώνων διακυβεύεται. Και ο βασικός λόγος είναι ότι μέχρι σήμερα το «επάνω χέρι» σε αυτήν το είχε η γαλλική πλευρά, δηλαδή η Renault. Πώς θα μπορούσε, άλλωστε, να γίνει αλλιώς, όταν η Renault κατέχει το 43,3% στη Nissan; H δε Nissan έχει μόνον ένα 15% στη Renault και μάλιστα χωρίς δικαίωμα ψήφου. Θα πρέπει να σημειωθεί πως η γαλλική πλευρά φάνηκε πολύ διστακτική στο να πιστέψει εξαρχής τις υποψίες για τον Κάρλος Γκοσν και να κάνει τις αναγκαίες διοικητικές αλλαγές στην κορυφή της Renault. Θεωρούσε ότι με κάποιον τρόπο «ενορχηστρώθηκε» η σύλληψη από την ιαπωνική πλευρά, η οποία θέλει να περιορίσει την επιρροή του Κάρλος Γκοσν και των Γάλλων.

Το Παρίσι, πάντως, δεν επιδιώκει αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος μεταξύ των δύο εταιρειών. Μάλιστα, την προηγούμενη εβδομάδα είχαν συναντηθεί στη γαλλική πρωτεύουσα ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρινό Λε Μερ με τον Ιάπωνα υπουργό Βιομηχανίας Χιροσίγκε Σέκο. Και οι δυο επανέλαβαν τη στήριξη των χωρών τους προς τη διμερή συμμαχία. Ωστόσο, λίγες ημέρες αργότερα ο κ. Λε Μερ δήλωσε στην τηλεόραση ότι είχε συμφωνήσει με τον κ. Σέκο να διατηρήσει ως έχει τη δομή της, κάτι το οποίο διέψευσε ο συνομιλητής του. Σύμφωνα με την ιαπωνική εφημερίδα Mainichi Shimbun, το υπουργείο Βιομηχανίας διαμαρτυρήθηκε έντονα με επιστολή του για όσα είπε ο Μπρινό Λε Μερ. Ούτε η μία ούτε η άλλη πλευρά σχολίασαν το δημοσίευμα. Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι η αύξηση του μεριδίου του γαλλικού δημοσίου στη Renault έφθασε το 15% το 2015, όταν υπουργός Οικονομικών διατελούσε ο Εμανουέλ Μακρόν, δηλαδή ο νυν Γάλλος πρόεδρος. Τότε, το Τόκιο είχε θορυβηθεί, σκεπτόμενο ότι το Παρίσι θέλει να ασκήσει έτι περαιτέρω επιρροή και στη Nissan.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ