ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το Πεκίνο επιβεβαιώνει τη συμφωνία Τραμπ - Σι

To Πεκίνο δεν έχει διευκρινίσει αν και πότε θα άρει τους δασμούς που επέβαλε σε αμερικανικά προϊόντα ως αντίποινα, ούτε πότε σκοπεύει να προχωρήσει στις εισαγωγές αμερικανικών προϊόντων. Ιδιαιτέρως κρίσιμο είναι το θέμα των δασμών στα αμερικανικά αυτοκίνητα που επεβλήθησαν ως αντίποινα και φτάνουν στο 40%, όταν σε εισαγωγές οχημάτων από άλλες χώρες ο συνήθης φόρος στην Κίνα δεν υπερβαίνει το 15%.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η Κίνα επιβεβαίωσε χθες για πρώτη φορά, αν και πλημμελώς, όσα δήλωσε ο Αμερικανός πρόεδρος για τη συνάντηση και τη συμφωνία του με τον Κινέζο ομόλογό του στο περιθώριο του G20. Εν μέσω αβεβαιότητας ως προς το τι πραγματικά είχαν συμφωνήσει το Σάββατο οι ηγέτες των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου, αλλά και ως προς το πόσο αξιόπιστες ήταν οι προφορικές δεσμεύσεις, το κινεζικό υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει άμεσα στην υλοποίηση των υποσχέσεών του. Εξέφρασε, άλλωστε, αισιοδοξία ότι οι δύο χώρες θα καταλήξουν σε εμπορική συμφωνία μέσα στο χρονοδιάγραμμα των 90 ημερών που συμφώνησαν οι Τραμπ και Σι. Παραμένουν, πάντως, μεγάλα ερωτήματα ως προς το τι συμφώνησαν οι δύο ηγέτες και ενδεχομένως αφορούν σημαντικές πτυχές του μεταξύ τους εμπορίου.

Σύμφωνα με το Bloomberg, στελέχη της κινεζικής κυβέρνησης προχωρούν στις αναγκαίες κινήσεις για να ξαναρχίσουν «άμεσα», όπως υποστήριξε ο Αμερικανός πρόεδρος, οι εισαγωγές σόγιας και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από τις ΗΠΑ. Παράλληλα, πηγές του Reuters ανέφεραν πως η κινεζική πετρελαϊκή Unipec θα αρχίσει να εισάγει αμερικανικό αργό από 1ης Μαρτίου. Στη σχετική ανακοίνωση του κινεζικού υπουργείου χαρακτηρίζεται «πολύ επιτυχής» η συνάντηση των δύο ηγετών στο Μπουένος Αϊρες, εκφράζεται αισιοδοξία για την εφαρμογή των συμφωνηθέντων αλλά δεν διευκρινίζονται περαιτέρω λεπτομέρειες για το περιεχόμενο της συνάντησης. Παράλληλα, ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών τόνισε πως το Πεκίνο θα επισπεύσει τις συνομιλίες για τη σύναψη τελικής συμφωνίας και θα βρει λύσεις που θα διευθετήσουν τις διαφορές με την Ουάσιγκτον. Εξακολουθεί, έτσι, να περιβάλλει κάποια αβεβαιότητα το τι ακριβώς έχουν συμφωνήσει Τραμπ και Σι. Η πλέον ευκρινής εξήγηση που δόθηκε από κινεζικής πλευράς ήταν η δήλωση του Κινέζου υπουργού Εξωτερικών Γουάνγκ Γι, ότι η Κίνα είναι πρόθυμη «να αυξήσει τις εισαγωγές σύμφωνα με τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς και του πληθυσμού της, συμπεριλαμβανομένων των εισαγωγών από τις ΗΠΑ, ώστε να εξισορροπήσει σταδιακά τις εμπορικές σχέσεις».

Δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί από κινεζικής πλευράς κατά πόσον πρόκειται να άρει το Πεκίνο τους δασμούς στις εισαγωγές αμερικανικών αυτοκινήτων, όπως υποστηρίζει ο Ντόναλντ Τραμπ ότι συμφώνησε με τον Κινέζο ομόλογό του. Γενικότερα το Πεκίνο δεν έχει διευκρινίσει αν και πότε θα άρει τους δασμούς που επέβαλε σε αμερικανικά προϊόντα ως αντίποινα, ούτε πότε σκοπεύει να προχωρήσει στις εισαγωγές αμερικανικών προϊόντων. Ιδιαιτέρως κρίσιμο είναι το θέμα των δασμών στα αμερικανικά αυτοκίνητα, που επεβλήθησαν ως αντίποινα, και φτάνουν στο 40%, όταν σε εισαγωγές οχημάτων από άλλες χώρες ο συνήθης φόρος στην Κίνα δεν υπερβαίνει το 15%. Σημειωτέον ότι, παρά τη δήλωση Τραμπ ότι η Κίνα θα προχωρήσει «άμεσα» στην άρση των δασμών και στην αγορά αμερικανικών προϊόντων, ο οικονομικός σύμβουλος του Λευκού Οίκου Λάρι Κάντλοου προέβλεψε πως οι δεσμεύσεις της Κίνας δεν πρόκειται να υλοποιηθούν προτού συναφθεί συμφωνία.

Αμφιβάλλει η Moody’s

Oπως επισημαίνουν οι Financial Times, μετά την ολοκλήρωση της συνάντησής τους οι Τραμπ και Σι δεν εξέδωσαν κοινό ανακοινωθέν. Αντιθέτως, έδωσαν δύο διαφορετικές εκδοχές των όσων διημείφθησαν και συμφωνήθηκαν ανάμεσά τους, υπογραμμίζοντας πόσο δύσκολο είναι να καταλήξουν σε μια συνεκτική εμπορική συμφωνία. Σύμφωνα με τον οίκο Moody’s Investors, «παρά την προσωρινή αποκλιμάκωση της έντασης στη σύνοδο του G20, η σχέση των ΗΠΑ με την Κίνα θα παραμείνει τεταμένη καθώς οι ήπιες υποχωρήσεις δεν θα γεφυρώσουν το ευρύ χάσμα που χωρίζει τα οικονομικά, πολιτικά και στρατηγικά συμφέροντά τους». Η σημαντικότερη κίνηση του Πεκίνου ήταν, πάντως, χθες η δημοσιοποίηση ενός καταλόγου από 38 αυστηρές κυρώσεις που θα επιβάλει η επιτροπή ανάπτυξης και μεταρρυθμίσεων σε όσες εταιρείες προχωρήσουν εκ νέου σε κλοπή πνευματικών δικαιωμάτων. Το σχετικό έγγραφο φέρει ημερομηνία 21 Νοεμβρίου και μεταξύ των κυρώσεων περιλαμβάνει και τον αποκλεισμό των εταιρειών από την κρατική χρηματοδότηση. Η κίνηση στοχεύει στο να ανταποκριθεί στο αίτημα της Ουάσιγκτον να διακόψει το Πεκίνο την κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας και τεχνογνωσίας από αμερικανικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Κίνα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ