Ιλίου Μέλαθρον, οι πομπηιανές τοιχογραφίες του Σλοβένου ζωγράφου Γιούρι Σούμπιτς

Ιλίου Μέλαθρον, οι πομπηιανές τοιχογραφίες του Σλοβένου ζωγράφου Γιούρι Σούμπιτς

1' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η έκθεση με έργα του Σλοβένου ζωγράφου Γιούρι Σούμπιτς (1855-1890) στο Ιλίου Μέλαθρον επαναφέρει το βλέμμα στους Ευρωπαίους καλλιτέχνες που εργάστηκαν στην Αθήνα τον 19ο αιώνα. Η έκθεση, η οποία εγκαινιάστηκε με την ευκαιρία της επίσκεψης του Προέδρου της Δημοκρατίας της Σλοβενίας Μπόρουτ Πάχορ στην Αθήνα, θα διαρκέσει ώς τις 14 Ιανουαρίου και αποτελεί δέλεαρ για να θαυμάσει κανείς εκ νέου το εσωτερικό της οικίας Σλήμαν, που σχεδίασε ο Ερνέστος Τσίλλερ, της πιο πολυτελούς ιδιωτικής οικίας στην Αθήνα του 1880. Στο Ιλίου Μέλαθρον, που από το 1926 ανήκει στο ελληνικό κράτος, στεγάζεται, ως γνωστόν, το Νομισματικό Μουσείο και παρότι τα εκθέματα του μουσείου είναι εξαίρετα, το Ιλίου Μέλαθρον παραμένει, παράλληλα, μουσείο του εαυτού του.

Για την Αθήνα έχει μοναδικότητα αλλά και διεθνώς μπορεί άνετα να συγκαταλεγεί ανάμεσα στα πιο ενδιαφέροντα καλλιτεχνικά σπίτια του 19ου αιώνα. Είναι ευκαιρία αυτή η έκθεση για να σκεφθούμε τις ευρωπαϊκές διαδρομές στο σώμα της Αθήνας. Το ίδιο το Ιλίου Μέλαθρον που γεννήθηκε από τη φιλία και τη συνεργασία δύο Γερμανών της Αθήνας, του Σλήμαν και του Τσίλλερ, συμβολίζει ταυτόχρονα τόσο την αισθητική απόκλιση από τον αγνό κλασικισμό των πρώτων δεκαετιών μετά την ίδρυση του ελληνικού κράτους όσο και τον εξαστισμό της Αθήνας μετά το 1880. Είναι εντυπωσιακό να αναλογιστεί κανείς τη διαφορά ανάμεσα στην Αθήνα του 1875 και του 1895 (στο διάστημα αυτό εγκαινιάζονται το Ζάππειο, η Ακαδημία Αθηνών και αναμαρμαρώνεται το Παναθηναϊκό Στάδιο).

Με την ευκαιρία του Γιούρι Σούμπιτς, θυμόμαστε και τους εξέχοντες ζωγράφους που κόσμησαν άλλα κτίρια… Τον Αυστριακό Καρλ Ραλ (1812-1865), που ζωγράφισε την τοιχογραφία με τον Οθωνα στα Προπύλαια του Πανεπιστημίου και τον Γερμανό Κρίστιαν Γκρίπενκερλ (1839-1912), μαθητή του πρώτου, που ζωγράφισε τις σκηνές από τον μύθο του Προμηθέα στην αίθουσα συνεδριάσεων της Ακαδημίας.

Ο Σλοβένος Γιούρι Σούμπιτς, που έζησε μόνο 35 χρόνια, μας κληροδότησε τις εξαίρετες πομπηιανές τοιχογραφίες του στο Ιλίου Μέλαθρον. Γεννήθηκε στη σημερινή βορειοδυτική Σλοβενία, τότε μέρος της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας και πέθανε στη Λειψία το 1890. Είχε επιρροές από το Παρίσι αλλά σπούδασε και στην Ακαδημία Τεχνών της Βιέννης και από εκεί πιθανώς γεννήθηκε ο δίαυλος με την Αθήνα. Στη Λουμπλιάνα ζωγράφισε τις τοιχογραφίες του Εθνικού Μουσείου, χτισμένου σε στυλ νεο-αναγεννησιακό, τη δεκαετία του 1880.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή