ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Η «επιστροφή» του Ροκ Χάτσον

Μια νέα βιογραφία για τον Ροκ Χάτσον (1925-1985) συνιστά γεγονός αν συνοδεύεται από έναν άλλον αέρα. Και το νέο βιβλίο, που μόλις κυκλοφόρησε στα αγγλικά, θεωρείται η πιο ακριβοδίκαιη βιογραφία του πλέον αρχετυπικού σταρ της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ, γι’ αυτό και έχει ήδη αποφασιστεί να μεταφερθεί στον κινηματογράφο. Δύσκολο να σκεφτεί κανείς την επιλογή του κατάλληλου ηθοποιού που θα ενσαρκώσει τον Ροκ Χάτσον στην οθόνη, τριάντα τρία χρόνια μετά τον θάνατό του από AIDS, σε μια εποχή που η ασθένεια φόβιζε πολύ γιατί λίγα πράγματα ήταν γνωστά, εκείνα τα πρώτα χρόνια, για την αντιμετώπισή της. Ηταν η εποχή των πολλών θυμάτων και ο Ροκ Χάτσον ήταν το πιο διάσημο. O θάνατός του, λίγο πριν συμπληρώσει τα 60 του χρόνια, ήταν σοκ. Η βιογραφία έχει συγγραφέα τον Μαρκ Γκρίφιν, που έχει γράψει και τη βιογραφία του Βίνσεντ Μινέλι. Το βιβλίο έχει τίτλο «All That Heaven Allows», αριθμεί σχεδόν 500 σελίδες και κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οργανισμό Harper.

Ο Ροκ Χάτσον μεσουράνησε στις δεκαετίες του ’50 και του ’60 ως ο απόλυτος σταρ. Λατρεύτηκε σε όλον τον κόσμο την εποχή της πλήρους παντοδυναμίας του Χόλιγουντ, είτε έπαιζε σε μελοδράματα όπως το «Υπέροχο μυστικό» (από το δημοφιλές τότε μυθιστόρημα του Λόιντ Ντάγκλας) είτε σε απολύτως αμερικανικά σκηνικά όπως στον «Γίγαντα» μαζί με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ και τον Τζέιμς Ντιν (από μυθιστόρημα της Εντνα Φέρμπερ), είτε σε κλασικές κωμωδίες όπως στο «Pillow Talk» με την Ντόρις Ντέι (που στα ελληνικά είχε μεταφερθεί ως «Τα απόκρυφα της κρεβατοκάμαρας»). Στις επόμενες δεκαετίες, ’70 και ’80, ο Ροκ Χάτσον πέρασε κυρίως στην τηλεόραση όπου έχει επιτυχημένη πορεία ώς τον θάνατό του. Η περίπτωσή του έχει όλα τα στοιχεία του τραγικού και ρομαντικού ήρωα. Γεννήθηκε φτωχός, στο Ιλινόι. Ο αλκοολικός πατριός του τον κακοποιούσε, η μητέρα του ήταν εξουσιαστική. Το Χόλιγουντ ήταν η απόδραση. Εκεί, τα στούντιο τον μεταμόρφωσαν και έκαναν εκείνον τον ντροπαλό επαρχιώτη νεαρό τον πιο λαμπερό αστέρα της οθόνης. Η ομοφυλοφιλία του ήταν το μυστικό που έπρεπε να κρατήσει όχι μόνο από το κοινό αλλά και από εκβιαστές σε μια εποχή με συντηρητικά ήθη. Η βιογραφία του φωτίζει, λένε, το πιο σύνθετο και πιο παρεξηγημένο είδωλο του Χόλιγουντ της χρυσής εποχής.

ΠΑΜΠΛΟΝΑ

Στα ίχνη του Χέμινγουεϊ

Η πόλη της Παμπλόνα στη βoρειοανατολική Ισπανία, η ιστορική πρωτεύουσα της Ναβάρα, προσκαλεί το κοινό για τρίτη χρονιά στην ανακάλυψη του Χέμινγουεϊ μέσα από τουριστικά προγράμματα του δήμου. Η έκθεση «Στα ίχνη του Χέμινγουεϊ» είναι μία μόνο από τις δυνατότητες που έχει ο επισκέπτης για να προσεγγίσει την ιδιαίτερη έλξη που είχε ο Αμερικανός συγγραφέας γι’ αυτήν την ισπανική πόλη, ήδη από τη δεκαετία του ’20, καταγεγραμμένη και στο μυθιστόρημά του «Ο ήλιος ανατέλλει ξανά».

ΜΑΔΡΙΤΗ

Για έναν Πισαρό

Η φωτογραφία χρονολογείται από το 2005 όταν ο πίνακας του Καμίγ Πισαρό «Η οδός Σεντ Ονορέ, απομεσήμερο, αντανάκλαση της βροχής» (1897) είχε εκτεθεί στη Μαδρίτη, στο Thyssen-Bornemisza. Είναι ακόμη σε εξέλιξη, για 16η χρονιά, η δικαστική διαμάχη για την πατρότητα αυτού του έργου που είχε κλαπεί από τους ναζί στη Γερμανία. Ανήκε στη Λίλι Κασίρερ και στον σύζυγό της που εγκατέλειψαν τη Γερμανία πριν από το Ολοκαύτωμα και άφησαν το έργο σε αντάλλαγμα με τη ζωή τους.

ΒΕΡΟΛΙΝΟ

Ιστορία Χριστουγέννων

Μια ιδιαίτερη έκθεση παρουσιάζεται αυτήν την περίοδο στο Γερμανικό Ιστορικό Μουσείο (Deutsches Historisches Museum) του Βερολίνου. Είναι αφιερωμένη στην ιστορία του στολισμού του χριστουγεννιάτικου δένδρου από τον 19ο αιώνα έως σήμερα. Παιχνίδια, στολίδια και κοσμήματα που παρήχθησαν για την αγορά των Χριστουγέννων τα τελευταία 200 χρόνια αποκαλύπτουν την ιδιαίτερη σχέση της Γερμανίας με τη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα και τις υπαίθριες αγορές στολιδιών.

ΛΙΒΕΡΠΟΥΛ

Φερνάν Λεζέ στην Τέιτ

Η ίδια η ιδέα της νεωτερικής μητρόπολης διαχέεται μέσα από το πολυμορφικό έργο του Γάλλου ζωγράφου και κινηματογραφιστή Φερνάν Λεζέ (1881-1955). Μια έκθεση παρουσιάζεται στην Τέιτ του Λίβερπουλ φέρνοντας κοντά πάνω από σαράντα έργα. Τα ζωγραφικά έργα του Λεζέ, τα επιτοίχια, οι ταινίες και τα υφάσματα, διαπνέονται από την ορμή της νεωτερικότητας όπως τη βίωναν οι πόλεις του μοντερνισμού στην «εποχή των μηχανών» που έφερε στην εικονογραφία των πόλεων και τη διαφήμιση.

ΠΑΡΙΣΙ

Μονέ και Κλεμανσό

Την ιστορία μιας φιλίας ανάμεσα στον ζωγράφο Κλοντ Μονέ (1840-1926) και τον πολιτικό Ζορζ Κλεμανσό (1841-1929) αφηγείται η έκθεση που παρουσιάζεται στο Μουσείο Orangerie στο Παρίσι ως συμπαραγωγή με το Μουσείο Ορσέ. Η φιλία τους φωτίζεται και μέσα από τις εντάσεις του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν οι δύο άντρες σε πολύ ώριμη ηλικία βίωναν την αλλαγή του παγκόσμιου σκηνικού. Για τη «νίκη», ο Μονέ δώρισε στο κράτος δύο διακοσμητικά πανό που εκτίθενται στο Μουσείο Orangerie.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ