ΕΛΛΑΔΑ

Αερομεταφορές: Αίτημα για την κατάργηση της «ρήτρας μη εμφάνισης»

ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΛΑΦΡΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Να μπει τέλος στην καταχρηστική «ρήτρα μη εμφάνισης», που εφαρμόζουν οι αεροπορικές εταιρείες ζήτησε χθες το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Περί τίνος πρόκειται: η συγκεκριμένη ρήτρα εμποδίζει τους επιβάτες αεροπορικών εταιρειών να χρησιμοποιήσουν το εισιτήριο της επιστροφής τους, ή τα τμήματα του εισιτηρίου για επόμενες διαδοχικές διαδρομές εάν δεν χρησιμοποίησαν, για οποιονδήποτε λόγο, το πρώτο σκέλος. Δηλαδή, εάν ένας επιβάτης είχε αγοράσει εισιτήριο από Θεσσαλονίκη για Βρυξέλλες με ενδιάμεσο σταθμό την Αθήνα και δεν πραγματοποιήσει το σκέλος Θεσσαλονίκη – Αθήνα (γιατί πιθανόν ήταν στην Αθήνα την ημέρα της πτήσης του) δεν θα μπορέσει να ταξιδέψει από Αθήνα για Βρυξέλλες και βεβαίως χάνει και το εισιτήριο επιστροφής!

Σύμφωνα με το ΚΕΠΚΑ, οι εταιρείες που χρησιμοποιούν τη «ρήτρα μη εμφάνισης» αρνούνται την επιβίβαση του επιβάτη και ζητούν είτε να αγοράσει νέο εισιτήριο είτε να πληρώσει πρόστιμο! Πρόκειται για σκόπιμο παραλογισμό. Την καταχρηστικότητα της συγκεκριμένης ρήτρας έχουν αναγνωρίσει δικαστικές αποφάσεις στη Γερμανία και στην Ισπανία. Η αρμόδια ιταλική αρχή γνωμοδότησε κατά της ρήτρας. Επίσης, η Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή έχει ζητήσει την κατάργησή της.

«Η “ρήτρα μη εμφάνισης” αποτελεί καταχρηστικό όρο. Ο επιβάτης έχει πληρώσει το εισιτήριο ολόκληρο και περιμένει να το χρησιμοποιήσει. Το γεγονός ότι έχασε την αρχική πτήση ή βρέθηκε στον προορισμό του με κάποιο άλλο τρόπο, δεν αποτελεί δικαιολογία για τις αεροπορικές εταιρείες, να ακυρώνουν το υπόλοιπο εισιτήριο», τονίζει το ΚΕΠΚΑ. Μάλιστα, όπως επισημαίνει το Κέντρο, αθέμιτος είναι και ο τρόπος που οι εταιρίες ενημερώνουν τους επιβάτες για την ύπαρξη του όρου: Η «ρήτρα μη εμφάνισης» ουσιαστικά «στριμώχνεται» ανάμεσα σε άλλους όρους και προϋποθέσεις. Ετσι, οι επιβάτες φτάνουν στο αεροδρόμιο για να ανακαλύψουν έκπληκτοι ότι δεν μπορούν να πετάξουν, αλλά πρέπει να καταβάλουν εκατοντάδες ευρώ για να αγοράσουν νέο εισιτήριο ή να πληρώσουν πρόστιμο.

Το ΚΕΠΚΑ ζητεί να απαγορευθεί αυτή η πρακτική σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση. Καθώς όμως, όπως σημειώνει, η αναθεώρηση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών εταιρειών έχει «μπλοκαριστεί» για τα πέντε επόμενα χρόνια, η προσπάθεια στρέφεται σε εθνικό πεδίο. Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών (BEUC) έχει καλέσει τις οργανώσεις καταναλωτών σε κάθε κράτος-μέλος να αναλάβουν δράση, πιέζοντας τις αεροπορικές εταιρείες. Το ΚΕΠΚΑ απευθύνεται στην ΥΠΑ, στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, στο υπουργείο Μεταφορών και στον Συνήγορο του Καταναλωτή ζητώντας τους να παρέμβουν για να προστατεύσουν τους επιβάτες από άδικες χρεώσεις.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ