Δεύτερη ευκαιρία για μεταχειρισμένα Ι.Χ. από το εξωτερικό στην Ελλάδα

Δεύτερη ευκαιρία για μεταχειρισμένα Ι.Χ. από το εξωτερικό στην Ελλάδα

3' 8" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ανησυχητικά για το περιβάλλον, τη δημόσια υγεία και ασφάλεια αλλά και τα έσοδα του Δημοσίου είναι τα στοιχεία για τα μεταχειρισμένα εισαγόμενα από το εξωτερικό αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, κατακτώντας ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο. Εκτός από την κρίση που συνέβαλε στην αύξηση των πωλήσεων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, καθώς έχουν συγκριτικά χαμηλότερη τιμή, καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει η μη ύπαρξη αντικινήτρων από την πλευρά της Πολιτείας για τη χρήση παλαιών αυτοκινήτων, αλλά και ο ελλιπής έλεγχος στα τελωνεία. To πρόβλημα είναι πολύ έντονο στα επιβατικά, που αποτελούν και την κυρίαρχη κατηγορία στην αγορά αυτοκινήτων, ενώ αύξηση πωλήσεων παρατηρείται και στην εισαγωγή μεταχειρισμένων λεωφορείων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) το διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2018 σε σύνολο 155.890 επιβατικών αυτοκινήτων που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, 57.905 ήταν εισαγόμενα μεταχειρισμένα, αριθμός που αντιστοιχεί σε μερίδιο 37,14%. Μάλιστα, οι πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων επιβατικών κατέγραψαν στο ενδεκάμηνο του 2018 αύξηση 43,6%, ενώ την ίδια ώρα οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών κατέγραψαν πολύ χαμηλότερη αύξηση, της τάξης του 18,6%. Ειδικά τον Νοέμβριο του 2018 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 11.466 επιβατικά, εκ των οποίων 4.582 ή το 40% ήταν μεταχειρισμένα, εισαγόμενα από το εξωτερικό. Σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2017 οι πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυξήθηκαν κατά 28,4%, ενώ των καινούργιων επιβατικών μόλις κατά 5,8%.

Δεύτερη ευκαιρία για μεταχειρισμένα Ι.Χ. από το εξωτερικό στην Ελλάδα-1

Για να αντιληφθεί κάποιος εύκολα την ανοδική πορεία που ακολουθούν τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων, αρκεί να δούμε τα στοιχεία: το μερίδιό τους στο αντίστοιχο ενδεκάμηνο του 2017 ήταν 32,79%, ξεπερνώντας για πρώτη φορά το 30%, το 2016 26,23%, το 2015 22,11%, το 2014 16,48%, ενώ το 2010 μόλις 8,49%. Από το 2013, εξάλλου, καταγράφεται αύξηση των πωλήσεων, μετά μια τριετία συνεχούς μείωσης που οφειλόταν και στα κίνητρα για την απόσυρση παλαιών με την αγορά νέων Ι.Χ., το 2014 οι πωλήσεις τους υπερδιπλασιάστηκαν, ενώ από το 2015 και μετά, καταγράφεται επίσης υψηλή αύξηση.

Δεν είναι τυχαίο, βεβαίως, ότι η Ελλάδα κατέχει έναν από τους πιο γηρασμένους στόλους επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Αυτοκινητοβιομηχανιών (ACEA) και του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) η μέση ηλικία των επιβατικών στην Ελλάδα ήταν το 2017 15,4 έτη, έναντι των 10,5 ετών κατά μέσον όρο στην Ευρωπαϊκή Ενωση (σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του ACEA που αφορούν το έτος 2016 και δημοσιεύθηκαν στις 11 Νοεμβρίου 2018). Μάλιστα, ηλικίας άνω των 10 ετών είναι πάνω από το 50% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.

Η χώρα με τη μεγαλύτερη μέση ηλικία Ι.Χ. είναι η Λιθουανία (16,9 έτη), ενώ το Λουξεμβούργο είναι η χώρα της Ε.Ε. με τον νεότερο στόλο επιβατικών (μέση ηλικία 6,3 έτη). Στις άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου η μέση ηλικία είναι επίσης άνω των δέκα ετών, αλλά μικρότερη από ό,τι στην Ελλάδα. Ενδεικτικά στην Ισπανία είναι 11,9 έτη, στην Πορτογαλία 12,5 έτη, στην Ιταλία 10,8 έτη.

Η κατάσταση δυστυχώς δεν είναι πολύ καλύτερη σε ό,τι αφορά τα λεωφορεία, τα οποία μεταφέρουν μάλιστα πολύ κόσμο, και τα φορτηγά. Σύμφωνα με την ACEA, η Ελλάδα είναι η χώρα της Ε.Ε. με τον γηραιότερο στόλο φορτηγών, με τη μέση ηλικία αυτών τα 20,9 έτη έναντι μέσου όρου στην Ε.Ε. τα 11,7 έτη.

Στο νομοσχέδιο για τη μη περικοπή των συντάξεων που υπερψηφίστηκε χθες από τη Βουλή, περιλαμβάνονται κάποιες διατάξεις που αποσκοπούν στον περιορισμό των φαινομένων απάτης που γίνονται στα τελωνεία με τα μεταχειρισμένα Ι.Χ., φαινόμενα που σχετίζονται κυρίως με την προσπάθεια αποφυγής καταβολής ΦΠΑ και πληρωμής μικρότερου τέλους ταξινόμησης. Συγκεκριμένα, προβλέπεται πλέον ότι τα κοινοτικά οχήματα που εισέρχονται στο εσωτερικό της χώρας δηλώνονται άμεσα στο πλησιέστερο τελωνείο. Επίσης ορίζεται ότι υποχρεωτικά θα πρέπει να καθορίζεται στη δήλωση η αναγκαία προθεσμία για τη μεταφορά των οχημάτων στον τόπο εκφόρτωσης, ενώ προβλέπεται διπλάσιο ποσοστό, στα 800 ευρώ από 400 ευρώ σήμερα, σε περίπτωση μη υποβολής στο τελωνείο δήλωσης άφιξης των οχημάτων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή