Πρώτη κίνηση αποκλιμάκωσης του εμπορικού πολέμου Κίνας – ΗΠΑ

Πρώτη κίνηση αποκλιμάκωσης του εμπορικού πολέμου Κίνας – ΗΠΑ

2' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενώ οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου ετοιμάζονται για τον επόμενο γύρο διμερών εμπορικών επαφών, το Πεκίνο ανακοίνωσε χθες ότι προχωρά στην υλοποίηση ενός εκ των όσων συμφώνησαν ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ και ο Ντόναλντ Τραμπ προ ημερών στο Μπουένος Αϊρες: θα άρει τους πρόσθετους δασμούς που επέβαλε το καλοκαίρι στις εισαγωγές αμερικανικών αυτοκινήτων ως αντίποινα στους δασμούς στα κινεζικά προϊόντα.

Η είδηση οδήγησε σε άνοδο τις μετοχές των μεγαλύτερων αμερικανικών και γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Προπαντός, όμως, επαναφέρει τη σινοαμερικανική αντιπαράθεση στα όσα συμφώνησαν οι δύο πρόεδροι στο περιθώριο του G20. Παρακάμπτει εν ολίγοις τη νέα επιδείνωση που επήλθε στις σχέσεις των δύο πλευρών στην αρχή της εβδομάδας, όταν οι καναδικές αρχές συνέλαβαν την οικονομική διευθύντρια του κινεζικού κολοσσού της Huawei Technologies καθ’ υπαγόρευσιν της Ουάσιγκτον. «Τα γεγονότα της περασμένης εβδομάδας έμοιαζαν να συνωμοτούν για να διαλύσουν πλήρως την εκεχειρία, αλλά βαθύτερη πρόθεση των δύο πλευρών αυτή τη στιγμή είναι να τη διατηρήσουν», σχολίασε μιλώντας στο Bloomberg η Φρέγια Μπέμις, οικονομολόγος της Pantheon Macroeconomics, που παράλληλα χαρακτήρισε «θετικό και συγκεκριμένο βήμα» της Κίνας τη μείωση των δασμών σε αυτοκίνητα εισαγόμενα από τις ΗΠΑ.

Οι κερδισμένοι

Η κίνηση καλής θελήσεως του Πεκίνου αφορά τους δασμούς ύψους 40% που επέβαλε η Κίνα στα αμερικανικά οχήματα τον Ιούλιο ως αντίποινα στους δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών προϊόντων στις ΗΠΑ. Με την ανάκλησή τους οι δασμοί σε όσα οχήματα εισάγονται από τις ΗΠΑ επανέρχονται στο 15%, στο επίπεδο που ισχύει δηλαδή για κάθε εισαγόμενο όχημα στη δεύτερη οικονομία του πλανήτη. Μόλις έγινε γνωστή η πρόθεση του Πεκίνου, η μετοχή της General Motors σημείωσε άνοδο 3% στην αγορά της Νέας Υόρκης και της Ford άνοδο 2,5%.

Εξίσου σημαντική ήταν η άνοδος που σημείωσαν οι μετοχές των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, καθώς παράγουν στις ΗΠΑ οχήματά τους και στη συνέχεια τα εξάγουν στην Κίνα και επρόκειτο να δεχθούν καίριο πλήγμα από τους δασμούς. Από τα 51 δισ. δολάρια στα οποία ανήλθε το 2017 η αξία των εισαγόμενων αυτοκινήτων στην Κίνα, περίπου τα 13,5 δισ. δολάρια αφορούσαν αυτοκίνητα από τη Βόρεια Αμερική, μεταξύ των οποίων και τα γερμανικά αυτοκίνητα που παράγονται στις ΗΠΑ. Η ανάκληση των επίμαχων φόρων ευνοεί, άλλωστε, τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες περισσότερο από τις αμερικανικές, καθώς τα πολυτελή μοντέλα τους βρίσκονται μονίμως μέσα στα πρώτα 10 πιο δημοφιλή οχήματα για τους Κινέζους και πραγματοποιούν τις περισσότερες πωλήσεις στην Κίνα. Ετσι η μετοχή της Volkswagen σημείωσε άνοδο 3,7% και της Fiat Chrysler 3,1%, ενώ των BMW και Daimler σημείωσαν άνοδο 2,4%. Σημειωτέον ότι η BMW είχε υπολογίσει στα 300 εκατ. ευρώ το κόστος των δασμών για τις επιχειρήσεις της μόνον για φέτος.

Στο μεταξύ, οι δύο πλευρές συζήτησαν χθες έναν οδικό χάρτη για τον επόμενο γύρο συνομιλιών σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε ο αντιπρόεδρος της κινεζικής κυβέρνησης Λιου Χε με τον Αμερικανό υπουργό Οικονομικών Στίβεν Μνούτσιν και τον εκπρόσωπο Εμπορίου των ΗΠΑ Ρόμπερτ Λαϊτχάιζερ. Σύμφωνα με το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου, «οι δύο πλευρές αντήλλαξαν απόψεις σχετικά με την υλοποίηση των συμφωνηθέντων ανάμεσα στους δύο προέδρους και τη χάραξη συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος για το επόμενο στάδιο οικονομικών και εμπορικών συνομιλιών». Επικαλούμενη, άλλωστε, πηγές προσκείμενες στο θέμα, η αμερικανική εφημερίδα Wall Street Journal αναφέρει πως ο κ. Λιου πρόκειται να μεταβεί στην Ουάσιγκτον αμέσως μετά το νέο έτος. Σημειωτέον ότι ο κ. Λιου είναι επικεφαλής των οικονομικών συμβούλων του Κινέζου προέδρου και έχει αναλάβει ηγετικό ρόλο στις εμπορικές συνομιλίες με τις ΗΠΑ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή