Νέες ταινίες: Βαθύς Νότος, χθες και σήμερα

Νέες ταινίες: Βαθύς Νότος, χθες και σήμερα

5' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το πράσινο βιβλίο *** ½

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ (2018)

Σκηνοθεσία: Πίτερ Φαρέλι

Ερμηνείες: Βίγκο Μόρτενσεν, Μαρσάλα Αλι, Λίντα Καρντελίνι

Δύο από τους καλύτερους ανδρικούς ρόλους που έχουμε δει φέτος μπαίνουν δίπλα δίπλα στο φιλμ του Πίτερ Φαρέλι («Κάτι τρέχει με τη Μαίρη»), το οποίο βασίζεται σε αληθινή ιστορία και έχει ήδη εξασφαλίσει πέντε υποψηφιότητες για τις Χρυσές Σφαίρες. Βρισκόμαστε στις αρχές της δεκαετίας του 1960, όταν ο Ντον Σίρλεϊ, Αφροαμερικανός δεξιοτέχνης πιανίστας από τη Νέα Υόρκη (Μαρσάλα Αλι), αποφασίζει να φύγει για περιοδεία στον βαθύ Νότο. Φυσικά, εκεί δεν περιμένει την καλύτερη υποδοχή, οπότε προσλαμβάνει για οδηγό και προστάτη του τον Τόνι Λιπ (Βίγκο Μόρτενσεν), έναν ιταλικής καταγωγής σκληροτράχηλο άνδρα και παραδοσιακό οικογενειάρχη. Το αταίριαστο ζευγάρι θα ταξιδέψει σε μέρη όπου ο ρατσισμός αποτελεί κανόνα και θα δεθεί μέσα από τις (συχνά κωμικές) περιπέτειές του.

Ξανά και ξανά το αμερικανικό σινεμά –και η λογοτεχνία– επιστρέφει στη δεκαετία του 1960, προσπαθώντας να ερμηνεύσει ή έστω να αντιστοιχήσει το σήμερα. Η ταινία του Φαρέλι μάς βάζει απευθείας στην ατμόσφαιρα της εποχής, ξεκινώντας από την «ανεκτική» Νέα Υόρκη για να συνεχίζει προς τον εκ διαμέτρου αντίθετο Νότο.

Καθώς οι δύο σύντροφοι κατηφορίζουν, το «πράσινο βιβλίο», ένας οδηγός για καταλύματα και εστιατόρια που δέχονται μαύρους, γίνεται απαραίτητο… αξεσουάρ. Πέρα από τη χτυπητή ανατροπή των κλισέ –εδώ έχουμε έναν πολύ καλλιεργημένο Αφροαμερικανό δίπλα σε έναν άξεστο λευκό– το πιο ενδιαφέρον στοιχείο του φιλμ είναι το (πολύ σύγχρονο) ζήτημα της ταυτότητας. Ο Ντον, έχοντας βιώσει τον ρατσισμό, προσπαθεί να ξεφύγει πνευματικά μοιάζοντας στους λευκούς – παίζει τη μουσική τους, υιοθετεί τις συνήθειές τους κ.ο.κ. Η συνειδητοποίηση έρχεται όταν ο Τόνι θα του αποδείξει πως εκείνος είναι πολύ πιο κοντά στα μαύρα «αδέλφια» απλώς και μόνο λόγω κοινωνικής θέσης. Ο περίπλοκος αυτός δεσμός και η αλληλοκατανόηση μεταξύ τους δεν θα μπορούσε να ζωντανέψει δίχως τους εξαιρετικούς Μόρτενσεν και Αλι.

Το βαποράκι *** ½

ΔΡΑΜΑ (2018)

Σκηνοθεσία: Κλιντ Ιστγουντ

Ερμηνείες: Κλιντ Ιστγουντ, Μπράντλεϊ Κούπερ, Αντι Γκαρσία

Νέες ταινίες: Βαθύς Νότος, χθες και σήμερα-1

Ο Κλιντ Ιστγουντ μας φέρνει μια ταινία αντάξια της φήμης που τον συνοδεύει ως δημιουργό τις τελευταίες δεκαετίες.

Περνώντας ξανά –μετά το «Γκραν Τορίνο»– και μπροστά από την κάμερα, ο αειθαλής Ιστγουντ μας φέρνει μια ταινία αντάξια της φήμης που τον συνοδεύει ως δημιουργό τις τελευταίες δεκαετίες. Βασισμένος σε πραγματικά γεγονότα, ο σεναριογράφος του «Τορίνο», Νικ Σενκ, αφηγείται την ιστορία του Ερλ Στόουν, ενός ηλικιωμένου από το Τέξας ο οποίος αναδείχθηκε σε έναν από τους πιο αποτελεσματικούς μεταφορείς για το μεξικανικό καρτέλ ναρκωτικών. Πνιγμένος από τα χρέη και αποξενωμένος από την οικογένειά του, ο Ερλ δέχεται τη δουλειά του οδηγού χωρίς πολλές ερωτήσεις. Οταν, ωστόσο, ο αστυνομικός κλοιός θα σφίξει γύρω του, εκείνος θα κληθεί να κάνει τις επιλογές του. Ο Ιστγουντ σκηνοθετεί χαμηλότονα ένα φιλμ κομμένο και ραμμένο πάνω του. Ο Ερλ, χαρακτηριστικό δείγμα Αμερικανού άλλης εποχής, ψάχνει ταυτότητα και σκοπό ζωής σε έναν κόσμο που μοιάζει να τον έχει αφήσει πίσω. Κοιτώντας πίσω, συνειδητοποιεί τα λάθη που έχει κάνει σχετικά με την οικογένειά του και ζητάει εξιλέωση. Ταυτόχρονα, βέβαια, γοητεύεται από τη νέα «δουλειά» του, που τον κάνει να νιώθει ξανά σημαντικός. Οπως συμβαίνει συχνά πάντως σε αυτές τις περιπτώσεις, καθρέφτης του παρανόμου είναι ο… νόμος, ο οποίος εδώ ενσαρκώνεται στο πρόσωπο του (αστυνομικού) Μπράντλεϊ Κούπερ. Οι δύο άνδρες, μάλιστα, μοιράζονται και μια σκηνή μεγάλης έντασης και στοχασμού, από τις καλύτερες μιας συνολικά καλοζυγισμένης ταινίας που δεν φοβάται να αναμείξει το δράμα με κωμικά στοιχεία, τα οποία προκύπτουν αβίαστα από το σενάριο.

Destroyer ***

Σκηνοθεσία: Κάριν Κουσάμα

Ερμηνείες: Νικόλ Κίντμαν, Σεμπάστιαν Σταν, Τόμπι Κέμπελ

Νέες ταινίες: Βαθύς Νότος, χθες και σήμερα-2

Εφιάλτες του παρελθόντος

Η Νικόλ Κίντμαν είναι η απόλυτη πρωταγωνίστρια και κερδίζει (άξια) μια υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα, σε ένα αστυνομικό θρίλερ με έντονα ψυχογραφικά στοιχεία. Δεκαέξι χρόνια μετά την τραγική κατάληξη μιας αποστολής παρακολούθησης που είχε αναλάβει ως μυστική αστυνομικός, η Εριν θα έρθει ξανά αντιμέτωπη με τους εφιάλτες της στην –κατά τα άλλα– ηλιόλουστη Καλιφόρνια. Μελαγχολική ατμόσφαιρα και αναφορές σε σκοτεινές σέχτες συνθέτουν τον καμβά μιας ταινίας που μοιάζει αλλόκοτα με το «Drive» του Ν. Βίντινγκ Ρεφν. Η ηρωίδα εδώ, ωστόσο, δεν είναι σιωπηλή εκτελέστρια αλλά μια δυναμική γυναίκα, που κραυγάζει με κάθε πόρο του κορμιού της μπροστά στη φρίκη του κόσμου που την περιβάλλει και των όσων έχει υποστεί.

Η απίθανη ιστορία του γιγάντιου αχλαδιού ** ½

Σκηνοθεσία: Φίλιπ Αϊνστάιν Λίπσκι, Γιόργκεν Λέρνταμ

Ακούγονται (στα ελληνικά): Στεφανία Φιλιάδη, Ιφιγένεια Στάικου

Νέες ταινίες: Βαθύς Νότος, χθες και σήμερα-3

Θεότρελη αποστολή διάσωσης

Η ταινία κινουμένων σχεδίων που βραβεύτηκε από το κοινό στο 1ο Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας έρχεται στις αίθουσες. Σε μια πόλη ηλιόλουστη και ευτυχισμένη, ο ελέφαντας Σεμπάστιαν και η κολλητή του φίλη, η γάτα Μίτσο, περνούν την ώρα τους με παιχνίδια και ξεγνοιασιά. Οταν, ωστόσο, ο χαρισματικός δήμαρχος θα εξαφανιστεί μυστηριωδώς, τα πάντα θα αλλάξουν. Παίρνοντας αφορμή από ένα σημείωμα που βρίσκουν σε μπουκάλι, οι δύο φίλοι ξεκινούν μια θεότρελη αποστολή διάσωσης πέρα από τη θάλασσα, καβάλα σε ένα πελώριο… αχλάδι. Το δανικό animation χρησιμοποιεί ξεχωριστή τεχνική, που το διακρίνει από τις ανάλογες σύγχρονες ταινίες. Εκρηκτικά χρώματα και θετικά μηνύματα για μια ταινία που απευθύνεται αποκλειστικά σε παιδιά.

Η άγρια αχλαδιά  ***

Σκηνοθεσία: Νούρι Μπίλγκε Τσεϊλάν

Ερμηνείες: Ντόγκου Ντεμιρκόλ, Μουράτ Τσεμσίρ, Μπενού Γιλντιριμλάρ

Νέες ταινίες: Βαθύς Νότος, χθες και σήμερα-4

Επιστροφή στην επαρχία

Ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα Νούρι Μπίλγκε Τσεϊλάν επιστρέφει με μία ακόμη ιστορία βγαλμένη από τη σύγχρονη τουρκική πραγματικότητα. Ο επίδοξος συγγραφέας Σινάν επιστρέφει απρόθυμα στο χωριό του μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του. Εκεί θα βρεθεί αντιμέτωπος με την επαρχιακή μιζέρια, αλλά και τον ανοικονόμητο πατέρα του, ο οποίος έχει συγκεντρώσει και μπόλικα χρέη από τον τζόγο. Ο Τσεϊλάν εκμεταλλεύεται όλη την (τρίωρη) διάρκεια της ταινίας του για να αναπτύξει διαφορετικά επίπεδα γύρω από την καλλιτεχνική δημιουργία, τη θρησκεία και κυρίως την κοινωνία μιας χώρας με χαώδεις αποστάσεις ανάμεσα σε αστική και επαρχιακή ζωή. Αρκετοί, πάντως, από τους σχετικούς διαλόγους κυλούν μάλλον υπερβολικά σε μάκρος, χαλώντας τον ρυθμό.

Εμείς…

Εφτασε η ώρα για τον τρίτο και τελευταίο κύκλο της πολυβραβευμένης αστυνομικής σειράς του HBO «True Detective». Η τρίτη σεζόν θα κάνει μάλιστα πρεμιέρα και στη χώρα μας από την πλατφόρμα της Nova, ταυτόχρονα με την πρώτη προβολή της στην Αμερική, την Κυριακή 13/1, στις 4 τα ξημερώματα. Φυσικά, για όσους δεν αντέχουν το ξενύχτι, η προβολή θα επαναλαμβάνεται κάθε Δευτέρα στις 10 μ.μ. Οσο για το τι θα δούμε, ο πρωταγωνιστής αυτή τη φορά είναι ένας συνταξιοδοτημένος ντετέκτιβ, τον οποίο υποδύεται ο βραβευμένος με Οσκαρ Μαρσάλα Αλι. Ο ίδιος μπλέκει σε ένα παιχνίδι μνήμης, καθώς ανασκαλεύει μια υπόθεση εξαφάνισης από τη δεκαετία του 1980.

…και οι άλλοι

Ενας μικρός χαμός έχει προκληθεί τις δύο τελευταίες ημέρες μετά την απόφαση του Netflix να αποσύρει ένα επεισόδιο της σειράς «Patriot Act With Hasan Minhaj», από την πλατφόρμα του στη Σαουδική Αραβία. Στο συγκεκριμένο απόσπασμα, ο Minhaj επέκρινε την κυβέρνηση της χώρας σχετικά με τη γνωστή υπόθεση δολοφονίας του Τζαμάλ Κασόγκι, ωστόσο όπως ανακοίνωσε το Netflix, η απόσυρση ήρθε έπειτα από καταγγελία της Σαουδικής Αραβίας πως το σόου παραβιάζει τον νόμο περί ηλεκτρονικού εγκλήματος. Φυσικά, δεν είναι λίγοι εκείνοι οι οποίοι σχολιάζουν την απροθυμία του δικτύου να στηρίξει την ελευθερία του λόγου σε μια περιοχή του κόσμου όπου το ζήτημα παραμένει ορθάνοιχτο. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή