ΚΟΣΜΟΣ

Η μάχη για το μέλλον της ιδιωτικότητας

ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

Ως αντίδραση στην απόφαση της συγχώνευσης, μεταξύ άλλων σκανδάλων, το περίπτερο του Facebook στο Νταβός δεν παρουσίασε ιδιαίτερη κίνηση.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μέχρι στιγμής τα γνωρίζαμε ως τέσσερα διαφορετικά κομμάτια του σύνθετου παζλ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης: το Facebook ως μητέρα των κοινωνικών δικτύων, το Messenger ως εργαλείο ανταλλαγής άμεσων μηνυμάτων, το Instagram ως εφαρμογή κοινοποίησης φωτογραφιών και βίντεο και το WhatsApp ως απαραίτητο εργαλείο για τις κρυπτογραφημένες επικοινωνίες. Ωστόσο, σύντομα οι διαχωριστικές γραμμές των εφαρμογών ενδέχεται να θολώσουν. Την περασμένη εβδομάδα, ο ιδρυτής του Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ κοινοποίησε την πρόθεση της εταιρείας να συγχωνεύσει τα τέσσερα διαφορετικά δίκτυα σε μία ενιαία, γιγαντιαία τεχνολογική υποδομή. Παρότι η κάθε εφαρμογή θα συνεχίσει να λειτουργεί ξεχωριστά, η ενσωμάτωση θα επιτρέπει ουσιαστικά την επικοινωνία μεταξύ των υπηρεσιών και την ενοποίηση των κανονισμών λειτουργίας τους. Ακούγεται σαν μια μικρή και σχετικά ασήμαντη λεπτομέρεια – ωστόσο πρόκειται για μια αλλαγή που έχει ήδη πυροδοτήσει εκρηκτικές συζητήσεις σχετικά με την προστασία της ιδιωτικότητας και τη διατήρηση του ανταγωνισμού στο οικοσύστημα των εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης.

Το Facebook έβαλε τα δυνατά του για να παρουσιάσει την πρωτοβουλία ως άκακη βελτίωση των υπηρεσιών του. «Δένοντας τις τέσσερις μεγαλύτερες εφαρμογές μας σε ένα όμορφο και τακτοποιημένο πακέτο, θέλουμε να βελτιώσουμε και να διευκολύνουμε την εμπειρία της σύγχρονης επικοινωνίας, να την κάνουμε πιο γρήγορη, απλή και αξιόπιστη», ανέφερε με ενθουσιασμό ο Ζούκερμπεργκ, προσθέτοντας πως η εταιρεία αλλάζει, με πυξίδα τα συμφέροντα των χρηστών. Ωστόσο, αναλυτές και επικριτές της εταιρείας έσπευσαν να προσθέσουν πως το Facebook έχει την πιο περιορισμένη αύξηση εσόδων τριμήνου στην ιστορία του, της τάξεως του μόλις 26%, και πως στην πραγματικότητα η συγχώνευση είναι μια απελπισμένη κίνηση για τον κατευνασμό των επενδυτών και τη μεγιστοποίηση του κέρδους.

Μια πιο προσεκτική ματιά στην υπόθεση φαίνεται πως δικαιώνει τον σκεπτικισμό τους. Σύμφωνα με ρεπορτάζ των New York Times, που βασίστηκε σε ανώνυμες δηλώσεις εκπροσώπων της εταιρείας, το κίνητρο πίσω από την αλλαγή ήταν η δημιουργία περισσότερων αγωγών δημιουργίας εσόδων και η αύξηση της διαφημιστικής δραστηριότητας. «Συσσωρεύοντας όλα τα δεδομένα των χρηστών σε μία συγχωνευμένη πλατφόρμα, το Facebook θα δημιουργήσει περισσότερες ευκαιρίες εκμετάλλευσης των στοιχείων τους – και φυσικά θα έχει πλέον τη δυνατότητα να βουτήξει βαθιά σε τετραπλάσια ποσότητα προσωπικών δεδομένων», ανέφεραν πηγές εξοικειωμένες με το θέμα. Αξίζει να αναφερθεί πως, μέχρι προσφάτως, το WhatsApp ήταν η μόνη εφαρμογή εκ των τεσσάρων που δεν ζητούσε επίσημα έγγραφα επικύρωσης ταυτότητας και παρείχε πλήρη κρυπτογράφηση και ιδιωτικότητα στις συνομιλίες. Αυτή του η μοναδικότητα ήταν και η αιτία που η εφαρμογή ήταν εξαιρετικά δημοφιλής στον κόσμο των ακτιβιστών και των ανθρωπιστικών οργανώσεων· ωστόσο με την επικείμενη συγχώνευση, το πιθανότερο είναι πως η πολιτική του θα αλλάξει.

Πέρα από τις αυξανόμενες ανησυχίες για την προστασία της ιδιωτικότητας, ιδιαίτεροι φόβοι εγείρονται και λόγω του κινδύνου δημιουργίας μονοπωλίου στον τομέα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης – κάτι το οποίο η Ε.Ε. και οι τολμηρές κινήσεις της επιτρόπου Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ έχουν καταστήσει σαφές ως κόκκινη γραμμή για την αγορά της Ευρώπης. Μάλιστα, λίγο πριν από την απόκτηση της εταιρείας του από τον τεχνολογικό τιτάνα του Facebook το 2014, ο συνιδρυτής του WhatsApp Μπράιαν Ακτον είχε καθησυχάσει τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές, δηλώνοντας πως η συγχώνευση δεδομένων μεταξύ των δύο εταιρειών είναι πρακτικά αδύνατη. Πλέον, τόσο ο Ακτον όσο και ο Κέβιν Σίστρο, ιδρυτής του Instagram, δηλώνουν ότι εναντιώνονται στις προθέσεις του Ζούκερμπεργκ και επιθυμούν την ανεξαρτησία τους, αλλά προσθέτουν πως η εταιρεία έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία ενοποίησης των δεδομένων και σκοπεύει να ολοκληρώσει τη διαδικασία μέσα στο 2020.

Ενώ λοιπόν οι επόμενοι μήνες θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμοι για το μέλλον της ιδιωτικότητας και του ανταγωνισμού στη σφαίρα της ψηφιακής επικοινωνίας –και ενώ η μάχη μεταξύ του Facebook και των ευρωπαϊκών αρχών για την οριοθέτηση των κανονισμών του Διαδικτύου αναμένεται έντονη–, ο πρώην αναπληρωτής πρωθυπουργός του Ην. Βασιλείου Νικ Κλεγκ ανέλαβε τη θέση του επικεφαλής Παγκόσμιων Υποθέσεων της γιγάντιας τεχνολογικής πλατφόρμας. Ερωτώμενος τι πιστεύει για αυτή την ανάθεση, ο Βρετανός επίτροπος σερ Τζούλιαν Κινγκ δήλωσε στωικά:

«Εύχομαι καλή τύχη στον Νικ. Είμαι σίγουρος πως θα τη χρειαστεί».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ