ΕΛΛΑΔΑ

Σε ομηρία οι οδηγοί άνω των 74 ετών

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ

Η εξέταση για οδηγούς άνω των 74 ετών δεν θα γίνεται με εκπαιδευτικά οχήματα, αλλά με τα Ι.Χ. των ίδιων των υποψηφίων. ΑΠΕ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Οδήγησα για πρώτη φορά στην Αμερική το 1963. Δίπλωμα οδήγησης στην Ελλάδα πήρα το 1966. Σήμερα, εν έτει 2019 δεν υπάρχει τρόπος να εξεταστώ προκειμένου να διατηρήσω σε ισχύ το δίπλωμά μου», περιγράφει στην «Κ» ο 80χρονος Φάνης Πανταζής, ένας από τους εκατοντάδες οδηγούς άνω των 74 ετών, οι οποίοι πρέπει να επανεξεταστούν προκειμένου να παραταθεί η ισχύς του διπλώματός τους. Ποιο είναι όμως το πρόβλημα; Δεν διεξάγονται εξετάσεις για τα άτομα άνω των 74 ετών, γεγονός το οποίο βάζει στον «πάγο» εκατοντάδες ηλικιωμένους, που θα μπορούσαν να συνεχίσουν να οδηγούν.

Το δίπλωμα του κ. Πανταζή έληξε στις 7 Οκτωβρίου του 2018. Ο ίδιος, με την προνοητικότητα που τον χαρακτηρίζει, κατέθεσε τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την ανανέωση του διπλώματος στις 20 Σεπτεμβρίου του 2018. Αντί το δίπλωμά του να ανανεωθεί για τρία χρόνια, του δόθηκε μια παράταση τριών μηνών χωρίς να προηγηθεί κάποια εξέταση. Η παράταση έληγε στις 20 Δεκεμβρίου, οπότε και κατέθεσε για δεύτερη φορά τα απαιτούμενα έγγραφα και έλαβε δεύτερη παράταση.

Η δεύτερη όμως παράταση λήγει αύριο, στις 20 Φεβρουαρίου και ο ίδιος από την Τετάρτη θα απολέσει το δικαίωμα αυτόνομης μετακίνησης με το Ι.Χ. του. Δεν υπάρχει μέχρι στιγμής κάποια ειδική πρόβλεψη που να επιτρέπει νέα παράταση της ισχύος του διπλώματός του. «Εχω εμπλακεί ελάχιστες φορές στη ζωή μου σε ατύχημα, ενώ την τελευταία 20ετία δεν έχω καμία παράβαση του ΚΟΚ στο ενεργητικό μου. Το μόνο που θέλω είναι να δώσω τις απαιτούμενες εξετάσεις ώστε να λάβω το δίπλωμα και να μπορώ ανεμπόδιστα να πηγαινοέρχομαι στα εγγόνια μου», περιγράφει ο ίδιος.

Σύμφωνα με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που ψηφίστηκε τον περασμένο Μάρτιο, οι οδηγοί άνω των 74 χρόνων πρέπει να ανανεώσουν το δίπλωμά τους, αποδεικνύοντας πως ξέρουν να οδηγούν και να παρκάρουν αλλά και ότι έχουν τα κατάλληλα αντανακλαστικά. Η διαδικασία θα επαναλαμβάνεται ανά τριετία και ανά διετία για τα άτομα άνω των 80 ετών. Οι ηλικιωμένοι θα κάνουν έναν κύκλο βασικής οδήγησης, ενώ θα εξετάζονται και σε ελιγμούς. «Δεν μπορείς να βάζεις τους ηλικιωμένους να δίνουν εξετάσεις σαν να μην έχουν πιάσει τιμόνι ποτέ στη ζωή τους», εξηγούν οι δάσκαλοι οδήγησης, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να εξετάζονται με τρόπο που αρμόζει στην ηλικία και στις ιδιαιτερότητές τους.

Ακόμη ένα πρόβλημα που προκύπτει αφορά το όχημα με το οποίο θα εξετάζονται τα άτομα άνω των 74 ετών. Προβλέπεται ότι η εξέταση θα διεξάγεται στο δικό τους όχημα και όχι σε εκπαιδευτικό (το εκπαιδευτικό όχημα διαθέτει σύστημα με πετάλια και στη θέση του συνοδηγού όπου κάθεται ο εκπαιδευτής). Ετσι υποχρεούνται οι εξεταστές (καθώς ο εκπαιδευτής βγαίνει από το όχημα) να βρίσκονται μαζί με τον υπερήλικα στο αυτοκίνητό του.

Οι εξεταστές εγείρουν ήδη αντιδράσεις, δηλώνοντας ότι φοβούνται, καθώς δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την ασφάλειά τους σε ενδεχόμενο ατυχήματος. Σε περίπτωση, μάλιστα, που ο ηλικιωμένος δώσει εξετάσεις και δεν περάσει, δεν έχει το δικαίωμα να πάρει το Ι.Χ. του και να επιστρέψει στο σπίτι του, για παράδειγμα. Αν δώσει για δεύτερη φορά εξετάσεις με στόχο την ανανέωση του διπλώματος επειδή την πρώτη φορά κόπηκε, τι γίνεται με την ασφάλιση του αυτοκινήτου, η οποία λήγει αυτομάτως όταν κόβεται κατά την πρώτη εξέταση ο ηλικιωμένος;

Τα κενά είναι υπαρκτά, αλλά το γεγονός ότι δεν διεξάγονται εξετάσεις αυτή τη στιγμή για ανανέωση διπλώματος, περιπλέκει ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Και αυτό γιατί, ενώ υποβάλλουν τα χαρτιά τους, τα άτομα άνω των 74 ετών, δεν παίρνουν σειρά (ημερομηνία εξέτασης) διότι δεν έχουν διευθετηθεί οι τελευταίες λεπτομέρειες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά πάσα πιθανότητα θα δοθεί η δυνατότητα για ακόμη μία παράταση της ισχύος του διπλώματος, οπότε και ο κ. Πανταζής θα λύσει το πρόβλημά του για το επόμενο τρίμηνο μόνο. Μετά ξανά τα ίδια.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ