Το Βερολίνο αποκτά μερίδιο σε γερμανικές επιχειρήσεις

Το Βερολίνο αποκτά μερίδιο σε γερμανικές επιχειρήσεις

2' 54" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Υστερα από τρία χρόνια προβληματισμού, το Βερολίνο αναλαμβάνει πρωτοβουλία για να περιφρουρήσει τις στρατηγικής σημασίας γερμανικές βιομηχανίες από επίδοξους αγοραστές άλλων χωρών και προπαντός από την Κίνα. Σύμφωνα με αποκλειστικό ρεπορτάζ του Reurters, η γερμανική κυβέρνηση ετοιμάζεται να θεσπίσει κρατικό επενδυτικό ταμείο και σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα θα εξαγοράζει μερίδια των εταιρειών που βρίσκονται στο στόχαστρο ξένων αγοραστών. Υλοποιεί, έτσι, εσπευσμένα πρόταση που παρουσίασε τον περασμένο μήνα ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ στο ευρύτερο πλαίσιο της νέας βιομηχανικής πολιτικής της Γερμανίας. Πηγές προσκείμενες στο σχέδιο ανέφεραν στο Reuters ότι κλιμάκια της γερμανικής κυβέρνησης εργάζονται εντατικά για να εκπονήσουν τάχιστα το σχετικό νομοσχέδιο ώστε να έχει θεσπιστεί το επενδυτικό ταμείο και να λειτουργεί στα τέλη του έτους.

Εξετάζεται η ιδέα να εξαγοράζει αρχικά το κράτος καθοριστικό μερίδιο μιας εταιρείας και στη συνέχεια να το πουλάει το συντομότερο δυνατό σε επενδυτές από τον ιδιωτικό τομέα. Εκτός των τεχνικών λεπτομερειών, αυτή καθεαυτήν η πρωτοβουλία του Βερολίνου σηματοδοτεί καίριας σημασίας μεταστροφή της πολιτικής της Γερμανίας με στροφή 180 μοιρών από την παραδοσιακή προσήλωσή του στις δυνάμεις της ελεύθερης αγοράς και στην «ορθοδοξία» του φιλελευθερισμού. Συμπίπτει, όμως, και με τη στιγμή που η Ε.Ε. επανεξετάζει, έστω και καθυστερημένα, τη βιομηχανική της πολιτική και τις σχέσεις της με την Κίνα και επιχειρεί να αναχαιτίσει την κινεζική επέλαση.

Οπως επισημαίνει το Reuters, οι παράγοντες που εξώθησαν το Βερολίνο σε αυτήν την κατεύθυνση ήταν κατά κύριο λόγο ο μετασχηματισμός της Κίνας από πελάτη της Γερμανίας σε ανταγωνιστή της και οι απειλές του Ντόναλντ Τραμπ για δασμούς στα γερμανικά αυτοκίνητα και γενικότερα για μονομερείς περιορισμούς στο εμπόριο. Την αφύπνιση του Βερολίνου προκάλεσε, πάντως, προ τριετίας η εξαγορά της γερμανικής βιομηχανίας ρομποτικής Kuka από την κινεζική Midea. Τότε είχε προκληθεί γενικός συναγερμός στους κόλπους της γερμανικής κυβέρνησης. Ορισμένοι βουλευτές απηύθυναν μάλιστα έκκληση στον γερμανικό επιχειρηματικό κόσμο να σχηματίσει κοινοπραξία που θα υπέβαλλε ανταγωνιστική πρόταση ώστε να παραμείνει η Kuka σε γερμανικά χέρια. Τότε οι παραινέσεις τους δεν βρήκαν ευήκοα ώτα μεταξύ των Γερμανών βιομηχανιών και η Kuka περιήλθε στον έλεγχο της Κίνας. Πέρυσι, όμως, το Βερολίνο κινήθηκε πιο αποτελεσματικά σε μια παρόμοια περίπτωση. Οταν η κινεζική εταιρεία ηλεκτρικής ενέργειας State Grid επιχείρησε να εξαγοράσει μερίδιο στη γερμανική εταιρεία ενέργειας 50Hertz, το Βερολίνο επιστράτευσε την κρατική τράπεζα KfW και κατόρθωσε να απομακρύνει τον επίδοξο αγοραστή. Η εν λόγω τράπεζα ενδέχεται να αναλάβει και τη διαχείριση του επενδυτικού ταμείου. Σύμφωνα, βέβαια, με εκπρόσωπο του υπουργείου Οικονομίας, το κρατικό επενδυτικό ταμείο θα παρεμβαίνει μόνον σε «απολύτως εξαιρετικές περιπτώσεις» και θα διατηρεί για περιορισμένο χρονικό διάστημα στην κατοχή του τα μερίδια που θα εξαγοράζει.

Εθνικοί πρωταθλητές

Η χρονική στιγμή που το Βερολίνο αποφασίζει να θεσπίσει το κρατικό επενδυτικό ταμείο για να περιφρουρήσει στρατηγικής σημασίας βιομηχανίες από ξένους αγοραστές συμπίπτει με την επίσημη έναρξη συνομιλιών ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες τράπεζες της χώρας, τις Deutsche Bank και Commerzbank, με αντικείμενο τη συγχώνευσή τους. Αναλυτές έχουν επισημάνει πως το Βερολίνο επιδιώκει τη δημιουργία ενός εθνικού τραπεζικού πρωταθλητή ανταγωνιστικού σε διεθνές επίπεδο. Η Deutsche Bank, η Thyssenkrupp, η Siemens και οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν, άλλωστε, ανάμεσα στις εμβληματικές βιομηχανίες της Γερμανίας που ανέφερε τον περασμένο μήνα ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, Πέτερ Αλτμάιερ, ως κρίσιμες γενικότερα για τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης. Σε ό,τι αφορά το ποιοι τομείς της γερμανικής βιομηχανίας κρίνονται στρατηγικής σημασίας ώστε να παρεμβαίνει το Βερολίνο, ο κ. Αλτμάιερ ανέφερε τις βιομηχανίες χάλυβα και αλουμινίου, τις χημικές βιομηχανίες και τις βιομηχανίες μηχανολογικού εξοπλισμού και εξοπλισμού μονάδων παραγωγής, των οπτικών, τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τον ιατρικό εξοπλισμό, τις λεγόμενες «πράσινες» τεχνολογίες, τους τομείς της άμυνας και της αεροδιαστημικής.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή