ΠΑΡΙΣΙ
Ο σιωπηλός κόσμος του Βίλχελμ Χάμερσοϊ
Ενας από τους δασκάλους της δανέζικης ζωγραφικής, ο Βίλχελμ Χάμερσοϊ (1864-1916) μελετάται ολοένα και πιο συχνά τα τελευταία 30 χρόνια. Ηταν ένας από τους αφανείς του ευρωπαϊκού Βορρά, αλλά από τη δεκαετία του ’80 εκτοξεύθηκε χάρη στην «ανακάλυψή» του από μεγάλα μουσεία. Το 1987, το Πετί Παλέ στο Παρίσι διοργανώνει μια έκθεση έργων του και προκαλεί αίσθηση. Εκτοτε, ακολούθησαν μεγάλες εκθέσεις στο Λονδίνο και πάλι στο Παρίσι (στο Ορσέ το 1997) και ο Δανός μάστορας της σιωπής αποκτά μεγάλο κοινό. Γράφονται μονογραφίες και άρθρα, και ο Χάμερσοϊ σταδιακά καταλήγει να εκπροσωπεί εκείνο το ιδιαίτερο χλωμό φως του Βορρά και τα σιωπηλά εσωτερικά του 1900. Είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση ενός εξαίρετου μάστορα του χρώματος και του φωτός που επανέρχεται τώρα στο Παρίσι με μια μεγάλη έκθεση σαράντα έργων του στο Μουσείο Jacquemart-André, με διάρκεια ώς τις 22 Ιουλίου. Πολλά από τα έργα έρχονται για πρώτη φορά στη Γαλλία ως αποτέλεσμα συνεργασίας με μουσεία και συλλογές στη Δανία και στη Σουηδία, αλλά και με το Μουσείο Ορσέ και την Tate στο Λονδίνο. Αυτή η αναδρομική δίνει την ευκαιρία για νέα σκέψη αλλά και θαυμασμό για το έργο αυτού του παράδοξου Δανού, που ήταν μονήρης και ακοινώνητος. Ζωγραφίζει κυρίως εσωτερικά τα οποία βάφει με εκείνο το χαλκοπράσινο και χλωμό γκρίζο. Τα δωμάτια είναι λιτά, δεν έχουν ίχνος από τις βαρυφορτωμένες διακοσμήσεις του 1900. Και μέσα στην αφαίρεση της οικιακής οικονομίας, τοποθετεί συχνά μια γυναίκα, με γυρισμένη την πλάτη, που συχνά είναι η δική του γυναίκα, η Ιντα. Ο Βίλχελμ Χάμερσοϊ είχε το χάρισμα αλλά και την τάση να γεννάει κόσμους μυστηριακούς και ποιητικούς. Πέρασε όλη τη ζωή του σε ένα στενό οικογενειακό και φιλικό κύκλο, που ζωγράφιζε διαρκώς. Τα μοντέλα του ήταν η μητέρα του, η αδελφή του, ο αδελφός του, ο γαμπρός του και μερικοί στενοί φίλοι. Η έκθεση εστιάζει επίσης στους δεσμούς που είχε αναπτύξει αυτός ο μοναχικός άνθρωπος με τη Γαλλία. Είχε επισκεφθεί δύο φορές το Παρίσι και είχε λάβει μέρος στις περίφημες Διεθνείς Εκθέσεις του 1889 και του 1900. Η έκθεση στο Μουσείο Jacquemart-André δείχνει και τις σχέσεις του Χάμερσοϊ με καλλιτέχνες του στενού κύκλου του, όπως του αδελφού του Σβεντ Χάμερσοϊ, του γαμπρού του Πέτερ Ιλστεντ και του φίλου του Καρλ Χόλσοε. Ο Βίλχελμ Χάμερσοϊ έμεινε στη μνήμη ως ο ζωγράφος της μοναξιάς, της σιωπής και του φωτός.
ΒΑΣΙΛΕΙΑ
Ο κόσμος του Κυβισμου
EPA/GEORGIOS KEFALAS
Στην Πινακοθήκη της Βασιλείας (Kunstmuseum) εγκαινιάστηκε η έκθεση «Ο κόσμος του Κυβισμού – Από τον Πικάσο στον Λεζέ) με διάρκεια ώς τις 4 Αυγούστου. Στη φωτογραφία δεσπόζει το έργο «Aficionado» (1912) του Πάμπλο Πικάσο, ένα από τα πολλά αριστουργήματα που παρουσιάζονται αυτήν την περίοδο στη Βασιλεία. Συνολικά, ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει πάνω από 130 έργα της κυβιστικής τεχνοτροπίας προερχόμενα από διάφορα μουσεία και συλλογές του κόσμου.
AP/DOUG PIZAC
Εκθεση στη Στάζι
EPA/FELIPE TRUEBA
Εκπαιδεύοντας τις νέες γενιές
AP/RICHAD DREW
Λέον Κάνερ, 94 ετών, και η σύζυγός του Ρέι, 92 ετών, φωτογραφήθηκαν μπροστά από ένα γερμανικό βαγόνι, από αυτά που μετέφεραν αθώο κόσμο στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Και οι δύο είναι επιζώντες του Ολοκαυτώματος. Βρίσκονται στο Μουσείο Εβραϊκής Κληρονομιάς στη Νέα Υόρκη, όπου εγκαινιάστηκε η έκθεση «Αουσβιτς. Οχι τόσο παλιά. Οχι τόσο μακριά», με απώτερο σκοπό να εκπαιδεύσει τους νέους και να στείλει ένα μήνυμα για τους κύκλους της Ιστορίας.
Η άνοιξη της Αννας Αχιλλέως
BLUE IRIS