Νέες ταινίες: Τα πολλά «πρόσωπα» της επαρχίας

Νέες ταινίες: Τα πολλά «πρόσωπα» της επαρχίας

5' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με άλλο πρόσωπο ***

ΔΡΑΜΑ (2018)

Σκηνοθεσία: Μαλγκορζάτα Σουμόφσκα

Ερμηνείες: Ματέους Κοσκίκεβιτς, Ανιέσκα Πότσιαντλικ, Μαλγκορζάτα Κορόλ

Στη βαθιά συντηρητική αλλά και αλλόκοτα γνώριμη πολωνική επαρχία μεταφερόμαστε, για ένα γλυκόπικρο δράμα, το οποίο βραβεύθηκε με την Αργυρή Αρκτο του Βερολίνου. Πρωταγωνιστής του είναι ο Γιάτσεκ, ένας νεαρός άνδρας που λατρεύει τη μέταλ μουσική, τον σκύλο και την κοπέλα του – κάπως περιθωριακός ωστόσο στα μάτια των βαθιά θρησκευόμενων συγχωριανών του. Δουλεύοντας (ειρωνικά) ως εργάτης στην ανέγερση, εκεί κοντά, του μεγαλύτερου αγάλματος του Ιησού στον κόσμο, ο Γιάτσεκ έχει ένα ατύχημα που παραμορφώνει το πρόσωπό του. Η συνακόλουθη μεταμόσχευση –η πρώτη στην Ευρώπη– θα φέρει παράξενα αποτελέσματα, τόσο στη δική του ψυχολογία όσο και του περίγυρου.

Η Πολωνή σκηνοθέτις βασίζει την ιστορία της σε πραγματικά γεγονότα (την ανέγερση του αγάλματος, τη μεταμόσχευση) προκειμένου να μιλήσει για όσα συμβαίνουν στη χώρα της. Με τη θρησκευτική πίστη να υπερκαλύπτει τα πάντα, οι αντιδράσεις στη θέα του «νέου» Γιάτσεκ είναι πολλές φορές κωμικές –η μητέρα του επιχειρεί να του κάνει εξορκισμό– ενώ στο πλευρό του βρίσκεται πραγματικά μόνο η στοργική αδελφή του. Βαδίζοντας προσεκτικά ανάμεσα στο μονοπάτι του σουρεαλισμού και εκείνο της κοινωνικής παρατήρησης, το φιλμ καταφέρνει να συνθέσει τελικά μια ανθρώπινη ιστορία, δίχως βέβαια να αποφεύγει πάντοτε τις υπερβολές. Από την άλλη, αρκετός αφηγηματικός χρόνος επενδύεται στη σχέση του ίδιου του πρωταγωνιστή με την καινούργια του όψη. Η διαδικασία της μεταμόρφωσης δεν είναι μόνο εξωτερική αλλά αναπόφευκτα και εσωτερική, γεγονός που αποτυπώνεται και τεχνικά. Τα ιδιαίτερα, μακρινά και συχνά θολά πλάνα υποδεικνύουν τη γενικότερη αποστασιοποίηση.

Οταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες ***

ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ (2018)

Σκηνοθεσία: Μαριάννα Οικονόμου

Εμφανίζονται: Αλέξανδρος Γκουσιάρης

Μια αληθινή ιστορία από τον Θεσσαλικό Κάμπο δείχνει έναν εναλλακτικό δρόμο, τόσο στον πρωτογενή τομέα παραγωγής όσο και στην ίδια τη φιλοσοφία της ζωής. Σε κάποιο μισοερημωμένο χωριό της Καρδίτσας επιστρέφει ένας μαθηματικός (Αλέξανδρος Γκουσιάρης) και μαζί με τον εξάδελφό του αποφασίζουν να ξεφύγουν κάπως από την κλασική διαδικασία αγροτικής καλλιέργειας: τα βιολογικά προϊόντα τους και κυρίως οι ντομάτες (από «παλιό σπόρο») μεγαλώνουν συνοδεία… μουσικής και στη συνέχεια γίνονται σάλτσα ή άλλες παρασκευές που καταλήγουν στην αγορά του εξωτερικού.

Μέσα από το φιλμ βλέπουμε τη διαδικασία της παραγωγής, στην οποία παίρνουν μέρος και μερικές ντόπιες γυναίκες που έχουν τις δικές τους ιστορίες να διηγηθούν.

Πέρα από την ίδια την αγροτική δραστηριότητα, που θα μπορούσε να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για αρκετούς επίδοξους νέους καλλιεργητές, το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει με ευαισθησία και έναν εναλλακτικό τρόπο σκέψης· αυτόν που πηγάζει από τη στενότερη συμβίωση με τη φύση και τον συνολικό επαναπροσδιορισμό που πολλές φορές οι δύσκολοι καιροί επιτάσσουν.

Ολο το ακόλουθο επταήμερο 11-17/4 ο «Δαναός» διοργανώνει ειδικές προβολές της ταινίας, παρουσία της σκηνοθέτιδος αλλά και εκλεκτών καλεσμένων που θα συζητήσουν ποικίλα θέματα σχετικά με αυτή.

Hellboy: Ξαναγύρισα από την Κόλαση **½

Σκηνοθεσία: Νιλ Μάρσαλ

Ερμηνείες: Ντέιβιντ Χάρμπουρ, Μίλα Γιόβοβιτς

Ηρωας σκέτη… κόλαση

Ο γνωστός… κολασμένος υπερήρωας αποκτά νέο, αιματηρό reboot της ιστορίας του. Αναζητώντας κομμάτια της χαμένης του ταυτότητας, ο Hellboy έρχεται αντιμέτωπος με την –προσφάτως αναζωογονημένη– μάγισσα Νίμουε, μια πανίσχυρη μοχθηρή οντότητα βγαλμένη από το μυθικό σύμπαν του βασιλιά Αρθούρου. Η γραφική βία παίρνει εδώ τον πρωταγωνιστικό ρόλο, σε μια χιουμοριστική περιπέτεια που διασκεδάζει δίχως να παίρνει ιδιαίτερα στα σοβαρά (καλό αυτό) τον εαυτό της. Η πλοκή είναι ασφαλώς υποτυπώδης και το σενάριο γεμάτο εξωφρενικές υπερβολές, ωστόσο αυτά λίγη σημασία έχουν· περισσότερο μετρούν οι καλοστημένες σκηνές μάχης και τα εντυπωσιακά ειδικά εφέ που εξαπολύουν όλες τις φωτιές της κόλασης στην οθόνη.

Αμάντα **½

Σκηνοθεσία: Μίκαελ Χερς

Ερμηνείες: Βενσάν Λακόστ, Ιζάρ Μιλτριέ

Διπλή ενηλικίωση

Σε ένα συγκινητικό φιλμ, επηρεασμένο από τις τρομοκρατικές ενέργειες που σημάδεψαν τα τελευταία χρόνια το Παρίσι, αναδεικνύεται η αισιόδοξη δύναμη της ζωής. O Νταβίντ, ένας ανέμελος νεαρός άνδρας, αναλαμβάνει την ανατροφή της μικρής ανιψιάς του όταν η μητέρα της σκοτώνεται σε μια μαζική δολοφονική επίθεση. Οι δυο τους προσπαθούν από τη μία να ξεπεράσουν το ψυχικό τραύμα και από την άλλη να αντεπεξέλθουν σε ρόλους που επιβάλλονται περισσότερο από την ανάγκη. Η ταινία παρουσιάζει συγκινητικά μιαν ιδιότυπη διπλή ενηλικίωση: από τη μία η επτάχρονη Αμάντα που έρχεται αντιμέτωπη απότομα με το αδιανόητο του θανάτου και από την άλλη ο Νταβίντ, ο οποίος πρέπει ξαφνικά να αναλάβει μια τεράστια ευθύνη.

Holly Boom **½

Σκηνοθεσία: Μαρία Λάφη

Ερμηνείες: Νένα Μεντή, Αναστασία Κονίδη

Εκρηξη στην Αθήνα

Μια σπονδυλωτή ιστορία που εκτυλίσσεται στην καρδιά της σύγχρονης Αθήνας και ενώνει πολύ διαφορετικούς μεταξύ τους ανθρώπους. Ενας νεαρός Φιλιππινέζος, μετανάστης δεύτερης γενιάς, ανατινάζει για πλάκα το γραμματοκιβώτιο της γειτονιάς. Οι φάκελοι που καίγονται θα επηρεάσουν τις ζωές Ελλήνων και ξένων, ανεβάζοντας την ένταση, παραμονές του Πάσχα. Με μπόλικο αφηγηματικό ρεαλισμό αλλά και κάποια σχηματικότητα, η Λάφη σκιαγραφεί τη σύγχρονη πραγματικότητα της πρωτεύουσας. Μια πραγματικότητα που, σε μεγάλο βαθμό, δεν κυριαρχεί κάποια ιδεολογία ή έστω η κοινωνική γαλήνη, αλλά κυρίως ο άδηλος φόβος και η καθημερινή μάχη για την αξιοπρέπεια.

Styx ***

Σκηνοθεσία: Βόλφγκανγκ Φίσερ

Ερμηνείες: Σουζάνε Βολφ, Γκίντιον Οντουορ Ουκέσα

Μπροστά στην απελπισία

Ντοκιμαντερίστικης υφής δράμα, το οποίο βάζει μερικά σκληρά διλήμματα, κερδίζοντας και αρκετές διεθνείς διακρίσεις. Πρωταγωνίστριά του είναι η Ρίκε, μια νεαρή επιτυχημένη γιατρός, η οποία πραγματοποιεί ένα μοναχικό θαλάσσιο ταξίδι-προσκύνημα προς κάποιο απομακρυσμένο νησί του νότιου Ατλαντικού. Κάπου ανοιχτά της Αφρικής και έπειτα από ισχυρή καταιγίδα, συναντά ένα ακυβέρνητο πλοιάριο, γεμάτο μετανάστες. Μη μπορώντας να βοηθήσει ουσιαστικά αλλά και αρνούμενη να τους εγκαταλείψει, η Ρίκε καλεί σε βοήθεια, η οποία ωστόσο καθυστερεί φοβερά. Χαμηλότονο αλλά πολύ εύστοχο, το γερμανικό φιλμ επιχειρεί, και σε μεγάλο βαθμό καταφέρνει, να αποτυπώσει το πραγματικό δραματικό βάρος ενός παγκόσμιου προβλήματος.

Εμείς…

Απονεμήθηκαν χθες βράδυ, στην τελετή που πραγματοποιήθηκε στον κινηματογράφο Δαναός, τα βραβεία του 20ού Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου. Επειτα από ένα πλούσιο οκταήμερο ταινιών, το βραβείο της κριτικής επιτροπής κατέληξε ομόφωνα στο «Μητρικό ένστικτο» (φωτ.) του Ολιβιέ Μασέ-Ντεπάς. Από την άλλη, η διάκριση του κοινού πήγε στην ταινία «Κολύμπα ή αλλιώς βυθίσου» του Ζιλ Λελούς, ενώ μετά το πέρας των βραβεύσεων ακολούθησε η πρεμιέρα της ταινίας «Το μυστήριο του κυρίου Πικ», η οποία θα προβληθεί στις αίθουσες από τον επόμενο μήνα. Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως το φεστιβάλ ανηφορίζει από σήμερα στη Θεσσαλονίκη, για άλλο ένα επταήμερο προβολών στην αίθουσα «Τζον Κασσαβέτης», στο λιμάνι.

…και οι άλλοι

Ανακοινώθηκε χθες πως η νέα, πολυαναμενόμενη ταινία του Τζιμ Τζάρμους θα είναι αυτή που θα ανοίξει το προσεχές 72ο Φεστιβάλ των Καννών (14-25/5). Το «The Dead Don’t Die», μια ζόμπι κωμική περιπέτεια με πλουσιότατο καστ (Μπιλ Μάρεϊ, Τίλντα Σουίντον, Ανταμ Ντράιβερ, Κλοέ Σεβινί κ.ά), όπως την περιγράφουν οι γνωρίζοντες, θα κάνει πρεμιέρα στη λαμπερή Κρουαζέτ, ενώ στη χώρα μας θα κυκλοφορήσει στις 18 Ιουλίου. Σημειώνεται πως, αντίθετα με όσα συμβαίνουν συνήθως με τις ταινίες έναρξης, το φιλμ του Τζάρμους περιλαμβάνεται κανονικά και στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή