ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ματιές

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Η πρώτη δαγκεροτυπία του Παρθενώνα

Ανάμεσα στο 1842 και το 1845, ο Γάλλος υπήκοος Girault de Prangey ταξίδεψε στην Ανατολική Μεσόγειο με σκοπό να φωτογραφίσει τα μνημεία της αρχαιότητας με τον ενθουσιασμό του νέου μέσου. Στη διάρκεια αυτής της τριετίας, ο Γάλλος φωτογράφος έβγαλε περίπου 1.000 φωτογραφίες, εκ των οποίων οι 120 παρουσιάζονται αυτή την περίοδο στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης στην έκθεση «Monumental Journey» και διάρκεια έως 12 Μαΐου. Είναι μια συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας και εγγράφεται ήδη ως δηλωτική της τάσης ανάδειξης της πρώιμης φωτογραφικής περιόδου έως το 1880. Οπως αναφέρει σε εκτενές άρθρο του ο Μάικλ Πρες στον καλλιτεχνικό ιστότοπο «Hyperallergic», η έκθεση στο Μητροπολιτικό είναι η κορωνίδα μιας ολοένα και πιο οργανωμένης τάσης γνωριμίας με τις απαρχές της φωτογραφίας. Θυμόμαστε την έκθεση που είχε διοργανώσει πάλι το Μητροπολιτικό την περίοδο 2016-17 με τις φωτογραφίες του Ογκίστ Σαλζμάν που είχε φωτογραφίσει την Παλαιστίνη στη δεκαετία του 1850. Αυτή την περίοδο, το Ιδρυμα Barnes στη Φιλαδέλφεια παρουσιάζει την έκθεση «Από σήμερα, η ζωγραφική είναι νεκρή» με φωτογραφίες Ευρωπαίων φωτογράφων της περιόδου 1840-1880. Σήμερα απαιτείται προσπάθεια για να αντιληφθούμε τι σήμαινε η εφεύρεση της φωτογραφίας, που έχει επίσημη ληξιαρχική πράξη γεννήσεως το έτος 1839. Εχει επιπλέον ενδιαφέρον να ανατρέξουμε πίσω στα πρώτα χρόνια και στους σκαπανείς όπως ο Γάλλος φωτογράφος Girault de Prangey που, ξεκινώντας για τον Μεγάλο Γύρο της Ανατολικής Μεσογείου, πέρασε και από την Ελλάδα του 1842 αφού είχε ήδη περάσει από τη Ρώμη. Στον De Prangey αποδίδεται η πρώτη –πιθανότατα– δαγκεροτυπία του Παρθενώνα, τον οποίο φωτογράφισε στα πρώτα χρόνια του νέου κράτους, με τις πρώτες εργασίες εκκαθάρισης του τοπίου πάνω στον Ιερό Βράχο. Εχουμε ακόμη και τη δαγκεροτυπία από τον Πύργο των Αέρηδων αλλά και από τους Στύλους του Ολυμπίου Διός στην πρώιμη φάση του μνημείου, με τις προσκτήσεις και τον κίονα που αργότερα έπεσε σε φοβερή καταιγίδα. Το ταξίδι στην Ανατολική Μεσόγειο συνεχίστηκε στην Ιερουσαλήμ, στον Λίβανο, στην Αίγυπτο, με την επιδίωξη να συμβάλει στην επιστημονική γνώση, να έχει δηλαδή την αξία τεκμηρίου, αλλά επιπλέον να παραδώσει ένα αυτόνομο καλλιτεχνικό έργο υψηλής αισθητικής αξίας. Η συμβολή στην ιστορία της αρχιτεκτονικής ήταν τεράστια.

ΝΤΕΣΑΟΥ
Στο πνεύμα του Μπάουχαους\


EPA/FILIP SINGER

Χτισμένο το 1926 από τον διάσημο αρχιτέκτονα Βάλτερ Γκρόπιους, το Μάστερ Χάουζ Καντίνσκι/Κλέε βρίσκεται στο Ντεσάου, εκεί όπου το 1919 ιδρύθηκε η Σχολή Μπάουχαους. Το κτίριο, που εξιδανικεύει τις αρχές του κινήματος, αποκαταστάθηκε πλήρως και είναι πλέον ανοικτό στους επισκέπτες, που έρχονται να δουν όχι μόνο ένα σημαντικό οίκημα, αλλά και τον τόπο που είχαν ως ατελιέ καλλιτέχνες όπως ο Καντίνσκι και ο Κλέε. Το σπίτι αυτό χρησιμοποιείτο και ως residence καλλιτεχνών.

ΜΑΔΡΙΤΗ
Τα γλυπτά του Τσαρλς Ρέι


EPA/JAVIER LIZON

Σε μια έκθεση που οργάνωσε το Μουσείο «Βασίλισσα Σοφία» στη Μαδρίτη, οι επισκέπτες στο Κρυστάλλινο Παλάτι (Palacio de Cristal)  μπορούν να δουν μια έκθεση με τα αινιγματικά και ατμοσφαιρικά γλυπτά του 64χρονου Αμερικανού γλύπτη Τσαρλς Ρέι. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 8 Σεπτεμβρίου και είναι μια ευκαιρία να θαυμάσει κανείς και το οικοδόμημα, που είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά της αρχιτεκτονικής νέας τεχνολογίας, από σίδηρο και κρύσταλλο του 19ου αιώνα.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Η Παναγία με το ρόδι


RANGER’S HOUSE

Μια μινιατούρα της «Παναγίας με το ρόδι» του Σάντρο Μποτιτσέλι αποδείχθηκε ότι προήλθε από το εργαστήριο του ζωγράφου τον 15ο αιώνα. Η επικρατούσα άποψη έως τώρα υποστήριζε ότι το έργο αυτό είχε δημιουργηθεί από κάποιον ζωγράφο θαυμαστή του Μποτιτσέλι. Η ανακάλυψη έγινε αφού αφαιρέθηκε παχιά στρώση από βερνίκι, κατόπιν οδηγιών ειδικών από την Εθνική Πινακοθήκη και το Μουσείο Βικτόρια και Αλμπερτ. Το έργο παρουσιάζεται τώρα στο Ranger’s House του Λονδίνου.

ΠΑΡΙΣΙ
Πρωτομαγιά με μουσική


MUSEE D’ORSAY

Υπάρχουν τρόποι και τρόποι για να γιορτάσει κανείς την Πρωτομαγιά. Το Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι έχει προσκεκλημένη τη Φιλαρμονική του Βερολίνου για μια συναυλία μέσα στους χώρους του μουσείου. Μαέστρος θα είναι ο Ντάνιελ Χάρντινγκ (φωτ.) και σολίστ ο περίφημος Ουαλλός μπασοβαρύτονος Μπριν Τέρφελ. Σκέφτεται κανείς τη συγκίνηση της στιγμής, να ακούει αυτήν την ορχήστρα σε αυτόν τον χώρο, με αυτόν τον ερμηνευτή, να τραγουδάει Βάγκνερ, Μπερλιόζ και Ντεμπισί.

ΜΑΔΡΙΤΗ
Βραβείο Θερβάντες


EPA/JUAN CARLOS HIDALGO

Η ποιήτρια Ιντα Βιτάλε από την Ουρουγουάη τιμήθηκε φέτος με το Βραβείο Θερβάντες (για το έτος 2018), η ανώτατη λογοτεχνική διάκριση του ισπανόφωνου κόσμου που απονέμει ετησίως το υπουργείο Πολιτισμού της Ισπανίας, με χρηματικό έπαθλο 125.000 ευρώ, για τη συνολική προσφορά ενός συγγραφέα. Η Ιντα Βιτάλε γεννήθηκε στο Μοντεβιδέο το 1923 και θεωρείται ιερή μορφή της ισπανόφωνης ποίησης. Ανήκει στη «Γενιά του 45» και το 1973 είχε ζητήσει πολιτικό άσυλο στο Μεξικό.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ