Βαριές καταγγελίες για την Boeing

Βαριές καταγγελίες για την Boeing

5' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οταν το 2009 η Boeing εγκαινίαζε το εργοστάσιό της στο Τσάρλστον της Νότιας Καρολίνας, οι νέες εγκαταστάσεις παρουσιάζονταν ως οι πλέον καινοτόμοι στον τομέα και οι μόνες ικανές να κατασκευάσουν ένα από τα πιο προηγμένα αεροσκάφη στον κόσμο. Μία δεκαετία αργότερα, το εργοστάσιο που κατασκευάζει το 787 Dreamliner πλήττεται από προβλήματα στη γραμμή παραγωγής και έλλειψη ποιοτικού ελέγχου, απειλώντας την ασφάλεια του αεροσκάφους.

Εκατοντάδες εσωτερικά email, εταιρικά έγγραφα και ομοσπονδιακές εκθέσεις, αλλά και συνεντεύξεις εργαζομένων, αποκαλύπτουν ότι η εταιρεία πριμοδοτεί την ταχύτητα παραγωγής εις βάρος της ποιότητας. Αντιμέτωπη με μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση αεροσκαφών, η Boeing πίεσε τους εργαζομένους να αυξήσουν τους ρυθμούς παραγωγής, αδιαφορώντας κάποιες φορές για τα προβλήματα ασφαλείας, τα οποία κατήγγειλαν εργαζόμενοι.

Τα παράπονα για τους φρενήρεις ρυθμούς αντικατοπτρίζουν ευρύτερες ανησυχίες γύρω από την εταιρεία, στον απόηχο των δύο θανατηφόρων δυστυχημάτων με το άλλο εμβληματικό αεροσκάφος της Boeing, το 737 Max. Η Boeing αντιμετωπίζει τώρα ερωτήματα για το εάν ο αγώνας δρόμου για την ολοκλήρωση του Max οδήγησε στην παράβλεψη επικίνδυνων σχεδιαστικών ελλείψεων, όπως σε ό,τι αφορά το σύστημα πρόληψης απώλειας ώθησης, που έπαιξε ρόλο και στα δύο δυστυχήματα. Οι ελλείψεις ασφαλείας στο εργοστάσιο του Τσάρλστον έχουν απασχολήσει τις ομοσπονδιακές αρχές, αλλά και τις εταιρείες-πελάτες της Boeing. Η Qatar Airways διέκοψε τις παραγγελίες αεροσκαφών από το συγκεκριμένο εργοστάσιο, ύστερα από αστοχίες παραγωγής που προκάλεσαν ζημιές σε κινητήρες και καθυστέρησαν τις παραδόσεις. Η χρονική πίεση στα στελέχη της Boeing είναι αφόρητη, καθώς η εταιρεία προσπαθεί να ανταγωνιστεί την ευρωπαϊκή Airbus και τις σημαντικές παραγγελίες της σε αεροσκάφη μεσαίας ακτίνας δράσης.

Εργαζόμενοι κατήγγειλαν τουλάχιστον δώδεκα κρούσματα εγκληματικής αμέλειας, όπως κακοτεχνίες σε σημαντικά μηχανήματα, μεταλλικά αντικείμενα εγκαταλελειμμένα στο εσωτερικό νέων αεροσκαφών και άσκηση πιέσεων από την εταιρεία για την απόκρυψη τέτοιων περιστατικών.

Οι αγωγές

Αλλοι εργαζόμενοι κατέθεσαν αγωγές εναντίον της Boeing, υποστηρίζοντας ότι υπέστησαν αντίποινα για τις αποκαλύψεις τους σχετικά με τις κατασκευαστικές ελλείψεις. Η πρώην ελέγκτρια ποιότητας κατασκευής Σίνθια Κίτσενς αποκάλυψε ότι ο προϊστάμενός της την επέπληξε ενώπιον του συνεργείου και της επέβαλε διοικητική ποινή στέρησης ημερομισθίου, όταν επισήμανε την ύπαρξη μεγάλης ποσότητας μεταλλικών ρινισμάτων σε καλωδιώσεις του κόκπιτ. Σε άλλη περίπτωση, η Κίτσενς ανέφερε αρμοδίως ότι ελαττωματικό μεταλλικό ανταλλακτικό είχε τοποθετηθεί σε πολλά από τα αεροσκάφη στη γραμμή παραγωγής. «Εγινα στόχος εκφοβισμού. Κάθε φορά που διαπίστωνα ένα πρόβλημα, δεχόμουν απειλές και επιπλήξεις από τους προϊσταμένους μου», λέει η Κίτσενς, η οποία αποχώρησε από την εταιρεία το 2016. Ο Τζόζεφ Κλέιτον, τεχνικός στο εργοστάσιο της Νότιας Καρολίνας, ένα από τα δύο που κατασκευάζουν το Dreamliner της Boeing, αναφέρει ότι πολλές φορές εντόπισε επικίνδυνα μεταλλικά απορρίμματα πολύ κοντά σε καλωδιώσεις κάτω από το πιλοτήριο. «Είπα στη γυναίκα μου ότι δεν πρόκειται ποτέ να ταξιδέψω με τέτοιου τύπου αεροσκάφος», λέει.

Επικίνδυνα ρινίσματα στα Dreamliner

Σε μια βιομηχανία, όπου η ασφάλεια αποτελεί το κύριο μέλημα, τα προβλήματα που έχουν καταγραφεί σε δύο κρίσιμα αεροσκάφη της Boeing, το 737 Max και το 787 Dreamliner, καταδεικνύουν ενδεχόμενο συστημικό πρόβλημα. Οι ομοσπονδιακές υπηρεσίες και οι Αμερικανοί νομοθέτες εξετάζουν τώρα τις προτεραιότητες της Boeing για να διαπιστώσουν εάν κάποιες φορές η αναζήτηση της κερδοφορίας υπερίσχυσε της ασφάλειας. Η ηγεσία της Boeing βρίσκεται τώρα στην πρωτοφανή θέση να αναγκάζεται να υπερασπισθεί τις πρακτικές και τα κίνητρά της.

Κάθε εργοστάσιο αντιμετωπίζει λάθη στη γραμμή παραγωγής, ενώ δεν υπάρχουν υπόνοιες ότι οι ελλείψεις στη Νότια Καρολίνα οδήγησαν σε ατυχήματα. Κανένα Dreamliner δεν έχει ποτέ συντριβεί, παρότι ο στόλος καθηλώθηκε προληπτικά στο έδαφος μετά την εκδήλωση φωτιάς σε μπαταρίες ενός αεροσκάφους. Από τη μεριά τους, οι εταιρείες εκφράζουν την εμπιστοσύνη τους στο Dreamliner. Οι εργαζόμενοι, όμως, διαπράττουν κάποιες φορές επικίνδυνα σφάλματα. Ελαττωματικά ανταλλακτικά έχουν τοποθετηθεί σε αεροσκάφη. Εργαλεία και μεταλλικά ρινίσματα εγκαταλείφθηκαν στο εσωτερικό των αεροσκαφών, συχνά κοντά σε ευαίσθητα ηλεκτρικά δίκτυα. Αεροσκάφη έχουν πραγματοποιήσει δοκιμαστικές πτήσεις με ξένα αντικείμενα σε κινητήρες.

Βαριές καταγγελίες για την Boeing-1

Aεροσκάφη 787 Dreamliner στο εργοστάσιο της Boeing, στο Τσάρλστον της Νότιας Καρολίνας. REUTERS/ERIC JOHNSON

Ο Τζον Μπαρνέτ, πρώην ελεγκτής ποιότητας σε εργοστάσια της Boeing, ανακάλυψε μεγάλες συγκεντρώσεις μεταλλικών ρινισμάτων πάνω στα καλώδια ηλεκτρικού συστήματος, το οποίο ελέγχει τα συστήματα πτήσης στο πιλοτήριο. Αν τα αιχμηρά αυτά απορρίμματα, που παράγονται από το σφίξιμο παξιμαδιών, διεισδύσουν στις καλωδιώσεις, οι επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι «καταστροφικές».

Τον αγνόησαν

Ο Μπαρνέτ κάλεσε επανειλημμένως τους προϊσταμένους του να αφαιρέσουν τα ρινίσματα. Τα στελέχη της εταιρείας αγνόησαν, όμως, τις προειδοποιήσεις του, μεταθέτοντάς τον σε άλλον τομέα του εργοστασίου. Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπλοΐας (FAA) έχει διαπιστώσει την ύπαρξη τέτοιων ρινισμάτων σε αεροσκάφη της Boeing, τα οποία η εταιρεία είχε χαρακτηρίσει «ελεύθερα απορριμμάτων». Αξιωματούχοι της FAA εκτιμούν πως τέτοια ρινίσματα, ικανά να προκαλέσουν βραχυκύκλωμα και φωτιά, ενδέχεται να προκάλεσαν βλάβη σε αεροσκάφος το οποίο επισκευαζόταν το 2012.

Το 2017, η FAA εξέδωσε οδηγία, σύμφωνα με την οποία τα Dreamliner πρέπει να είναι καθαρά από μεταλλικά ρινίσματα προτού παραδοθούν. Η Boeing υποστηρίζει ότι συμμορφώθηκε με την εντολή της υπηρεσίας και ότι συνεργαζόταν με τον κατασκευαστή των παξιμαδιών, έτσι ώστε αυτά να μην παράγουν ρινίσματα, επισημαίνοντας ότι η παρουσία των ρινισμάτων κοντά στις καλωδιώσεις δεν δημιουργεί πτητικούς κινδύνους. «Ως ελεγκτής ποιότητας της Boeing, θεωρούσα ότι ήμουν η ύστατη γραμμή άμυνας προτού ένα κατασκευαστικό σφάλμα φθάσει σε λειτουργικό αεροσκάφος. Στο Τσάρλστον, όμως, δεν είδα ούτε ένα αεροσκάφος το οποίο θα χαρακτήριζα χωρίς ενδοιασμό άξιο για πτήση», λέει ο Μπαρνέτ, που κατέθεσε επίσημη καταγγελία με τη FAA, για να γίνει ένας από τους πολλούς «whistleblowers» (όσοι αποκαλύπτουν παρατυπίες εκ των έσω) πρώην εργαζομένους της Boeing.

Ο Νταν Ορμσον, ο οποίος εργάστηκε ως τεχνικός εδάφους της American Airlines μέχρι την περυσινή συνταξιοδότησή του, εντόπισε επανειλημμένως μεταλλικά ρινίσματα ενόσω επιθεωρούσε Dreamliner της Boeing. Ο Ορμσον διαπίστωσε επίσης την ύπαρξη ξένων αντικειμένων, που εφάπτονταν σε ηλεκτρικές καλωδιώσεις και πανιά κοντά στο σύστημα των τροχών προσγείωσης. 

Εντολή για αποσιώπηση των προβλημάτων

Οταν παρουσιάστηκε το 2007, το Dreamliner της Boeing χαρακτηρίστηκε το σημαντικότερο αεροσκάφος της γενιάς του. Mε άτρακτο από ελαφρύ νήμα άνθρακα και προηγμένα τεχνολογικά μέσα, προκάλεσε τον ενθουσιασμό εταιρειών, οι οποίες ήλπιζαν να περιορίσουν το κόστος καυσίμων τους. Οι εκατοντάδες παραγγελίες, με κάθε αεροσκάφος να στοιχίζει 200 εκατ. δολάρια, οδήγησαν την Boeing να εγκαινιάσει καινούργιο εργοστάσιο στο Τσάρλστον. Η τοποθεσία θεωρήθηκε ιδανική από τη διοίκηση της εταιρείας. Η Νότια Καρολίνα έχει το μικρότερο ποσοστό συνδικαλισμού στις ΗΠΑ, προσφέροντας στην Boeing χαμηλό εργατικό κόστος. Την ίδια ώρα, η πολιτεία χορήγησε φορολογικά κίνητρα ύψους ενός δισ. στην εταιρεία, η οποία δεσμεύθηκε να δημιουργήσει 3.800 νέες θέσεις εργασίας στο υποβαθμισμένο προάστιο του βόρειου Τσάρλστον.

Η διοίκηση της Boeing ζήτησε από τα στελέχη του νέου εργοστασίου να αποφύγουν την πρόσληψη εργαζομένων οι οποίοι ήταν μέλη συνδικαλιστικών ενώσεων σε άλλες εγκαταστάσεις της εταιρείας. «Δεν ήθελαν να φέρουμε συνδικαλιζόμενους εργαζομένους σε συνδικαλιστική έρημο, όπως είναι η Ν. Καρολίνα. Αυτό μας δημιούργησε προβλήματα. Δεν υπήρχε δεξαμενή ειδικευμένων εργαζομένων στην περιοχή», λέει ο Ντέιβιντ Κίτσον, πρώην προϊστάμενος ποιοτικού ελέγχου στο εργοστάσιο. Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσουν τις μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση αεροσκαφών, οι προϊστάμενοι έμαθαν να υποβαθμίζουν ή να αγνοούν προβλήματα στη γραμμή παραγωγής. Πολλές φορές, ελαττωματικά ανταλλακτικά χρησιμοποιήθηκαν σε καινούργια αεροσκάφη, καθώς το εργοστάσιο δεν μπορούσε να περιμένει την αποστολή νέων. Τα στελέχη της εταιρείας υιοθέτησαν μάλιστα σύστημα σύμφωνα με το οποίο τα προβλήματα στην κατασκευή έπαψαν να καταγράφονται, με τους προϊσταμένους να αντιμετωπίζουν διοικητικές ποινές εάν κατήγγελλαν τέτοια κρούσματα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή