ΕΛΛΑΔΑ

Νέα ζωή στην «πόρτα με τις ζωγραφιές»

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΙΔΟΥ

Τα δύο παλιά ξενοδοχεία, «Μ. Αλέξανδρος» και «Μπάγκειον», οικοδομήθηκαν τη δεκαετία του 1880 σε σχέδια Τσίλλερ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Εκεί, στην πόρτα με τις ζωγραφιές», δείχνει το πρόχειρο σφάλισμα ο περιπτεράς, ακριβώς μπροστά στο «Μπάγκειον», χωρίς να περιμένει να ολοκληρώσω την ερώτησή μου – μοιάζει συνηθισμένος να τον ρωτούν το ίδιο. Σταδίου και Αθηνάς, στην καρδιά της Ομόνοιας.

«Οταν ανέλαβε τον χώρο η Μπιενάλε το 2015-2017, έγινε γνωστός ως καλλιτεχνικό στέκι», θα πει η κ. Αννα Καπιντάνη, υπεύθυνη του χώρου. «Τα τελευταία χρόνια, το “Μπάγκειον” φιλοξενεί εκδηλώσεις – από συναυλίες ώς γυρίσματα βίντεο κλιπ, δεν σνομπάρουμε τίποτε».

Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα, «τα δύο παλιά ξενοδοχεία, “Μ. Αλέξανδρος” (σημείωση: πρόκειται για το «αδελφό» κτίριο στην Ομόνοια) και “Μπάγκειον” οικοδομήθηκαν τη δεκαετία του 1880 σε σχέδια Ερνέστου Τσίλλερ. Και τα δύο ήταν μέρος της δωρεάς του εθνικού ευεργέτη Ι. (Μ)Πάγκα προς το ελληνικό κράτος. Το “Μπάγκειον” σχεδιάστηκε το 1890 ως ξενοδοχείο». Στη διαθήκη του, ο Μπάγκας όρισε μία επιτροπή, που θα διαχειριζόταν τα κτίρια και θα απαρτιζόταν από «ένα ισόβιο ιδιωτικό μέλος της οικογένειας Δραγούμη με την ιδιότητα να είναι κληρονομική – ο Στέφανος Δραγούμης υπήρξε στενός του φίλος. Τα υπόλοιπα μέλη είναι ο εκάστοτε Αρχιεπίσκοπος, οι εκάστοτε υπουργοί Εξωτερικών και Παιδείας και ο πρόεδρος της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος».

«Δεν πτοείται ο κόσμος»

Οι φθορές, εμφανείς στον άλλοτε εντυπωσιακό χώρο. Αλλά ο καλλιτεχνικός κόσμος δεν φαίνεται να πτοείται, επιβεβαιώνει η κ. Καπιντάνη: «“Μου κάνει έτσι”, λένε. Βρισκόμαστε, ωστόσο, σε μία περιοχή “δύσκολη”. “Υπάρχει φύλαξη;”, ρωτούν. Η είσοδος πάντα κλειδώνει, με ευθύνη όποιου αναλαμβάνει μια εκδήλωση. Δεν αντιμετωπίσαμε ποτέ πρόβλημα. Η επισκεψιμότητα, απίστευτη. Βοηθά ότι το μετρό είναι ακριβώς μπροστά», σχολιάζει ενώ προσθέτει: «Ευελπιστούμε να ανακαινιστεί ο χώρος. Θα αναβαθμιστεί η περιοχή της Ομόνοιας». «Εγιναν εντατικές προσπάθειες να βρεθεί ιδιώτης επενδυτής, αλλά δεν κατέστη δυνατό», γράφει ο κ. Φίλιππος Δραγούμης, συντονιστής του Ιδρύματος, το οποίο αναπτύσσει έντονη φιλανθρωπική και περιβαλλοντική δράση. «Η πρόσφατη σύμβαση παραχώρησης των δύο κτιρίων (“Μπάγκειον” και “Μ. Αλέξανδρος”) στον Δήμο Αθηναίων, ώστε να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ του δήμου, ελπίζουμε πως θα μεταμορφώσει το κέντρο με σημείο αναφοράς αυτά τα δύο νεοκλασικά, επαναφέροντας κάτι από την παλιά του αίγλη και ασφαλώς χαρά στην ευεργέτη. Η μελέτη αποκατάστασής τους έγινε με δωρεά του Ωνάσειου Ιδρύματος. Είμαι βέβαιος ότι όλοι οι Αθηναίοι θα το απολαμβάνουν όταν το έργο τελειώσει», καταλήγει.

Για έναν ολόκληρο μήνα, από τις 2/5 έως τις 2/6, θα φιλοξενηθεί στο «Μπάγκειον» το Φεστιβάλ Θεάτρου Δήμου Αβδελιώδη. Τον Μάρτιο, προηγήθηκε η ενθουσιώδης υποδοχή του δημιουργού από το κοινό στο Filmmuseum του Ντίσελντορφ, όπου παρουσιάστηκε η θεατρική παράσταση «Ελένη» του Γιάννη Ρίτσου με τη Βερόνικα Αργέντζη και προβλήθηκε η κινηματογραφική ταινία «Η Εαρινή Σύναξη των Αγροφυλάκων».

Τρεις ενότητες

Στο «Μπάγκειον», το αφιέρωμα στον Αβδελιώδη περιλαμβάνει σημαντικούς σταθμούς της καλλιτεχνικής διαδρομής του, συζητήσεις με τον ίδιο αλλά και μεταλαμπάδευση γνώσεων. Χωρίζεται σε τρεις θεματικές ενότητες: στη θεατρική παράσταση «Ελένη», του Γ. Ρίτσου, βιντεοσκοπημένες θεατρικές παραστάσεις και σεμινάριο με τίτλο

«Ο έλεγχος και ο τρόπος εκφοράς του λόγου ως ρυθμιστής της σημασίας και του νοήματος». Σε όλη τη διάρκεια του αφιερώματος, στο «Μπάγκειον» θα φιλοξενείται και έκθεση ζωγραφικής της Ιόλης Ξιφαρά.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ