ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Αφιέρωμα Αυτοκινήτου

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει πολύ αυστηρά όρια σε ό,τι αφορά τις εκπομπές ρύπων, και δη του διοξειδίου του άνθρακα. Ήδη για το 2030 στο τραπέζι έχει πέσει η πρόταση της μείωσης των ορίων κατά 30% από τα όρια που προβλέπονται να ισχύσουν από το 2021. Η ΕΕ προβλέπει ότι μέχρι το 2025 το 15% των αυτοκινήτων που θα πωλούνται θα είναι ηλεκτροϋβριδικά με μέσο όρο CO2 κάτω από τα 50 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, και το ποσοστό αυτό θα έχει διπλασιαστεί έως το 2030.
 
ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ
 
Οπότε η μόνη οδός για να ακολουθήσουν αυτές τις νόρμες οι κατασκευαστές και να αποφύγουν βαριά πρόστιμα είναι ο εξηλεκτρισμός των μοντέλων τους. Ωστόσο, η ηλεκτροκίνηση απαιτεί τεράστιες οικονομικές επενδύσεις στις οποίες θα πρέπει να ανταποκριθεί η αυτοκινητοβιομηχανία. Ο μετασχηματισμός και ο εξηλεκτρισμός είναι αναπόφευκτοι σε μια εποχή που για πολλούς η έννοια της κινητικότητας είναι πολύ διαφορετική απ’ ό,τι στο παρελθόν.
 
ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ
«Έρχονται τα ηλεκτρικά». «Σύντομα όλοι θα κυκλοφορούν αθόρυβα και καθαρά». «Τέλος τα αυτοκίνητα βενζίνης και πετρελαίου». Θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω κάλλιστα κάποιον από τους παραπάνω τίτλους και να συνεχίσω στο ίδιο ύφος. Ωστόσο θα πρέπει να δει κανείς πιο ρεαλιστικά και σφαιρικά την ειδική περίπτωση της ηλεκτροκίνησης. Γιατί «ειδική»; Συνήθως η ζήτηση είναι αυτή που διαμορφώνει την αγορά. Προσέξτε όμως. Στην περίπτωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αρκετοί θεωρούν πως οι κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι εξαναγκασμένοι να δημιουργήσουν αυτή τη ζήτηση (μπροστά στη σωστή, αλλά βίαιη, κατεύθυνση της ΕΕ για μείωση των εκπομπών ρύπων), παρά το ότι αυτή (η ζήτηση) δημιουργείται από την αγορά.
 
Ακόμη κι έτσι όμως, οι κατασκευαστές οφείλουν να εξελίξουν ως είδος το αυτοκίνητο. Έτσι, πέρα από τους κλασικούς παίκτες (βλ. Nissan Leaf, BMW i3, Renault, Zoe, Tesla κ.ά.), μέ- χρι και πέρυσι πρακτικά δεν υπήρχαν και πολλές επιλογές στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτό θα αλλάζει από χρονιά σε χρονιά, αφού σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές θα παρουσιάζουν από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο (πόσοι θα τα αγοράζουν είναι άλλη ιστορία). Παρά ταύτα, την προβολή μπορεί να απολαμβάνουν τα πολλά υποσχόμε- να ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά αυτά που θα δούμε να αυξάνονται στο μεσοδιάστημα είναι τα plug-in υβριδικά.
 
ΥΒΡΙΔΙΚΑ ΠΟΥ ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΣΤΗΝ ΠΡΙΖΑ
Στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (γνωστά και ως BEV ή Battery Electric Vehicle) υπάρχει μια μεγάλη μπαταρία που προσφέρει, π.χ., πάνω από 200 χι- λιόμετρα κίνησης μηδενικών ρύπων. Κάτι που έχει μεγάλη σημασία είναι πως ο εξηλεκτρισμός (το περιβόητο electrification) συχνά πυκνά παρερμηνεύεται, αφού δεν περιλαμβάνει μόνο ηλεκτρικά, αλλά και υβριδικά μοντέλα (ακόμη και τα πιο ήπια, τα mild hybrid με γεννήτρια/μίζα και δευτερεύον δίκτυο 48V).
 
Στα plug-in υβριδικά (γνωστά ως PHEV ή plug-in electric vehicles) υπάρχει μια μικρότερη μπαταρία, που συνδυάζεται με έναν κινητήρα βενζίνης. Η μπαταρία (μπορεί να φορτίσει στην πρίζα) προσφέρει ηλεκτρική κίνηση για, π.χ., 50 χλμ. και όταν αδειάσει, την κίνηση αναλαμβάνει ο βενζινοκινητήρας. Φυσικά υπάρχουν όλες οι κλασικές υβριδικές λειτουργίες (ανάκτηση ενέργειας κ.ά.), ενώ ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να επιλέξει τον τρόπο κίνησης από διάφορα προφίλ.
 
Για παράδειγμα, μπορεί να κινείται υβριδικά και, όταν βρεθεί στο κέντρο της πόλης, να επιλέξει την ηλεκτροκίνηση, ενώ τα PHEV δεν εξαρτώνται από την υποδομή φόρτισης, καθώς μπορούν να ταξιδεύουν με τον θερμικό κινητήρα. Πάντως, έχει παρατηρηθεί πως αρκετοί οδηγοί που επιλέγουν τα PHEV δεν εκμεταλλεύονται πλήρως τα πλεονεκτήματα αυτών των οχημάτων, αφού αρκετές φορές δεν μπαίνουν στη διαδικασία φόρτισης της μπαταρίας και κινούνται όπως σε ένα απλό υβριδικό.
 
ΜΟΝΤΕΛΑ ΠΟΥ «ΗΛΈΚΤΡΙΖΟΥΝ»
Αυτή τη χρονιά, η Jaguar λάνσαρε την i-Pace (η οποία αναδείχθηκε και «Car of the Year 2019»), για να ανταγωνιστεί την Tesla. H Hyundai προσφέρει το Kona EV με αυτονομία 480 χιλιομέτρων (με μία φόρτιση), ενώ οι Γερμανοί κατασκευαστές έχουν ξεκινήσει τη δική τους ηλεκτρική εποχή με τα Audi E-Tron SUV και Mercedes EQC. H Porsche ετοιμάζεται να λανσάρει τη σπορ Taycan προς τα τέλη του έτους. Κάπου εκεί θα ξεκινήσει την επίθεσή του και ο όμιλος VW, λανσάροντας το πρώτο ηλεκτρικό της σειράς I.D. H Skoda παρουσίασε στη Γενεύη το Vizion IV (ένα ηλεκτρικό concept car), ενώ η Seat ανακοίνωσε πως μέχρι το 2021 θα παρουσιάσει έξι ηλεκτρικά και PHEV μοντέλα. Η Honda παρουσίασε στη Γενεύη το πολύ ενδιαφέρον e-Prototype, που βρίσκεται πολύ κοντά στην παραγωγή και θα πωλείται από τα τέλη της χρονιάς.
 
Η Audi επέδειξε τέσσερις PHEV εκδόσεις (των μοντέλων A6, A7, A8, και Q5), ενώ η BMW τρεις αντίστοιχες plug-in υβριδικές (των 3, 7, X5). Ακόμη και μία κλασική 4X4 μάρκα όπως η Jeep παρουσίασε τα υβριδικά Renegade και Compass, που μπαίνουν και στην πρίζα.
 
Περισσότερα από 8 στα 10 μοντέλα του ομίλου PSA (Peugeot-Citroen- Opel) θα έχουν έως το 2023 τουλάχιστον μία plug-in υβριδική ή αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. Μέχρι τα τέλη του 2022 η Fiat-Chrysler θα έχει λανσάρει πάνω από 30 εκδόσεις ηλεκτροϋβρι- δικών μοντέλων. Η Daimler έχει στόχο μέχρι το 2022 να μην υπάρχει ούτε μία συμβατική έκδοση (δηλαδή να είναι όλα υβριδικά).
 
Σύντομα θα παρουσιάσει και η Volvo νέες ηλεκτροϋβριδικές εκδόσεις του XC40, καθώς και μια πλήρως ηλεκτρική του έκδοση. Η Renault αποτελεί έναν από τους πρωτοπόρους στην ηλεκτροκίνηση και την επόμενη τετραετία θα λανσάρει 12 ηλεκτροϋβριδικά (υβριδικό Clio και PHEV Megane και Captur), καθώς και οκτώ ηλεκτρικά. Μέχρι το 2022 η Ford σκοπεύει να ρίξει στην παγκόσμια αγορά 16 πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα.
Το Volkswagen Group έχει ανακοινώσει πως θα λανσάρει 25 πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2025, έχοντας στόχο την πώληση 3 εκατομμυρίων EV έως το 2025. Κάθε Jaguar και Land Rover θα είναι εξηλεκτρισμένη έως το 2020, όλες οι Maserati από τα μέσα της επόμενης δεκαετίας, η επόμενη Lamborghini θα είναι υβριδική. Αν μη τι άλλο, το μέλλον της αυτοκίνησης θα μπαίνει και στην πρίζα...
 
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Αφιέρωμα Αυτοκινήτου του περιοδικού ΚΑΠΑ στις 14/4/2019.
Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ