Πανάκριβο και «αφιλόξενο» το φαραωνικό αεροδρόμιο της Πόλης

Πανάκριβο και «αφιλόξενο» το φαραωνικό αεροδρόμιο της Πόλης

3' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, που κόστισε 11 δισ. δολάρια και εγκαινιάστηκε στις αρχές Απριλίου, υποτίθεται ότι θα ενίσχυε τον εθνικό αερομεταφορέα της Τουρκίας, την Turkish Airlines. Ωστόσο, προς το παρόν έχει ευνοήσει την τουρκική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Pegasus, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Bloomberg.

Από την αρχή του έτους, η μετοχή της Pegasus στο χρηματιστήριο της Κωνσταντινούπολης εμφανίζει καλύτερη απόδοση από τη μετοχή της Turkish Airlines κατά σχεδόν 1%. Η διαφορά στην απόδοσή της μετοχής των δύο εταιρειών ενισχύεται από επενδυτές που στοιχηματίζουν πως η Pegasus θα έχει πολύ καλύτερη πορεία βραχυπρόθεσμα σε σύγκριση με την Turkish Airlines, που καλείται να αντιμετωπίσει προβλήματα προσαρμογής, αλλά και πολύ υψηλότερο ενοίκιο στο νέο τεράστιο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης. H Pegasus χρησιμοποιεί ως βάση της κυρίως το αεροδρόμιο Sabiha Gokcen στην ασιατική πλευρά της Πόλης. Αντιθέτως, ο ταξιδιώτης που έχει επιλέξει να πετάξει με την Turkish Airlines θα πρέπει να διανύσει 50 χλμ. μέχρι να φθάσει στο νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, που άνοιξε επισήμως τις πύλες του στις 6 Απριλίου και προς το παρόν δέχεται κριτική για καθυστερήσεις στις πτήσεις, για μεγάλη ταλαιπωρία στην ουρά για τα ταξί και άλλα «νηπιακά» προβλήματα. Βέβαια, αναφορές για προβλήματα σαν αυτά δεν ενθουσιάζουν τους επίδοξους επιβάτες που θέτουν ως προτεραιότητα την άνετη και απρόσκοπτη μετακίνησή τους, με αποτέλεσμα η Pegasus να είναι η μεγάλη κερδισμένη, τουλάχιστον προς το παρόν. Αν και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Turkish Airlines πιθανότατα είναι προσωρινής φύσεως, «έχει ενισχυθεί η στρατηγική σημασία» του αεροδρομίου Sabiha Gokcen, επειδή βρίσκεται πιο κοντά στο κέντρο της Κωνσταντινούπολης, εξηγεί στο Bloomberg o Μπελούλ Κατάς, αναλυτής στη χρηματιστηριακή εταιρεία Yatirim Finansman.

Επιβάτες

Η επιβατική κίνηση στα δύο αεροδρόμια εξηγεί για ποιους λόγους οι επενδυτές στοιχηματίζουν στην Pegasus. Τους πρώτους πέντε μήνες του 2019 η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο Sabiha Gokcen έχει αυξηθεί κατά 2% σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα ένα χρόνο πριν. Η κίνηση διεθνών επιβατών έχει αυξηθεί κατά 19% το ίδιο διάστημα, σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται το Bloomberg. Την ίδια στιγμή, η κατάσταση στο νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης είναι απογοητευτική. Η επιβατική κίνηση στο νέο αεροδρόμιο και στο εκτός λειτουργίας πλέον αεροδρόμιο «Ατατούρκ» υποχώρησε κατά 4% την ίδια χρονική περίοδο με την κίνηση διεθνών επιβατών να αυξάνεται μόλις κατά 0,3%. Η τάση αυτή είναι ενθαρρυντική για την Pegasus αλλά δυσοίωνη για την Turkish Airlines. Το κόστος ενοικίασης εγκαταστάσεων που πληρώνει η Turkish Airlines στο νέο αεροδρόμιο είναι σχεδόν πενταπλάσιο σε σύγκριση με το κόστος που είχε στο παλιό αεροδρόμιο «Ατατούρκ», σύμφωνα με δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας Cumhuriyet τη Δευτέρα. Το α΄ τρίμηνο του 2019 το κόστος ενοικίασης ανήλθε στα 25 εκατ. δολάρια από 4,2 εκατ. δολάρια ένα χρόνο νωρίτερα, με την αύξηση να αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στη μετεγκατάσταση της Turkish Airlines στο νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης.

Τον Ιανουάριο, η Turkish Airlines είχε προβλέψει ότι θα έχει έσοδα ύψους 14,1 δισ. δολαρίων και πως θα μεταφέρει 80 εκατομμύρια επιβάτες στη διάρκεια του 2019. Ωστόσο, τα απογοητευτικά αποτελέσματα α΄ τριμήνου αμφισβητούν έντονα τις προβλέψεις της Turkish Airlines, η οποία ανέφερε ζημίες ύψους 210 εκατ. δολαρίων, δηλαδή σχεδόν διπλάσιες από τη μέση πρόβλεψη οικονομολόγων που είχαν πάρει μέρος σε έρευνα του Bloomberg. Οι δε διεθνείς επενδυτές δεν έχουν διάθεση να περιμένουν την ανάκαμψη της κίνησης και των κερδών της Turkish Airlines. Τον Μάιο, διεθνείς επενδυτές πούλησαν τη μετοχή της εταιρείας περισσότερο από κάθε άλλη μετοχή του χρηματιστηρίου της Κωνσταντινούπολης. Για τον Οζγκούρ Γιασάρ Γκουγιουλντάρ, επικεφαλής αναδυόμενων αγορών στη Raiffeisen Centrobank, τα προβλήματα της Turkish Airlines δεν σταματούν εδώ, διότι είχε αναγκαστεί να περιορίσει τις πτήσεις της κατά τη διάρκεια της μετεγκατάστασης στο νέο αεροδρόμιο, με αποτέλεσμα να έχουν επηρεαστεί αρνητικά και τα αποτελέσματα του β΄ τριμήνου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή