ΘΕΑΤΡΟ

Η πιο εύκολη παράσταση όλων των εποχών

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Ο Κώστας Κουτσολέλος και η Βάσω Καμαράτου στην προηγούμενη παράστασή τους «Lasciatemi morire», στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Ενα υπαρξιακό τσίρκο; Ενα θεατρικό ότι να ’ναι; Μια παράσταση ληστεία για τα λεφτά που παίρνουμε; Θα έλεγα ότι είναι η πιο εύκολη παράσταση όλων των εποχών», λέει ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Κώστας Κουτσολέλος όταν του ζητάμε να περιγράψει τα «Καλοκαιρινά μπάνια», που μαζί με τη Βάσω Καμαράτου ετοιμάζουν για τη θεατρική παραλία του Φεστιβάλ Αθηνών.

Το αυτοσαρκαστικό δίδυμο, που διατηρεί ένα ιδιαίτερο προσωπικό ύφος και αρνείται το «κανονικό θέατρο», φαίνεται μάλλον ικανοποιημένο που κατάφερε να μπει για πρώτη φορά «στους ιερούς χώρους της Πειραιώς μαζί με όλες τις κορυφές». Τα «Καλοκαιρινά μπάνια» αφορούν δύο ανθρώπους που συζητούν για το θέατρο και για ό,τι τους απασχολεί στη ζωή τους. «Με όλη τη σάχλα, τις ανοησίες, τις κοινοτοπίες που έχουν οι άνθρωποι όταν συζητούν μεταξύ τους», συμπληρώνει ο Κώστας Κουτσολέλος, «δεν υπάρχει καμιά μυθοπλασία, είμαστε εγώ και η Βάσω στον χώρο Ε της Πειραιώς και μας έχουν αναθέσει να φτιάξουμε μια παράσταση που να είναι κάπως καλή για να μη μας φάνε ζωντανούς, νομίζω ότι είναι αρκετό δράμα από μόνο του».

Οσοι είδαν τους δύο ηθοποιούς στην παράσταση τους «Lasciatemi morire» στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου το 2017 θα νιώσουν περισσότεροι εξοικειωμένοι με τη νέα τους δουλειά, στην οποία αποφεύγουν και πάλι την ασφάλεια του θεατρικού κειμένου και βουτάνε στα σκοτεινά νερά του αυτοσχεδιασμού. «Εχουμε μια άρνηση για το κανονικό θέατρο, ό,τι και αν σημαίνει αυτό. Προσπαθούμε να βρούμε έναν τρόπο να πάμε παραδίπλα, ώστε να υπάρχει η ερώτηση, αυτό που κάνουμε είναι θέατρο;» λένε. 

Η Βάσω Καμαράτου σημειώνει ότι οποιοσδήποτε ανέβει σε μια σκηνή και κάνει κάτι είναι θέατρο, αρκεί από κάτω να υπάρχουν θεατές. «Δεν έχουμε κάποιο μπούσουλα. Ο,τι γίνεται στη σκηνή προκύπτει από μια ανάγκη δική μας, έναν θυμό, μια απελπισία δική μας. Το θέατρο είναι το υλικό μας αλλά από τη δική μας πλευρά, επί προσωπικού σαν να λέμε. Τι σημαίνει αυτό για εμάς; Θα μας ξαναπάρουν σε δουλειά του χρόνου;», συμπληρώνει η ίδια.  

Υπάρχει όμως χώρος για αυτό που κάνουν οι δυο τους; Η θεατρική Αθήνα, λένε, έχει συνηθίσει να βλέπει άλλου τύπου θεάματα. «Πριν από 10 χρόνια υπήρχε ένα ρεύμα για την περφόρμανς, το devise theater, τις site specific παραστάσεις, υπήρχαν και κουλαμάρες βέβαια, αλλά τώρα έχει κλείσει το πράγμα. Τώρα τα περισσότερα είναι Καραντζάς, Στέγη, Βρικόλακες, δηλαδή κλασικά έργα σε έναν καλό θεσμό, λίγο μοντέρνα και λίγο αλήτικα, ασφαλή, καλογυαλισμένα με την καλή έννοια και πολύ νεανικό θέατρο, πολύ χαρωπό. Το ότι επιβιώνουμε εμείς είναι ένα λάθος του συστήματος, τους φαινόμαστε ακίνδυνοι και λίγο χιουμορίστες», λέει ο Κώστας Κουτσολέλος.

«Με ενοχλεί που θίγονται κοινωνικά θέματα με τον τρόπο που γίνεται. Θα μιλήσω εγώ για τον άνθρωποι που πεινάει; Με χαρά θα ήμασταν σε μια underground σκηνή αλλά δεν υπάρχει. Κάποια στιγμή υπήρξε για λίγο στην Αθήνα αλλά δεν υπάρχει πια», σημειώνει η κ. Καμαράτου που μαζί με τον Βασίλη Νούλα και τον κ. Κουτσολέλο είχαν δημιουργήσει το «Μπαγκλαντές» στην Ομόνοια.

Η πληθώρα της πληροφορίας, ο όγκος των εκδηλώσεων, η μεγάλη προσφορά θεαμάτων και της ίδιας της τέχνης δεν βοηθούν, σημειώνουν, στην ωρίμανση ενός νέου ρεύματος και στο ρίσκο που αυτό συνεπάγεται. «Παλιά, ο Μαρμαρινός θα τολμούσε στις παραστάσεις του μια πεντάλεπτη παύση. Αν γίνει αυτό τώρα που ο κόσμος είναι αγχωμένος, πιεσμένος, με το κινητό στο χέρι, θα νομίζει ότι γίνεται διάλειμμα και θα ανοίξει το Facebook. Τις δεκαετίες ’80-’90, ο Βογιατζής, ο Μαρμαρινός, ο Τερζόπουλος ερεύνησαν πολύ και βρήκαν την τεχνική τους. Είχαν δικά τους θέατρα, δούλεψαν πολλά χρόνια χωρίς το άγχος του αποτελέσματος και των εισιτηρίων. Δεν υπήρχαν πολλές παραστάσεις, υπήρχαν γερές επιχορηγήσεις και αυτό επέτρεπε την έρευνα. Τώρα η παράστασή σου πρέπει να λειτουργήσει αμέσως, σήμερα. Πρέπει να ακουστεί, και πολλές φορές αυτό είναι πιο σημαντικό από το να κοπούν εισιτήρια», μας λέει ο Κώστας Κουτσολέλος που, ναι, είναι αυτός με το διάσημο προφίλ στο Facebook, αλλά πλέον τον στρεσάρει απίστευτα και σκεφτήκαμε να μην το κάνουμε δα και τόσο θέμα.

«Καλοκαιρινά μπάνια», 20-23 Ιουνίου, Πειραιώς 260

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ