ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ανάκαμψη πολλών ταχυτήτων στην παγκόσμια ναυτιλία

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Από την πλευρά της προσφοράς μεταφορικής δυναμικότητας, η εικόνα είναι θετική, σημειώνει η Clarksons Research. Η αύξηση κατά 1,9% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου το πρώτο εξάμηνο είναι κάτω από τον ιστορικό μέσο όρο της δεκαετίας και φαίνεται να είναι διαχειρίσιμη.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ενα θετικό πρώτο εξάμηνο ολοκληρώθηκε για τη ναυλαγορά, χωρίς όμως αυτό να προεξοφλεί ούτε την πλήρη ανάκαμψή της ούτε τη βελτίωσή της πάνω από τους ιστορικούς μέσους όρους. Ο ευρύτερος δείκτης του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons Research, ο ClarkSea Index, που περιλαμβάνει πολλούς διαφορετικούς τύπους πλοίων, αυξήθηκε με ετήσιο ρυθμό 8% κατά το πρώτο εξάμηνο, για να κινηθεί οριακά πάνω από τη μέση τάση της περιόδου 2009-2018.

Παρ’ όλα αυτά, μερικές επιμέρους κατηγορίες τα πηγαίνουν καλύτερα από άλλες: η αγορά των δεξαμενόπλοιων βρίσκεται σίγουρα σε πολύ καλύτερη θέση από ό,τι πριν από ένα χρόνο, καθώς τα κέρδη της αυξήθηκαν κατά 80% στο πρώτο τρίμηνο, επισημαίνει η Clarksons Research. Ομως η εποχικότητα, η σχετικά μικρή φετινή χειμερινή περίοδος χαμηλών θερμοκρασιών, οι πολλές παραδόσεις νεότευκτων πλοίων και οι συντηρήσεις διυλιστηρίων, που περιόρισαν τη ζήτηση για μεταφορές, μεταφράζονται σε επιδόσεις, σε όρους ημερήσιων ναύλων, ελαφρώς κάτω από τη μέση επίδοση της τελευταίας δεκαετίας.

Την ίδια ώρα, η ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην χονδρικής βίωσε ένα δύσκολο πρώτο εξάμηνο ύστερα από κάποια σοκ της ζήτησης (21% χαμηλότερη του μέσου όρου δεκαετίας και -22% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο), παρά την όψιμη βελτίωση της αγοράς στην εκπνοή του εξάμηνου.

Στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι επιδόσεις είναι οριακά πάνω από τον μέσο όρο της δεκαετίας, με κάποια πιο ενθαρρυντικά κέρδη σε μεγαλύτερα μεγέθη πλοίων (τα έσοδα πλοίων δυναμικότητας 9.000 teu διαμορφώθηκαν στις 36.000 δολάρια την ημέρα).

Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LPG) κινήθηκαν επίσης ανοδικά (με τα μέσα έσοδα 6% κάτω από τη δεκαετή τάση έναντι – 65% το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο). Στην εκπνοή του Ιουνίου όμως καταγράφηκαν υψηλότερες επιδόσεις, στις 70.000 δολάρια την ημέρα, έπειτα από κάποιες ενθαρρυντικές τάσεις στις εξαγωγές των ΗΠΑ και της Αυστραλίας.

Στα πλοία μεταφοράς οχημάτων (Ro-Ro) τα έσοδα παρέμειναν πολύ πάνω από την τάση, ενώ οι παραγγελίες για ναυπήγηση νέων πλοίων κρουαζιέρας εξακολουθούν να κινούνται σε επίπεδα-ρεκόρ (η αξία των παραγγελιών προς ναυπήγηση αγγίζει τα 50 δισεκατομμύρια δολάρια).

Τα offshore πλοία που υποστηρίζουν την υπεράκτια βιομηχανία υδρογονανθράκων καταγράφουν ημερησία έσοδα περίπου 10% χαμηλότερα από τον μέσο όρο της δεκαετίας. Πέρυσι τέτοια εποχή βέβαια βρίσκονταν στο -35%, άρα καταγράφεται πρόοδος.

Από την πλευρά της προσφοράς μεταφορικής δυναμικότητας η εικόνα είναι θετική, σημειώνει η Clarksons Research. Η αύξηση κατά 1,9% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου το πρώτο εξάμηνο είναι κάτω από τον ιστορικό μέσο όρο της δεκαετίας και φαίνεται να είναι διαχειρίσιμη, παρά τη συγκρατημένη αύξηση της παραγωγής των ναυπηγείων και τη μείωση της ανακύκλωσης παλαιότερων ποντοπόρων. Το βιβλίο παραγγελιών, το σύνολο δηλαδή των συμβασιοποιημένων προς ναυπήγηση εμπορικών πλοίων, ανέρχεται σε μόλις 10% του παγκόσμιου στόλου και η πρόβλεψη της Clarksons Research για αύξηση του στόλου το 2020 (+1,9% σε χωρητικότητα dwt) μεταφράζεται στον χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης του στόλου εδώ και δύο δεκαετίας. Οι παραγγελίες νεότευκτων παραμένουν κατά 49% χαμηλότερα από τον μέσο όρο της τελευταίας δεκαετίας ενώ και οι όγκοι αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων πλοίων κινήθηκαν λίγο κάτω από την τάση της περιόδου 2009-2018.

Η εκτίμηση του οίκου Clarksons για την αύξηση του εμπορίου κατά το 2019 υποβαθμίστηκε πάντως στο +2,2% από την αρχική προβολή για ενίσχυση κατά 3,2%. Υπάρχει μια σειρά ζητημάτων που οδήγησε σε αυτό, από τον «εμπορικό πόλεμο» και την κατάρρευση του φράγματος της Vale στη Βαρζιλία ή τους κυκλώνες της Αυστραλίας έως τις περικοπές της παραγωγής του ΟΠΕΚ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ