Πόσοι μικροί και μεγάλοι θησαυροί θα μπορούσαν να χωρέσουν σε ένα «θαυματουργό ντουλάπι» αγαπημένων αναμνήσεων και αντικειμένων; «Μικρή πίστευα ότι στο σπίτι μας υπήρχε ένα δωμάτιο που δεν το είχε δει κανείς, μόνο εγώ το γνώριζα, και αν το άνοιγες, θα εξαφανιζόσουν», λέει στο «Κ» η Ευγενία Χανδρή, στέλεχος της ελληνικής βιομηχανίας του τουρισμού και ιδρύτρια του «A Magic Cabinet», μιας νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας που προτείνει εκλεκτά προϊόντα που παράγονται ανά την Ελλάδα. 

Στο οικογενειακό σπίτι το μυστικό δωμάτιο δεν βρέθηκε ποτέ, όμως υπήρχε πάντα ένα έπιπλο που, όταν άνοιγε, γέμιζε τον χώρο με τις πιο όμορφες μυρωδιές – αποτέλεσμα της «συμβίωσης» μίνι σαπουνιών και αιθέριων ελαίων, μεταξύ άλλων. Τα αγαπημένα αντικείμενα βρίσκονταν μέσα σ’ ένα magic cabinet, το οποίο είχε κατασκευαστεί γύρω στο 1760. Το στιλ του ήταν ροκοκό και πάνω του απεικονίζονταν αρχαίες ελληνικές και περσικές μορφές με την τεχνοτροπία της «chinoiserie». 

Από τον 16ο αιώνα, εποχή που για τα cabinets of curiosity –κάσες και ντουλάπια– άρχισαν να γίνονται ειδικές παραγγελίες για συλλέκτες ως μικρά, ιδιωτικά μουσεία, μέχρι το ψηφιακό παρόν, οι θησαυροί που «κρύβονται» άλλαξαν πολλές φορές σχήμα, όμως τα συναισθήματα που τα ακολουθούν παραμένουν τα ίδια. «Άρχισα να σκέφτομαι ότι ήθελα να κάνω κάτι που να γεμίζει αυτό το “ντουλάπι”, μια ιστοσελίδα, όχι ένα φυσικό κατάστημα, που θα μπορούσε να προσφέρει όλα αυτά τα πολύτιμα αντικείμενα. Πολύτιμα όχι λόγω της τιμής τους, αλλά λόγω του χαρακτήρα τους, της φύσης τους. Λόγω της αγάπης που έχει κάποιος γι’ αυτά», εξηγεί η Ευγενία Χανδρή.

Αν η ιδέα για την ιστοσελίδα αναπτύχθηκε μέσα από προσωπικά βιώματα, η Χανδρή άντλησε έμπνευση και από το ιστορικό πλαίσιο της αρχικής σκέψης, μέσα από τις διηγήσεις της Κάθριν Ελίζαμπεθ Φλέμινγκ, πρύτανη του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης και καθηγήτριας στο Τμήμα Ιστορίας του, όπου κατέχει την έδρα Ελληνικού Πολιτισμού Αλέξανδρος Ωνάσης.    

Σε μια περιπλάνηση στο «A Magic Cabinet» βρίσκει κανείς αντικείμενα από διεθνείς Έλληνες, όπως μινιμαλιστικά κοσμήματα του Minas, αλλά και μεταξωτά φουλάρια της Mary Katrantzou, μεταξύ άλλων. Όμως ο διαδικτυακός τόπος προσφέρει γόνιμο έδαφος για να ανακαλύψει κανείς και δημιουργούς που σε αρκετές περιπτώσεις δύσκολα θα έκαναν το ψηφιακό βήμα μόνοι τους. Οι προτάσεις της πλατφόρμας, τις οποίες επιμελείται η ίδια η Χανδρή, επικεντρώνονται στη γαστρονομία, στα αποστάγματα, στην ομορφιά, στην περιποίηση, στο σπίτι, στο στιλ, στη γραφική ύλη, στα κατοικίδια και στις ειδικές παραγγελίες.

Η ιστοσελίδα παρουσιάζει μια μεγάλη διαδρομή, όπου μπορεί κανείς να ανακαλύψει το «Ντουλάπι της Γιαγιάς», ένα μικρό εργαστήριο και κατάστημα στη Σμουρδιά της Τήνου, όπου παράγονται χειροποίητα ζυμαρικά, παξιμάδια ολικής άλεσης με ντομάτα και γλυκά του κουταλιού, μεταξύ άλλων. Ή τα χειροποίητα σαπούνια του «Soap by Eleni», που φτιάχνονται στην Άνδρο με πικραμύγδαλο, καστορέλαιο και βιολογικό φοινικέλαιο και τα έσοδα από τις πωλήσεις τους στηρίζουν τη συντήρηση μονοπατιών στο νησί. Αλλά και τα χαρακτηριστικά αντικείμενα του Νικολάου Βερύκοκκου, ο οποίος συνεχίζει την κληρονομιά της μαρμαρογλυπτικής στη Νάξο. Επίσης, το Topology, ένα brand με ιδιαίτερα αξεσουάρ για σκύλους, μέρος των πωλήσεων των οποίων στηρίζει την προστασία των σκυριανών αλόγων. Κάθε ψηφιακή αγορά παραδίδεται με ένα πακετάρισμα που γίνεται με τη γιαπωνέζικη μέθοδο furoshiki, η οποία βασίζεται στη χρήση φουλαριών. Τα μαντίλια τυπώνονται στη Soffa, μια μονάδα παραγωγής στο κέντρο της Αθήνας που απασχολεί πρόσφυγες, αλλά και γυναίκες που έχουν υποστεί σεξουαλική κακοποίηση. 

 


Το magic cabinet της οικογένειας Χανδρή κατασκευάστηκε γύρω στο 1760 και σήμερα βρίσκεται στη Σύρο.  

 

H Ελλάδα μετά την κρίση

«Υπάρχει ένας ενθουσιασμός για το τι παράγει η Ελλάδα μετά την κρίση», σημειώνει η Ευγενία Χανδρή. «Τα προϊόντα μας ξεχωρίζουν για την ποιότητά τους. Είναι και καλά, είναι και ελληνικά, αυτά τα δύο στοιχεία συνυπάρχουν».

Στο «A Magic Cabinet» οι επιλογές συνοδεύονται από τις ιστορίες τους, ένα story-telling που χαρακτηρίζει την ανάγκη πολλών καταναλωτών σήμερα για μια ουσιαστική, πιο σκεπτόμενη κατανάλωση. «Ακολουθούμε την ομηρική παράδοση, σύμφωνα με την οποία κάθε βράδυ –λένε ότι αυτό γινόταν στη Δασκαλόπετρα της Χίου, στον Βροντάδο– ο ποιητής μάζευε κόσμο και, χωρίς να έχει βιβλίο μπροστά του, άρχιζε να διηγείται ιστορίες. Αυτό είναι το storytelling, να μαζευτεί κόσμος να ακούσει, να έρχεται κάτι από το πουθενά. Να μην είναι γραμμένο, να υπάρχει μόνο στο μυαλό», συμπληρώνει. «Η Ελλάδα είναι το μέρος όπου γεννήθηκε ο μύθος, έχει τόσα επίπεδα να σκαλίσεις. Κι ένας λόγος που η χώρα είναι τόσο πλούσια για τους τουρίστες είναι το γεγονός ότι εδώ την παλαιότητα τη νιώθεις».

Η ιστοσελίδα αποτελεί κι ένα νέο κανάλι επικοινωνίας για την ίδια, όπου η συνεχόμενη «ροή» μεταφέρεται μέσα από κείμενα που φέρουν την υπογραφή της. Όμως η Χανδρή είναι συγχρόνως και μια εξαιρετική οικοδέσποινα και γι’ αυτό απευθύνει ψηφιακή πρόσκληση σε προσωπικότητες να ανοίξουν το δικό τους «θαυματουργό ντουλάπι». Η Σάρα Φέργκιουσον, δούκισσα του Γιορκ, μεταξύ άλλων, γράφει για το αγαπημένο της βραχιόλι που φέρει τα ονόματα των παιδιών της, Βεατρίκης και Ευγενίας, αλλά και για ένα βιβλίο που καταγράφει μια μεγάλη ιστορία αγάπης, εκείνη της βασίλισσας Βικτωρίας και του πρίγκιπα Αλβέρτου, την οποία σχεδιάζει να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη ως παραγωγός. Από την άλλη, τo magic cabinet της Αριάννας Χάφινγκτον είναι το υπνοδωμάτιό της. Εκεί είναι που η δραστήρια επιχειρηματίας, συγγραφέας και ιδρύτρια του Thrive Global κρατάει ένα Ημερολόγιο Ευγνωμοσύνης, αλλά και μία από τις αγαπημένες της φωτογραφίες, «Το παιδί με το σκαθάρι» του Γκόρντον Παρκς. 

Έχει και η Ευγενία Χανδρή το δικό της magic cabinet, στο οποίο φιλοξενεί μνήμες, αλλά και αντικείμενα μιας γεμάτης ζωής. Μητέρα τριδύμων, η Χανδρή γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Λονδίνο, πριν σπουδάσει λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Το 1985, μια μελέτη της πάνω στο γυναικείο σώμα έγινε βιβλίο με τίτλο «Το σύνδρομο της Αφροδίτης» (The Venus Syndrome). Νωρίτερα, είχε εργαστεί ως βοηθός ερευνήτρια δίπλα στην Αριάννα Χάφινγκτον για τη βιογραφία της Μαρίας Κάλλας. Παράλληλα, η Χανδρή είχε ξεκινήσει την πορεία της στην οικογενειακή επιχείρηση Chandris Hotels, στην οποία είναι σήμερα αντιπρόεδρος. Στην ξενοδοχειακή αλυσίδα ασχολείται, μεταξύ άλλων, και με την αισθητική των κτιρίων και των αντικειμένων, ενώ μεγάλη έμφαση δίνει και στις γαστρονομικές επιλογές των μονάδων – με δική της πρωτοβουλία άνοιξε πρόσφατα το πανασιατικό εστιατόριο E & O στο οικογενειακό Athens Marriott. Συνεργάτιδα της αμερικανικής έκδοσης της Huffington Post, το 2014 ήταν μία εκ των ιδρυτών της ελληνικής έκδοσης της ειδησεογραφικής ιστοσελίδας, ενώ άρθρα της έχουν δημοσιευτεί και στη βρετανική έκδοση της Vogue. 

Έργο καρδιάς

Στο μεταξύ, το «A Magic Cabinet» αναπτύσσεται, και στα σχέδια της Χανδρή και της ομάδας της βρίσκονται καταστήματα με pop-up χαρακτήρα, το «άνοιγμα» της πλατφόρμας και σε προϊόντα από άλλους τόπους, όπως η Μεγάλη Βρετανία, αλλά και η διεύρυνση του δικτύου διανομής εκτός των χωρών που βρίσκονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στις σκέψεις των συντελεστών του νέου «θαυματουργού ντουλαπιού» βρίσκονται επίσης βιβλία, αλλά και ταξίδια. 

«Υπάρχει πάντα η εικόνα της μητέρας μου που ανοίγει εκείνο το magic cabinet, το οποίο βρίσκεται σήμερα στη Σύρο, στο δωμάτιο όπου γεννήθηκε εκείνη», συμπληρώνει η Χανδρή. «Δεν μπορώ να πω οριστικά πού θα πάει το “A Magic Cabinet”, γιατί είναι ένα έργο καρδιάς το οποίο τώρα παίρνει τον δρόμο του».  ■

 

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ