ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Μενδώνη: «Ο,τι καλό έχει γίνει, θα κρατηθεί»

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ

Η τέως υπουργός κ. Μυρσίνη Ζορμπά και η νυν κ. Λίνα Μενδώνη (δεξιά) κατά την τελετή.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Λίγοι είχαν εκπλαγεί πριν από 4,5 χρόνια, όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε  το υπουργείο Πολιτισμού με ύφος καταγγελτικό. Χθες, όμως, κατά την τελετή παράδοσης - παραλαβής του υπουργείου, εξεπλάγησαν πολλοί περισσότεροι όταν ο ΣΥΡΙΖΑ πάλι με το ίδιο καταγγελτικό ύφος εγκατέλειψε το κτίριο της οδού Μπουμπουλίνας. Με μπηχτές για τις κυβερνήσεις προ της τελευταίας τετραετίας υποδέχθηκε η τέως υπουργός Μυρσίνη Ζορμπά την υπουργό της επόμενης τετραετίας Λίνα Μενδώνη η οποία μίλησε ενωτικά, αιφνιδιάζοντας το αντίπαλο στρατόπεδο.

Ψυχρή και αγέλαστη η κ. Ζορμπά πέρασε στις κατηγορίες, τονίζοντας ότι παραδίδει το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού «ελεύθερο βαρών και υποθηκών, που είχαν συσσωρευθεί στο παρελθόν από έργα οιονεί ανολοκλήρωτα, ασαφείς διαδικασίες και ελλείψεις κανονιστικών πλαισίων αλλά ακόμη και από διοικητικά και ποινικά κολάσιμες πράξεις».

Αλλά η κ. Μενδώνη έκανε την έκπληξη. Δεν ανταπέδωσε τις βολές. Αντίθετα, είπε ότι «το κράτος έχει συνέχεια», αφού διαβεβαίωσε πως «ό,τι καλό έχει γίνει, θα κρατηθεί. Χρειάζεται η συνέργεια αλλά και η σύμπνοια μεταξύ μας», πρόσθεσε. «Ειλικρινής συνεργασία, χωρίς όμως ιδεοληψίες και αγκυλώσεις που μόνο εις βάρος της προστασίας των πολιτιστικών αγαθών μπορούν να αποβούν. Ο υφυπουργός Αθλητισμού (κ. Λευτέρης Αυγενάκης) κι εγώ σας χρειαζόμαστε όλους. Ολους. Από τον ειδικό επιστήμονα, τον αρχαιολόγο, τον μηχανικό, τον συντηρητή έως τον εργάτη, τον φύλακα, το διοικητικό προσωπικό για να δημιουργήσουμε και να εφαρμόσουμε τις πολιτικές που μπορούν να συνδράμουν καθοριστικά στη νέα εποχή για τη χώρα». Και αιφνιδίασε στο τέλος: «Η κ. Ζορμπά και ο κ. Στρατής έθεσαν διάφορα θέματα. Ισως θα πρέπει να τους ξανακαλέσουμε λίγες ημέρες αργότερα, αφού ενημερωθούμε για έναν προς έναν φάκελο, εάν θέλουν να συζητήσουμε όλα αυτά τα θέματα τα οποία έθεσαν ανοιχτά, με διαφάνεια χωρίς καμία προκατάληψη».


Η αναγέννηση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου είναι έργο βασικής προτεραιότητας για τη νέα ηγεσία του ΥΠΠΟΑ.

Στην τοποθέτησή της επανέλαβε τις θέσεις που είχε και ως γ.γ. του ΥΠΠΟ (η μακροβιότερη) στο παρελθόν, ότι ο πολιτισμός είναι ο τέταρτος πυλώνας της βιώσιμης ανάπτυξης, ότι μπορεί και πρέπει να έχει καθοριστική συμβολή στην παραγωγή του νέου βιώσιμου παραγωγικού προτύπου για τη χώρα. Εδωσε το στίγμα της λέγοντας πως ο πολιτισμός και η κλιματική αλλαγή είναι αυτά που θα την απασχολήσουν, ο πολιτισμός και η κοινωνική ενσωμάτωση, ο πολιτισμός και η παιδεία –όχι η εκπαίδευση, διευκρίνισε–, ο πολιτισμός και η βιώσιμη πολιτιστική ανάπτυξη, ο πολιτισμός και η οικονομία και οι επενδύσεις.

Το πρώτο βήμα με εντολή πρωθυπουργού «είναι να συμβάλουμε στην αναγέννηση του κέντρου της Αθήνας με την αναγέννηση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Η ολοκληρωμένη βιώσιμη ανάπτυξη περιοχών με όχημα τον πολιτισμό αυτών που διαθέτουν μείζονα μνημεία: Κνωσός, Μεσσήνη, Ρόδος, Δωδώνη, Δήλος, Βεργίνα, Ακαδημία Πλάτωνος στην Αθήνα και φυσικά η Αμφίπολη. Χρειάζεται η ενίσχυση των φορέων του σύγχρονου πολιτισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη, το ΕΜΣΤ, το Ακροπόλ πρέπει να ολοκληρωθούν και να λειτουργήσουν άμεσα».
Εξίσου ενωτικός ήταν και ο νέος υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης στις δηλώσεις του: «Οτιδήποτε θετικό έχει γίνει στον τόπο θα ενισχυθεί».

Νωρίτερα η κ. Ζορμπά κράτησε αποστάσεις: «Προσπαθήσαμε να βάλουμε σε τάξη, με διαφάνεια και θεσμική εγκυρότητα τα μείζονα ζητήματα που αφορούσαν τους στρατηγικούς στόχους του υπουργείου, τόσο όσον αφορά την πολιτιστική κληρονομιά όσο και τον σύγχρονο πολιτισμό και τον αθλητισμό, πάντοτε από την οπτική του δημοσίου συμφέροντος, της χρηστής διαχείρισης αλλά και της αριστερής πολιτισμικής πολιτικής και της κοινωνικής λογοδοσίας».

Αντιμετώπισαν «πολιτιστικούς φορείς που κατέρρεαν και μια επερχόμενη συστημική κρίση στα πνευματικά δικαιώματα αποτέλεσμα της ασυδοσίας ενός ιδιωτικού μονοπωλίου», συνέχισε τον δικό του απολογισμό ο τέω υφυπουργός Κώστας Στρατής, υποστηρίζοντας πως «οι εποπτευόμενοι φορείς στάθηκαν πάλι στα πόδια τους».

Αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών που χρειάστηκε μεγάλης κλίμακας δημόσια παρέμβαση με κρατικό χρήμα για να συνεχίσει να υπάρχει, όπως είπε, στην εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, στην αναβάθμιση των πωλητηρίων κ.ά. Οσο για το Ελληνικό, τόνισε πως «λογικές του ’50 και του ’60, το να μπουν μπουλντόζες που έφτιαξαν την Αθήνα, την πόλη του αγαπούμε να μισούμε, εμάς δεν μας εκφράζουν».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ