ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την ανάπλαση των 33,6 στρεμμάτων που περιβάλλουν το Θέατρο του Λυκαβηττού προκήρυξε χθες η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Η πρόταση θα περιλαμβάνει τη μετατροπή του χώρου στάθμευσης και της ευρύτερης περιοχής σε χώρο περιπάτου και αναψυχής και τον επανασχεδιασμό των υποστηρικτικών κτιρίων, ώστε να αναδειχθεί η αισθητική αξία του θεάτρου. Θα ακολουθήσει ο διαγωνισμός για τη στατική ενίσχυση του θεάτρου, που καθυστέρησε έξι μήνες λόγω γραφειοκρατικών ζητημάτων.

Από το 2008, οπότε το θέατρο έκλεισε λόγω στατικών προβλημάτων, μέχρι σήμερα, ένα άλλοτε τοπόσημο της καλοκαιρινής Αθήνας έχει «σβηστεί από τον χάρτη». Η ΕΤΑΔ, στην οποία ανήκει ο χώρος, και η Περιφέρεια Αττικής ανακοίνωσαν στα τέλη του περυσινού φθινοπώρου ότι θα παρέμβουν σε δύο μέτωπα όχι μόνο για να βγει ο χώρος από την εγκατάλειψη, αλλά και για να αναβαθμιστεί, εξυπηρετώντας ευρύτερες ανάγκες της Αθήνας. Παράλληλα, ο Δήμος Αθηναίων εκπόνησε σχέδιο για την «ενεργοποίηση» του υπόλοιπου λόφου.


Η μακέτα της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου κατά την παρουσίαση του έργου.

Χθες, έπειτα από πολλές... αναποδιές, η ΕΤΑΔ ανακοίνωσε την προκήρυξη του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού «Λυκαβηττός Παν.Οραμα». Αφορά το πλάτωμα που χρησιμοποιούνταν παλαιότερα για τη λειτουργία μιας καντίνας και για τη στάθμευση οχημάτων, τις επιφάνειες περιμετρικά του θεάτρου, τα κτίρια του κυλικείου και των καμαρινιών, καθώς και το ευρύτερο φυσικό ανάγλυφο. Στις τρεις καλύτερες προτάσεις (που θα πρέπει να κατατεθούν έως τις 23 Οκτωβρίου) θα δοθεί χρηματικό βραβείο 35.000 ευρώ. «Επιτέλους, πρέπει να ξαναμπεί το θέατρο στο δίκτυο των χώρων πολιτισμού της Αθήνας», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος της ΕΤΑΔ, και ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, Γιάννης Πολύζος. «Σήμερα υπάρχει μια εικόνα απαξίωσης, η οποία οφείλεται όχι μόνο στη μη λειτουργία του θεάτρου, αλλά και στη μη ελεγχόμενη πρόσβαση οχημάτων, που ακυρώνουν τις προφανείς ιδιότητες του χώρου ως χώρου θέασης και ανάπαυσης, ένα belvedere για το αθηναϊκό τοπίο. Αυτή την εικόνα πρέπει να αλλάξουμε». Οπως εξηγεί ο κ. Πολύζος, η κατάργηση του χώρου στάθμευσης (διατηρούνται μόνο ελάχιστες θέσεις, για τις ανάγκες λειτουργίας του θεάτρου και για ΑμεΑ) θα υποκατασταθεί από ένα shuttle bus από τον κοντινότερο σταθμό του μετρό. «Ούτως ή άλλως οι θέσεις ήταν λιγοστές και τελικά επιβαρυνόταν όλη η περιοχή του Λυκαβηττού. Αν υπάρχει μια λειτουργική εναλλακτική, εκτιμώ ότι ο κόσμος θα την προτιμήσει».

Παράλληλα, μόλις πριν από τέσσερις ημέρες αναθεωρήθηκε η οικοδομική άδεια, για την επισκευή του φέροντος οργανισμού του θεάτρου. Ετσι ανοίγει ο δρόμος και για τον διαγωνισμό αυτό, μόλις δοθεί έγκριση από το περιφερειακό συμβούλιο. Οι δύο διαγωνισμοί καθυστέρησαν πολύ περισσότερο από το αναμενόμενο – ο πρώτος, για το θέατρο, για την αναθεώρηση της οικοδομικής άδειας, και ο δεύτερος για τον περιβάλλοντα χώρο, επειδή έπρεπε να αποχαρακτηριστούν από το ΥΠΠΟ τα κτίρια του κυλικείου και των καμαρινιών. «Τα κτίρια δεν θα γκρεμιστούν, αλλά θέλουμε οι αρχιτέκτονες να μπορούν να επέμβουν στη μορφή τους», εξηγεί ο κ. Πολύζος.

Πώς θα μπορούσε να αξιοποιηθεί η έκταση; Η ΕΤΑΔ ζητεί από τους συμμετέχοντες να σχεδιάσουν χώρους παρατήρησης/κατόπτευσης του αθηναϊκού τοπίου, σημεία στάσης και ανάπαυσης, περιοχές φιλοξενίας υπαίθριων πολιτιστικών δραστηριοτήτων υποστηρικτικά ή ανεξάρτητα από τη λειτουργία του θεάτρου και ένα info-point, παράλληλα με τον ανασχεδιασμό του συγκροτήματος καφετέριας - κυλικείου με την προσθήκη χώρων υγιεινής (που σήμερα... δεν υπάρχουν). Στα σημεία που υπάρχει έντονο φυσικό ανάγλυφο, προτείνεται να δημιουργηθούν διαφορετικά υψομετρικά επίπεδα κίνησης και διαδρομές, καθώς και μονοπάτια πεζοπορίας που θα καταλήγουν στα σημεία με την καλύτερη θέα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ