Το αριστούργημά μου ★★★½
ΚΩΜΩΔΙΑ (2018)
Σκηνοθεσία: Γκαστόν Ντουπράτ
Ερμηνείες: Γκιγιέρμο Φανσέγια,
Λουίς Μπραντόνι, Ραούλ Αρέβαλο
Αλλο ένα αξιόλογο φιλμ μάς έρχεται αυτή την εβδομάδα από την Αργεντινή, μια «πειραγμένη» κωμωδία γύρω από τον κόσμο της τέχνης, καθώς και την αληθινή φιλία. Ο Αρτούρο και ο Ρένζο είναι δύο μεσήλικες, παλιοί φίλοι και συνεργάτες. Ο πρώτος είναι γκαλερίστας, εκλεπτυσμένος και τυχοδιώκτης στη δουλειά του. Ο δεύτερος είναι ένας άλλοτε σπουδαίος ζωγράφος, ο οποίος όμως πλέον βρίσκεται σε παρακμή έχει γίνει τρομερά δύστροπος, αμελεί τις υποχρεώσεις του, δεν μπορεί καν να πληρώσει το νοίκι για το άθλιο σπιτάκι του. Ωσπου ένα γεγονός από αυτά που αλλάζουν την πορεία του ανθρώπου, τους ταρακουνάει και μαζί τους γεννά μια παλαβή ιδέα.
Ταυτόχρονα, ωστόσο, στη ζωή τους θα μπει και ένας νεαρός ιδεολόγος, επίδοξος καλλιτέχνης, ο οποίος θα τους φέρει αντιμέτωπους με τις πράξεις τους.
Ο κινηματογραφιστής Γκαστόν Ντουπράτ, που δημιούργησε εξαιρετικές εντυπώσεις με τον βραβευμένο στη Βενετία «Επιφανή πολίτη», επιστρέφει εδώ με δύο καλογραμμένους χαρακτήρες και μπόλικες απολαυστικές παρατηρήσεις γύρω από τον –όντως πολύ ιδιαίτερο– κόσμο της τέχνης. «Καλλιτέχνης γίνεσαι επειδή δεν είσαι ικανός να κάνεις τίποτε άλλο», λέει σε κάποιο σημείο αυτοσαρκαστικά ο Ρένζο. Οι πεσιμιστικός σχεδόν μισάνθρωπος τρόπος του φέρνει στον νου αρκετά αληθινά παραδείγματα αλλά και κλισέ από την ιστορία της τέχνης, ενώ ταυτόχρονα λειτουργεί ως αντίβαρο στον εξωστρεφή και ενθουσιώδη Αρτούρο. Οι Γκιγιέρμο Φανσέγια και Λουίς Μπραντόνι υποδύονται εξαιρετικά τους δύο άνδρες, δίνοντας ακόμα μεγαλύτερη υπόσταση σε ένα σενάριο που κρύβει μεγαλύτερες ανατροπές από όσες αρχικά υποψιαζόμαστε.
Ηθικά διλήμματα
Από την άλλη, η φύση του καλλιτέχνη δεν είναι η μόνη που σχολιάζεται εδώ. Στην ταινία εμφανίζονται ακόμα τα ηθικά διλήμματα, όταν ο Ρένζο αναγκάζεται να δεχθεί μια παραγγελία προκειμένου να κερδίσει κάποια χρήματα και γενικότερα η σχέση της τέχνης με τον πλούτο. Στο δε τελευταίο κομμάτι που περιέχει και την ανατροπή, βλέπουμε με λεπτή ειρωνεία, πόσο επιφανειακές είναι οι λεγόμενες «τάσεις» ή οι βαθυστόχαστες κρίσεις, ειδικά στον κόσμο των εικαστικών.
Ο δημιουργός του φιλμ από την πλευρά του επισημαίνει τα εξής: «Η ταινία εξιστορεί το χρονικό μιας μεγάλης απάτης στον κόσμο της τέχνης, παράλληλα με την αφήγηση της ιστορίας μιας ιδιαίτερης φιλίας μεταξύ δύο τελείως διαφορετικών χαρακτήρων. Εκτός από συναρπαστική ιστορία που συνδέεται με τις απάτες όμως, αντικατοπτρίζει ακόμα τις αντιφάσεις της καλλιτεχνικής δημιουργίας και τα όριά της».
HOME CINEMA
Ενηλικίωση στο περιθώριο της γαλλικής κοινωνίας
Αξονας της ταινίας είναι ο έρωτας του Ζακ και της Σεχραζάντ.