ΕΛΛΑΔΑ

Ο κύριος... Ασφάλεια Πτήσεων

ΛΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΡΟΥ

Ο διακεκριμένος εμπειρογνώμων Ακριβός Τσολάκης (φωτ. αρχείου).

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Μια ιστορία από αίμα και από κομμάτια αεροπλάνων σπαρμένα σε πεδιάδες». Ποιητής δεν θα περιέγραφε καλύτερα τη διαδρομή του Ακριβού Τσολάκη στην αεροπορία και τη διερεύνηση αεροπορικών ατυχημάτων. «Τι να πρωτοθυμηθώ; Είχα μια καριέρα περιπετειώδη, κινηματογραφική θα μπορούσα να την πω», λέει ο διακεκριμένος εμπειρογνώμονας στην «Κ», με αφορμή τη βράβευσή του από τη Διεθνή Kοινότητα Διερευνητών Αεροπορικών Ατυχημάτων (ISASI) με το βραβείο Jerome Lederer για την προσφορά του στον τομέα της ασφάλειας πτήσεων παγκοσμίως. Πρόκειται για τη μέγιστη διάκριση στον χώρο, με την τελετή να έχει προγραμματιστεί για τις 5 Σεπτεμβρίου, στη διάρκεια του επίσημου δείπνου που θα παρατεθεί στο πλαίσιο του 50ού Παγκόσμιου Συνεδρίου του ISASI στη Χάγη.

«Εχω διακριθεί 44 φορές στη ζωή μου, από διάφορους φορείς και ξένες χώρες, ακόμα και από την Τουρκία, αλλά αυτή είναι η κορυφαία τιμή που έχω δεχθεί ποτέ. Το βραβείο αυτό δεν αφορά μόνον την ασφάλεια πτήσεων. Συνδέεται με την ανθρώπινη ζωή, είναι βραβείο προσφοράς στον άνθρωπο. Γι’ αυτό αποτελεί για μένα την κορυφή της πυραμίδας. Επειδή όμως, για μένα, το μόνο που μετράει είναι η πατρίδα, στην οποία προσφέρω από πιτσιρικάς, χαίρομαι πάνω από όλα γιατί είναι μια διάκριση για την Ελλάδα».

Από το 1959, από τότε δηλαδή που, ως αξιωματικός της Αεροπορίας, ταξίδεψε στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας για σπουδές σχετικά με την πρόληψη αεροπορικών ατυχημάτων, ο Ακριβός Τσολάκης αφιερώθηκε στην ασφάλεια πτήσεων. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, ίδρυσε τη Διεύθυνση Ασφάλειας Πτήσεων στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, ενώ αργότερα, ως κυβερνήτης στην Ολυμπιακή (έχει στο ενεργητικό του 18.300 ώρες πτήσης), ίδρυσε και εκεί τον τομέα ασφάλειας πτήσεων. Μέχρι και τη συνταξιοδότησή του, το 1990, υπήρξε διευθυντής της Διεύθυνσης Ασφαλείας Πτήσεων της Ο.Α., ενώ το 2001 ορίστηκε πρόεδρος της νεοσύστατης τότε Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ), της οποίας είναι ενεργό μέλος μέχρι και σήμερα, στα 89 του χρόνια.

250 διερευνήσεις

Υπό την ηγεσία του κυβερνήτη Τσολάκη, η ΕΔΑΑΠ έχει διερευνήσει περισσότερα από 250 αεροπορικά δυστυχήματα, «από το πιο μικρό μέχρι το πιο μεγάλο», όπως λέει ο ίδιος. Το «πιο μεγάλο» ήταν βέβαια το αεροπορικό δυστύχημα με το αεροπλάνο της Helios, που συνετρίβη στο Γραμματικό στις 14 Αυγούστου 2005, στο οποίο είχαν χάσει τη ζωή τους 124 άτομα. «Για μένα ήταν το ύψιστο σημείο διερεύνησης στην καριέρα μου, λόγω της πολυπλοκότητάς του, αλλά και γιατί όλος ο πλανήτης τότε είχε στραμμένο το βλέμμα του εκεί», θυμάται ο κ. Τσολάκης. «Εκείνη η διερεύνηση είχε όμως αποφέρει καρπούς, διορθώσεις στο σύστημα, τις οποίες προτείναμε τότε, και πέντε από αυτές εφαρμόζονται σήμερα στα νέα αεροπλάνα και στην εκπαίδευση του προσωπικού».

Οι στιγμές που έχει να θυμηθεί είναι πολλές: τη συντριβή των τριών ελικοπτέρων του ΕΚΑΒ, την αεροπορική τραγωδία με το πρωθυπουργικό Φάλκον, που έκανε «βουτιά» ενώ κατευθυνόταν στο Βουκουρέστι, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους επτά άνθρωποι, ανάμεσα στους οποίους ο αναπληρωτής ΥΠΕΞ Γιάννος Κρανιδιώτης και ο γιος του, τη συντριβή του μοιραίου Γιάκοβλεφ στη Θεσσαλονίκη το 1997, που στοίχισε τη ζωή σε 70 ανθρώπους... «Ολα αυτά έχουν περάσει από τα χέρια μου», λέει ο Ακριβός Τσολάκης. Τον ρωτάμε αν επιστρέφει ποτέ σε παλιές υποθέσεις. «Φυσικά γυρνάω. Είναι βαθιές πληγές, δεν ξεχνιούνται».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ