ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Αγώνες από το... μέλλον

ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Με χρήση τεράστιου μεγέθους σπρέι νερού και με κλιματιζόμενες σκηνές, οι Ιάπωνες έσπευσαν από φέτος να δοκιμάσουν τρόπους ανακούφισης των αξιωματούχων, των συνοδών και κυρίως των φιλάθλων στους αγώνες μπιτς βόλεϊ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μετά την προβληματική για πολλούς λόγους διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του Ρίο πριν από τρία χρόνια, η ολυμπιακή οικογένεια και ο παγκόσμιος αθλητισμός ετοιμάζονται για μια πολύ πιο καλοοργανωμένη διοργάνωση από το Τόκιο σε 12 μήνες, με τους Ιάπωνες να δείχνουν από τώρα πόσο προπορεύονται σε επίπεδο όχι μόνο τεχνολογίας αλλά και οργανωτικής αρτιότητας και διοικητικής μέριμνας.

Εναν ακριβώς χρόνο πριν από τους δεύτερους Ολυμπιακούς Αγώνες που θα φιλοξενήσει η ιαπωνική πρωτεύουσα, ύστερα από εκείνους τους 1964, οι διοργανωτές άρχισαν τη διεξαγωγή τεστ και την εφαρμογή δοκιμαστικών μέτρων για τον περιορισμό του κυκλοφοριακού φόρτου τις ημέρες των Ολυμπιακών και των Παραολυμπιακών. Οι Ιάπωνες φοβούνται ότι το επόμενο καλοκαίρι η κίνηση στο Τόκιο θα αυξηθεί υπερβολικά, και λαμβάνουν από τώρα τα μέτρα τους.

Ετσι, στις 24 Ιουλίου άρχισαν με την πρώτη σχετική άσκηση, που περιελάμβανε τον περιορισμό των σημείων εισόδου από την περιφέρεια στο κέντρο του Τόκιο, τη μείωση του χρόνου του πράσινου σηματοδότη σε 120 σημεία και τον περιορισμό της πρόσβασης στη Μητροπολιτική Λεωφόρο-Εξπρές, τη βασική αρτηρία της ιαπωνικής πρωτεύουσας. Οι δοκιμές συνεχίζονται και θα συνεχιστούν περαιτέρω.

Επιπλέον, υπάρχουν σχέδια για επιβολή διοδίων στις μεγάλες λεωφόρους για να αποθαρρυνθεί η συνήθης κίνηση, και (όπως είναι φυσικό) η ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών. Ωστόσο, οι Ιάπωνες σκοπεύουν και να παράσχουν κίνητρα σε εκατοντάδες χιλιάδες εργαζομένους για να εργαστούν εκείνη την εποχή από το σπίτι τους, ενώ σε άλλους θα προσφερθούν διακοπές.

Στην Αθήνα το 2004, αλλά και σε άλλες ολυμπιακές διοργανώσεις, είχε επιλεγεί μια λύση-απαρτχάιντ, καθώς δημιουργήθηκαν οι ολυμπιακές λωρίδες για τους προνομιούχους, ενώ οι υπόλοιποι οδηγοί στριμώχνονταν στις άλλες λωρίδες. Τα ίχνη των πέντε ολυμπιακών κύκλων είναι ακόμη ορατά στο οδόστρωμα αρκετών ακριανών λωρίδων σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας. Ωστόσο, οι Ιάπωνες αποφάνθηκαν ότι κάτι τέτοιο δεν είναι εφαρμόσιμο στο Τόκιο.

Η κίνηση πρόνοιας των Ιαπώνων έρχεται ακριβώς έναν μήνα μετά το φιάσκο στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας, όταν η αποστολή της εθνικής Χιλής που συμμετείχε στο Κόπα Αμέρικα 2019 υποχρεώθηκε να κάνει 2,5 ώρες για μια απόσταση μερικών χιλιομέτρων στην κίνηση της χαοτικής βραζιλιάνικης μεγαλούπολης ώστε να μεταβεί από το ξενοδοχείο στο γήπεδο για κρίσιμο αγώνα της διοργάνωσης, με αποτέλεσμα την 20λεπτη καθυστέρηση στην έναρξή του.

Ομοίως, οι διοργανωτές του Τόκιο 2020 προετοιμάζονται για το σοβαρό ενδεχόμενο συνθηκών καύσωνα για το επόμενο καλοκαίρι όσον αφορά τη διοργάνωση των αγώνων μπιτς βόλεϊ: Οι Ιάπωνες έσπευσαν από φέτος να δοκιμάσουν τρόπους ανακούφισης των αξιωματούχων, συνοδών και κυρίως των φιλάθλων που θα παρακολουθήσουν στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου τους αγώνες, με την αφορμή και του σφοδρού καύσωνα που την έπληξε εσχάτως, αφήνοντας ήδη πίσω του 11 νεκρούς.

Ετσι προβλέφθηκε η διεξαγωγή δοκιμών... δροσιάς σε εθελοντές θεατές στο επίσημο τουρνουά της διεθνούς ομοσπονδίας στο Τόκιο, με χρήση τεραστίου μεγέθους σπρέι νερού και με κλιματιζόμενες σκηνές, μεταξύ άλλων. Από τα πιο αποτελεσματικά μέτρα φάνηκε πως ήταν η χρήση τεντών πάνω από τις εξέδρες, δίκην συρόμενης οροφής σε ποδοσφαιρικό γήπεδο. Λιγότερο αποτελεσματικό ουσιαστικά αλλά χρήσιμο ψυχολογικά, κατά τους διοργανωτές, είναι το μέτρο της φύτευσης διαφόρων ειδών φυτών περιμετρικά του γηπέδου, «ώστε να νιώθουν πιο δροσερά οι θεατές».

Μαραθώνιος το... χάραμα

Υπενθυμίζεται ότι λόγω της συνήθως πολύ θερμής περιόδου που θα διεξαχθούν οι Ολυμπιακοί Αγώνες (24 Ιουλίου-9 Αυγούστου), οι Ιάπωνες φρόντισαν οι εκκινήσεις των μαραθωνίων δρόμων των ανδρών και των γυναικών αλλά και των 50 χλμ. βάδην να δοθούν στις 5.30 το πρωί τοπική ώρα.

Είναι γνωστό, επίσης, ότι οι Ιάπωνες έχουν σπεύσει να προβλέψουν κάθε πιθανό και απίθανο σενάριο, τοποθετώντας 400 στεγανές πόρτες στους σταθμούς του μετρό για περίπτωση πλημμύρας, χρησιμοποιώντας τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου για έλεγχο ασφαλείας, κ.λπ.

Η βιασύνη, όμως, των Ιαπώνων δημιούργησε και ένα πρόβλημα: Η Νότια Κορέα κατήγγειλε τους διοργανωτές του Τόκιο 2020 ότι στον επίσημο χάρτη της ολυμπιακής λαμπαδηδρομίας συμπεριέλαβε νησιά που είναι αμφισβητούμενα μεταξύ Κορέας και Ιαπωνίας ως ιαπωνικά, μολονότι διοικούνται από τη Σεούλ. Κατά τους Κορεάτες, ίσως αυτό να μην έγινε από βιασύνη...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ