ΘΕΑΤΡΟ

«Νεφέλες»: Ταλαντούχοι ηθοποιοί, μετέωρη παράσταση

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

Με τις «Νεφέλες» του Αριστοφάνη κατέβηκε στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καραντζάς. Ταλαντούχοι ηθοποιοί όπως η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, ο Γιώργος Γάλλος, ο Χρήστος Λούλης, η Εμιλυ Κολιανδρή, η Θεοδώρα Τζήμου, απέδωσαν με μέτρο τον τσιρκολάνικο κόσμο που παρουσίασε ο σκηνοθέτης, κυρίως μέσω της μουσικής και των κοστουμιών, που κινήθηκαν στα όρια του κιτς.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι αριστοφανικές κωμωδίες συνήθως παρουσιάζονται από θιάσους με πρωταγωνιστές οι οποίοι αξιοποιούν τη δημοφιλία τους για να προσφέρουν γέλιο στο κοινό. Ωστόσο, ζητούμενο πολλών είναι η ανανέωση του Αριστοφάνη με φρέσκια ανάγνωση, διαφορετική από τις λαϊκίστικες ερμηνείες μέσα από μανιέρες πρωταγωνιστών και γκροτέσκα αστεία. Κάτι τέτοιο προσέφερε η φίνα «Λυσιστράτη» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού το καλοκαίρι του 2016 από το Εθνικό Θέατρο.

Κάτι τέτοιο ανέμεναν πολλοί θεατρόφιλοι από τη σκηνοθεσία του ταλαντούχου Δημήτρη Καραντζά. Η Κλειώ Μπομπότη έστησε έναν υπέροχο τριγωνικό τιρκουάζ πύργο, όπου κατοικούν ο Σωκράτης και οι μαθητές του. Ο θίασος εισήλθε στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με το υποκριτικό θηρίο, την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, να ορίζει τον βηματισμό, υποψιάζοντας τον θεατή ότι η σύμβαση ήταν «θέατρο εν θεάτρω».

Ο χωριάτης Στρεψιάδης, που παντρεύτηκε αριστοκράτισσα, ζητάει από τον σπάταλο γιο του να μαθητεύσει στον Σωκράτη για να μάθει πώς να δικαιώνεται στις δίκες με τους δανειστές του. Ο Φειδιππίδης αρνείται αρχικά, και έτσι ο Στρεψιάδης αποφασίζει να μάθει ο ίδιος την τέχνη της σοφιστίας. Ο Σωκράτης, ενώ στην αρχή τον δέχεται στη σχολή (είναι και η πείνα στη μέση, και τα δίδακτρα ουκ ολίγα), τελικά τον διώχνει ως ανεπίδεκτο μαθήσεως. Ετσι, με τα πολλά ο Στρεψιάδης πείθει τον γιο του να φοιτήσει στο σχολή. Στο τέλος, ο Στρεψιάδης διαπιστώνει πως ό,τι έμαθε ο Φειδιππίδης θα το «λουστεί» ο ίδιος.

Η παράσταση διαθέτει ηθοποιούς με εγνωσμένη αξία – πλην της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη, ο στιβαρός Γιώργος Γάλλος, ο Χρήστος Λούλης, η Εμιλυ Κολιανδρή, η Θεοδώρα Τζήμου. Απέδωσαν με μέτρο τον τσιρκολάνικο κόσμο που παρουσίασε ο Καραντζάς, κυρίως μέσω της μουσικής και των κοστουμιών που κινήθηκαν στα όρια του κιτς.

Αντιθέτως, ο Νίκος Καραθάνος στον ρόλο του Σωκράτη, χωρίς σκηνοθετικό έλεγχο των εκφραστικών του μέσων και επιλογών, βούλιαξε στη μανιέρα του διδακτισμού. Ωστόσο, η παράσταση μοιάζει με εντυπωσιακό κέλυφος (υπέροχο σκηνικό, ταλαντούχοι ηθοποιοί) που, όταν άνοιξε, εμφάνισε εικόνα ασύνδετη και μετέωρη σε σχέση με το αριστοφανικό κείμενο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ