ΘΕΑΤΡΟ

Ενας ομηρικός ήρωας στο καρνάγιο της Καβάλας

ΜΑΡΩ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

Ο Θοδωρής Γκόνης και ο Αρης Λεμπεσόπουλος ενώνουν τώρα τις δυνάμεις τους για μια παράσταση βασισμένη στην ομηρική «Οδύσσεια».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι πρόβες της παράστασης έγιναν στο καρνάγιο της Καβάλας. Ενα καΐκι τραβήχτηκε στη θάλασσα και έδωσε τη θέση του στους καλλιτέχνες, ενώ οι ήχοι του ταρσανά ενώνονταν με τον θεατρικό λόγο. Δίπλα στα σχοινιά και στα καραβόπανα, στους μάστορες που καλαφάτιζαν τα καινούργια σκαριά, ένας Οδυσσέας σαν εκείνον του Ομήρου, αλλά και νέος, έπαιρνε, μέσω του θεάτρου, σάρκα και οστά. 

Ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Φιλίππων Θοδωρής Γκόνης, στην τρίτη συνεργασία του με τον ηθοποιό Αρη Λεμπεσόπουλο, ολοκληρώνει αυτές τις μέρες την προετοιμασία για την παρουσίαση του έργου «Οδυσσέας - Ο ήρωας της καρτερίας». Οι θεατές που θα παρακολουθήσουν αυτή την παράσταση-εμπειρία σε ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα καρνάγια της χώρας, πρόκειται να καθίσουν ανάμεσα στα σκαριά που «χτίζονται». Σε ένα μέρος που κρατάει ζωντανή τη σύνδεση με το παρελθόν και την παράδοση, θα παρακολουθήσουν όχι μιαν φιλολογική ανάγνωση των ραψωδιών της «Οδύσσειας» του Ομήρου, αλλά ένα «θέαμα-ακρόαμα» όπως το χαρακτήρισε ο Θοδωρής Γκόνης, «κατά το οποίο ένας σπουδαίος ηθοποιός, σαν κάποιος ανώνυμος εργάτης της θάλασσας, έρχεται από το πέλαγος και μπροστά στα μάτια των θεατών - Φαιάκων αποκαλύπτεται και αφηγείται την ιστορία του.

Σε αυτή τη διαδικασία της διήγησης - μεταμόρφωσης ο σύγχρονος Οδυσσέας της παράστασης, όπως το ομηρικό πρότυπό του, γίνεται πειρατής, ζητιάνος, εραστής, πολεμιστής, ναυαγός, ξένος, αοιδός, ραψωδός. Ο πόλεμος στο βάθος της εικόνας, οι ενάντιοι άνεμοι, τα βάσανα του γυρισμού, ο θυμός ενός μεγάλου θεού, όλα αυτά περασμένα αλλά όχι ξεχασμένα, ρίχνουν ακόμη τη σκιά τους στο παρόν, στη διήγηση, στον πόθο για ακρόαση. Ο Οδυσσέας φτάνοντας στη στεριά, έπειτα από χρόνια περιπλάνησης, καταλαβαίνει ότι τα κατορθώματά του, τα δοξασμένα έργα του τέρπουν τους ανθρώπους. Και αποφασίζει να να μιλήσει».

Ο ομηρικός ήρωας λίγο πριν φτάσει στην Ιθάκη βγαίνει καραβοτσακισμένος μέσα από τη θάλασσα στο νησί των Φαιάκων. Τον υποδέχεται η Ναυσικά. Στο παλάτι οργανώνουν γιορτή για τον άγνωστο ξένο. Ο «Ηρωας της καρτερίας», που ενσαρκώνει ο Αρης Λεμπεσόπουλος, «συναντά» τη φήμη του στην ακροθαλασσιά, στο καρνάγιο της πόλης. Ακούει ένα τραγούδι, το δημοτικό «Ο γυρισμός του ξενιτεμένου», και λυγίζει. Η παραλογή που τραγουδά η χορωδία «Προ-Νόμιον» –τα μέλη της κάθονται ανάμεσα στους θεατές– του θυμίζει όσα έπρεπε να ξεχάσει στα πολλά χρόνια της περιπέτειάς του: την επιθυμία της επιστροφής στην πατρίδα και στους αγαπημένους. Δεν αντέχει πια να κρύβεται, και θέλει να διεκδικήσει όσα με κόπο διέσωσε μέσα του στην εποχή της δυστυχίας του. «Κάθε χρόνο επιδιώκουμε, πέραν του καλλιτεχνικού προγράμματος, το φεστιβάλ να διαθέτει ένα όραμα», λέει ο Θοδωρής Γκόνης.

«Το πνευματικό στίγμα της φετινής χρονιάς δίνει ο Οδυσσέας, ο επίμονος, ο σταθερός, ο άνθρωπος που μας μαθαίνει την επιβίωση μέσω της σοφίας. Ο Οδυσσέας, ο ήρωας, ο κανένας και ο καθένας μας, προτάσσει το πνεύμα έναντι της βίας, και μέσω του νου διεκδικεί ό,τι αγαπά. «Είναι δίκαιο να αντέχεις τις αθλιότητες του κόσμου για να πλησιάσεις τον στόχο της καρδιάς σου», μοιάζει να λέει ο αρχαίος ποιητής, και θεωρώ ότι η Οδύσσεια είναι μια μεγάλη αλληγορία για τη δύναμη της υπομονής και της σκέψης». 

Το θεατρικό κείμενο της παράστασης προέκυψε από τη μελέτη πολλών νεοελληνικών μεταφράσεων της «Οδύσσειας», και διαμορφώθηκε θεατρικά από την Κατερίνα Συμεωνίδου. Εκτός από τον Αρη Λεμπεσόπουλο, παίρνουν μέρος η Εύα Οικονόμου-Βαμβακά και ο Δημήτρης Σωτηρίου. Συμμετέχει η Θεοδώρα Κυριακίδου. Το έργο παρουσιάζεται από τις 19 έως τις 21 Αυγούστου στην Καβάλα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ