ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Είναι η Μόρια ένα απέραντο hot spot ή ένα Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης; «Η Μόρια είναι ένα χωριό 1.500 κατοίκων, όχι καταυλισμός», απαντούν οι ντόπιοι. Το χρόνιο αίτημα των κατοίκων της Μόριας είναι να μην ταυτίζεται το Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης με την κοινότητα. «Σκοπός μας είναι να αναδείξουμε τη Μόρια, τον πολιτισμό και την ιστορία της, που στα διεθνή φόρουμ και στη συνείδηση των ανθρώπων όλης της γης ταυτίζεται με το hot spot και τα προβλήματα που δημιουργούνται στο περιβάλλον και στους ανθρώπους», λέει στην «Κ» η Αγλαΐα Αρχοντίδου, πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού «Culture for all».

Για τον λόγο αυτό το σωματείο της διοργανώνει στο Αρχαίο Υδραγωγείο της Μόριας, την Τρίτη 20 Αυγούστου, μουσική εκδήλωση που περιλαμβάνει την εμφάνιση του παγκοσμίου φήμης τζαζ κουαρτέτου Dimitri Vassilakis Quartet καθώς και της Χορωδίας Γυναικών Μόριας.

Το ρωμαϊκό υδραγωγείο της Μόριας είναι ένα από τα σημαντικότερα τεχνικά έργα, το μεγαλύτερο σε έκταση και ίσως το ωφελιμότερο που έγινε στην αρχαιότητα στη Λέσβο. Είναι έργο πιθανώς του τέλους του 2ου ή των αρχών του 3ου μ.Χ. αιώνα. Οπως αναφέρει η αρχαιολόγος Δέσποινα Τσολάκη: «Κατασκευάστηκε για τη μεταφορά νερού από τις άφθονες πηγές του όρους Ολύμπου μέχρι την αρχαία πόλη της Μυτιλήνης, σε διαδρομή περίπου 26 χλμ. Υπολογίζεται ότι η ποσότητα νερού που προμήθευε την πόλη ήταν 127.000 κυβικά μέτρα την ημέρα. Ο τεχνικός του έργου ήταν πραγματικά μεγαλοφυής, αφού έλυσε το πρόβλημα της συνεχούς ροής του νερού, που περνούσε από ανομοιογενή εδάφη, με διαφορετική στάθμη, γεφυρώνοντας τις κοιλάδες με τοξοστοιχίες, πάνω από τις οποίες περνούσαν οι αγωγοί του νερού. Τμήματα υδατογεφυρών και αγωγών διατηρούνται ορατά σε πολλά σημεία, κατά μήκος της διαδρομής του».


Το υδραγωγείο κατασκευάστηκε για τη μεταφορά νερού από τις άφθονες πηγές του όρους Ολύμπου μέχρι την αρχαία πόλη της Μυτιλήνης, σε διαδρομή περίπου 26 χλμ. Υπολογίζεται ότι η ποσότητα νερού που προμήθευε την πόλη ήταν 127.000 κυβικά μέτρα την ημέρα.

Ο απερχόμενος πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Μόριας Νίκος Τρακέλλης λέει στην «Κ» ότι «στην αρχή (σ.σ.: το 2015) οι κάτοικοι δεν τους δώσαμε πολύ σημασία (σ.σ.: στους πρόσφυγες). Ισα ίσα που τους αγαπήσαμε, τους φροντίσαμε. Προσφέραμε φαγητό και ό,τι μπορούσε να δώσει ο καθένας. Ομως ο κόσμος κουράστηκε γιατί δεν κράτησε αυτό μία ή δύο μέρες, αλλά χρόνια». Η Μόρια, για τους κατοίκους της, «σηκώνει όλο το βάρος της Ελλάδας και της Ευρώπης. Αυτό που συμβαίνει εδώ δεν συμβαίνει αλλού. Εχουν περάσει εκατοντάδες χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες εδώ και τέσσερα χρόνια».

Τα παράπονα

Ο κ. Τρακέλλης χαρακτηρίζει τον εαυτό του τον πρώτο αποδέκτη παραπόνων όλων των κατοίκων. «Το χωριό έβγαλε εμένα πρόεδρο το 2014 ώστε να διαχειρίζομαι τα του χωριού. Δεν με έβγαλε πρόεδρο για να διαχειρίζομαι το προσφυγικό και το μεταναστευτικό», προσθέτει, εκτιμώντας ότι ο λόγος που δεν επανεξελέγη είναι ότι ο ίδιος ταυτίστηκε με το προσφυγικό και τις επιπτώσεις του στους κατοίκους του χωριού.

Η Αγ. Αρχοντίδου, αρχαιολόγος, επ. διευθύντρια του υπουργείου Πολιτισμού, επ. διευθύντρια του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών και επί χρόνια έφορος Αρχαιοτήτων Λέσβου, μέσω του «Culture for all» στο οποίο προεδρεύει, έχει την πεποίθηση ότι μόνο διαμέσου του πολιτισμού υπάρχει δυνατότητα να αναστραφεί η εντύπωση εκείνων που δεν γνωρίζουν τη Μόρια, τον πολιτισμό και την ιστορία της. Εχουν οργανωθεί σε αυτή την κατεύθυνση τρεις δράσεις:

α) Λογοτεχνικός διαγωνισμός σε συνεργασία με την Εθνική Ακαδημία Λογοτεχνών για τη Μόρια με θέμα «Μόρια 2.500 χρόνια ιστορίας» (υποβολή κειμένων έως τις 31 Δεκεμβρίου 2019) - Πολιτιστικό Σωματείο «Culture4All – Πολιτισμός για όλους», Βουρνάζου 29, 11521 Αθήνα.

β) Εκθεση φωτογραφίας για τη Μόρια με τον ίδιο τίτλο στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στην Αθήνα.

γ) Μουσική εκδήλωση στην καρδιά του προβλήματος και μάλιστα στον ευρύτερο χώρο του παγκοσμίως γνωστού μνημείου του αρχαίου κόσμου, τις Καμάρες, την Τρίτη 20 Αυγούστου στις 8 το βράδυ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ