ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παλαιά προϊόντα σε νέα μορφή επιστρατεύουν οι καπνοβιομηχανίες

Το ανανεωμένο ενδιαφέρον γι’ αυτό το παλιό αλλά εξειδικευμένο προϊόν αντικατοπτρίζει την πίεση που δέχεται η καπνοβιομηχανία, που την κάνει να αρχίζει να υποψιάζεται πως το μέλλον της ίσως να μην είναι η πώληση τσιγάρων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο καπνός για μάσημα δεν είναι ένα δημοφιλές προϊόν στη Δύση. Λογικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι πρόκειται για μια μαύρη κολλώδη μάζα που μασάει ο χρήστης ενώ αναγκάζεται να τη φτύνει σε τακτά διαστήματα. Παρ’ όλα αυτά, οι καπνοβιομηχανίες σπεύδουν να μπουν σε αυτή την κατηγορία προϊόντων καθώς εντείνεται η κριτική κατά του καπνίσματος.

Βέβαια, προκειμένου να κάνουν τον καπνό για μάσημα ελκυστικό στο νεαρότερο κοινό, οι καπνοβιομηχανίες αλλάζουν το προϊόν, αφαιρώντας σε ορισμένες περιπτώσεις εντελώς τον καπνό. Η εταιρεία British American Tobacco (ΒΑΤ) προωθεί μια μάρκα ονόματι Lyft όπου το προϊόν είναι μικρά σακουλάκια που περιέχουν ίνες από ευκάλυπτο και πεύκο, αλλά όχι καπνό. Ο χρήστης βάζει ένα τέτοιο σακουλάκι στο στόμα του, μέσα από το επάνω χείλος του, και αυτό αποδεσμεύει νικοτίνη μαζί με γεύση μέντας ή μούρου.

Τα προϊόντα της αδελφής μάρκας Epok περιέχουν καπνό και έχουν γεύση δυόσμου και τροπικών φρούτων. «Οσοι από εμάς προέρχονται από χώρες όπου δεν υπάρχει ιστορικό χρήσης καπνού για μάσημα, το τελετουργικό ενδέχεται να φαντάζει λίγο ξένο», λέει στο Bloomberg o Βενσάν Ντουέμ, διευθυντής της BAT για τη νέα κατηγορία προϊόντων. «Το τελετουργικό είναι διαδεδομένο στις ΗΠΑ και στη Σκανδιναβία, αλλά αρχίζουμε να βλέπουμε ότι εξαπλώνεται και σε άλλα μέρη, όπως η Ευρώπη και η Ρωσία», προσθέτει.

Το ανανεωμένο ενδιαφέρον για αυτό το παλιό αλλά εξειδικευμένο προϊόν αντικατοπτρίζει την πίεση που δέχεται η καπνοβιομηχανία, πίεση που την κάνει να αρχίσει να υποψιάζεται πως το μέλλον της ίσως να μην είναι η πώληση τσιγάρων. Στη Δυτική Ευρώπη οι πωλήσεις τσιγάρων έχουν μειωθεί κατά περίπου 30% σε σύγκριση με το 2004 και προβλέπεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο μέχρι το 2022, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Euromonitor. Η τάση αυτή έχει οδηγήσει σε αγώνα δρόμου μεταξύ των καπνοβιομηχανιών για το ποια θα κερδίσει ηγετική θέση στα εναλλακτικά προϊόντα νέας γενιάς.  Αν και τα προϊόντα ατμίσματος και τα προϊόντα καπνού που θερμαίνονται αλλά δεν καίγονται έχουν γίνει δημοφιλή, ο καπνός για μάσημα εξακολουθεί να βρίσκεται στο περιθώριο, συνεισφέροντας μόλις το 2% των πωλήσεων εναλλακτικών προϊόντων της ΒΑΤ. Το μάρκετινγκ ενός προϊόντος που δεν χρησιμοποιείται συχνά εκτός ΗΠΑ και Σκανδιναβίας είναι δύσκολο, διότι οι καταναλωτές μπερδεύουν συχνά τα διάφορα προϊόντα. Το κοινό στοιχείο τσιγάρων, ατμίσματος και καπνού για μάσημα είναι πως όλα περιέχουν νικοτίνη και πως όλα θεωρούνται, σε διαφορετικό βαθμό, επικίνδυνα για την υγεία. Ομως, όπως και στην περίπτωση του ατμίσματος, δεν υπάρχει ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο, γεγονός που σημαίνει πως ο καπνός για μάσημα είναι διαθέσιμος σε κάποιες αγορές, αλλά απαγορεύεται σε άλλες.

Οι εταιρείες προσπαθούν να προωθήσουν τον καπνό για μάσημα στους διστακτικούς καταναλωτές τονίζοντας ότι η συνήθεια αυτή προέρχεται από τη Σουηδία και ότι απευθύνεται σε χίπστερ. Αυτό απέχει σημαντικά από την επικρατούσα εντύπωση πως καπνό μασάνε μόνο οι χωριάτες. Ωστόσο το μάσημα καπνού συνοδεύεται από απειλές για την υγεία, σύμφωνα με την αμερικανική υπηρεσία ποτών και τροφίμων, που απαιτεί στα πακέτα να αναγράφεται πως υπάρχει ο κίνδυνος για πρόκληση καρκίνου του στόματος, ουλίτιδας και απώλειας δοντιών. Η δε Ε.Ε. θεωρεί πως όλα τα προϊόντα ταμπάκου που δεν παράγουν καπνό ενδέχεται να προκαλέσουν καρκίνο και ότι είναι εθιστικά. 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ