Αργή πλεύση πλοίων, περιορισμός των εκπομπών ρύπων

Αργή πλεύση πλοίων, περιορισμός των εκπομπών ρύπων

2' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΠΑΡΙΣΙ. Τη μείωση της ταχύτητας πλεύσης των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και κάθε εμπορικού σκάφους πρότεινε στη διεθνή κοινότητα ο Γάλλος πρόεδρος Μακρόν, σε μια προσπάθεια μείωσης των εκπομπών καυσαερίων.

«Για πρώτη φορά και με μεγάλη επισημότητα θα δεσμευθούμε από κοινού με τις ναυτιλιακές εταιρείες να μειώσουμε την ταχύτητα πλεύσης των εμπορικών πλοίων. Πρόκειται για μία από τις πλέον αποτελεσματικές μεθόδους μείωσης των καυσαερίων σε παγκόσμιο επίπεδο», είπε το Σάββατο ο Γάλλος πρόεδρος. Η ιδέα δεν αποτελεί καινοτομία. Η Γαλλία είχε προτείνει το συγκεκριμένο μέτρο στη Διεθνή Οργάνωση Ναυσιπλοΐας (OMI) τον Απρίλιο του 2019. Τα εμπορικά πλοία και όσα μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια χρησιμοποιούν ένα από τα πιο ρυπογόνα καύσιμα στον κόσμο. Το μαζούτ, γνωστό ως «μπάνκερ», είναι παχύρρευστο, βραδύκαυστο, γεμάτο μεταλλικές ενώσεις, στάχτη και κυρίως θείο. Σε πολλές περιοχές του κόσμου, όπως η Βόρεια Ευρώπη και οι ακτές της Βόρειας Αμερικής, τα πλοία είναι υποχρεωμένα να χρησιμοποιούν άλλο καύσιμο, με περιεκτικότητα θείου στο 0,1%, από 3% που διαθέτει συνήθως αυτό το είδος καυσίμου.

Η μείωση της ταχύτητας των εμπορικών πλοίων προκαλεί κατακόρυφο περιορισμό των εκπομπών καυσαερίων τους. Μετά την κρίση του 2008, τα εμπορικά πλοία είχαν μειώσει την ταχύτητά τους σε μια προσπάθεια να εξοικονομήσουν καύσιμα – τακτική γνωστή ως «slow steaming» (αργή πλεύση). Ερευνα, που είχε δημοσιευθεί στην επιθεώρηση Frontiers in Marine science, επιβεβαίωσε ότι μια μείωση της τάξης του 10% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου θα επέτρεπε περιορισμό 13% των εκπομπών καυσαερίων, που ευνοούν το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής. Την ίδια ώρα, η επιβράδυνση αυτή περιορίζει σημαντικά την ηχορρύπανση των ωκεανών, που πλήττει κατά προτεραιότητα τις φάλαινες.

Οι εφοπλιστικές εταιρείες έχουν εκδηλώσει τη συμφωνία τους με την πρόταση μείωσης των ταχυτήτων πλεύσης. Πολλά κράτη, όπως η Ελλάδα, έχουν ταχθεί υπέρ της γαλλικής πρότασης. Αλλες χώρες, όμως, εξέφρασαν επιφυλάξεις. Η Δανία και η Ιαπωνία, για παράδειγμα, θα προτιμούσαν να θέσουν δικά τους όρια εκπομπών καυσαερίων, επιτρέποντας στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να επιλέξουν αυτά τρόπους μείωσης των εκπομπών. Επιφυλακτικές εμφανίζονται και οι χώρες-παραγωγοί φρέσκων φρούτων. Χιλή και Περού έχουν ήδη εκθέσει τις διαφωνίες τους, λέγοντας ότι καθώς εξάγουν αβοκάντο, κεράσια και μύρτιλο δεν μπορούν να μειώσουν την ταχύτητα των πλοίων τους. Το ταξίδι από το Βαλπαραΐσο στη Σαγκάη διαρκεί 33 ημέρες με ταχύτητα 20 κόμβων, αλλά 44 ημέρες με ταχύτητα 15 κόμβων.

Το συνολικό τονάζ των εμπορικών στόλων δεν σταματά να αυξάνεται. Τον Ιανουάριο του 2018, η συνολική χωρητικότητα των εμπορικών πλοίων ανερχόταν σε 1,9 δισ. τόνους, αυξημένη κατά 62 εκατ. τόνους σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή