Αναζητώντας νέα, οριστική λύση

Αναζητώντας νέα, οριστική λύση

4' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η λύση για το Θεατρικό Μουσείο την οποία ανακοίνωσε πριν από 18 μήνες το υπουργείο Πολιτισμού, δεσμευόμενο για τη στέγαση του σε νεοκλασικό της Σταδίου, δεν ήταν οριστική. Οπως δεν ήταν το 2010 η πρόταση του τότε δημάρχου Αθηναίων Νικήτα Κακλαμάνη, ο οποίος παραχώρησε τμήμα κτιρίου στην οδό Μητροπόλεως 44.

Ο χώρος δεν ήταν μεγάλος, όμως και ο επόμενος δήμαρχος Γιώργος Καμίνης, όταν ανέλαβε, προτιμούσε το κτίριο της Μητροπόλεως για να στεγάσει το Μουσείο Μαρίας Κάλλας.

Η Λυδία Κονιόρδου τον Φεβρουάριο του 2018 ανακοίνωσε τη στέγαση του ταλαίπωρου Κέντρου Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου – Θεατρικού Μουσείου στη Σταδίου 47, περιουσία του κληροδοτήματος Αλεξάνδρου Σούτσου, που παραχωρήθηκε από την Εθνική Πινακοθήκη. Η αποκατάσταση και η μετατροπή του νεοκλασικού κτιρίου είχε πει πως θα ενταχθούν στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Ενδιάμεσος διαχειριστικός φορέας ορίστηκε το Εθνικό Θέατρο, στο οποίο δόθηκαν 450.000 ευρώ για τις άμεσες ανάγκες του μουσείου. Η πρόταση έγινε αποδεκτή, βάσει αποφάσεων από τα Δ.Σ. της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων, του Θεατρικού Μουσείου, της Εθνικής Πινακοθήκης και του Εθνικού Θεάτρου. Να όμως που οι περιπέτειες δεν τελείωσαν. Η νέα υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη είναι κατηγορηματική: «Ουδέν σχέδιο εκπονήθηκε, ουδεμία μελέτη έγινε, ουδεμία απόφαση ελήφθη», λέει στην «Κ». Και τώρα  με τον Δήμο  Αθηναίων και τη διοίκηση του πολύπαθου Θεατρικού Μουσείου προσπαθούν να λύσουν χρόνιες παθογένειες.

Την περασμένη εβδομάδα, η υπουργός συναντήθηκε με εκπροσώπους του Θεατρικού Μουσείου (Κ. Γεωργουσόπουλο, Στ. Φασουλή, Φ. Νικολόπουλο). Γνωρίζοντας το πρόβλημα του Κέντρου Μελέτης και Ερευνας Ελληνικού Θεάτρου – Θεατρικού Μουσείου, από τα χρόνια της θητείας της ως γ.γ. στο υπουργείο Πολιτισμού, λέει πως εξακολουθεί να αντιμετωπίζει δύο μείζονα ζητήματα: «Το πρώτο αφορά τη στέγαση των υφισταμένων συλλογών του και της θεατρικής βιβλιοθήκης. Σήμερα φυλάσσονται σε χώρο της ΕΡΤ. Συλλογές και βιβλιοθήκη αποτελούν εξαιρετικά σημαντικά τεκμήρια της ιστορίας του ελληνικού θεάτρου από τα προεπαναστατικά ήδη χρόνια, αλλά και ανεξάντλητη πηγή υλικού για τους ειδικούς μελετητές και τους θεατρολόγους. Για τον λόγο αυτό ορθά χαρακτηρίστηκαν το 2016, στο σύνολό τους μνημεία δυνάμει των διατάξεων του Ν. 3028/2002».

Και συνεχίζει: «Παρά τις ανακοινώσεις του υπουργείου Πολιτισμού (20.2.2018) “ότι ο χώρος που θα στεγάσει το Θεατρικό Μουσείο είναι το νεοκλασικό κτίριο της οδού Σταδίου 47, κληροδότημα Αλέξανδρου Σούτσου, το οποίο θα παραχωρηθεί, βάσει συμφωνίας, από την Εθνική Πινακοθήκη στο ΥΠΠΟΑ”, καμία ενέργεια δεν έγινε γι’ αυτό. Σύμφωνα με επόμενη ανακοίνωση του υπουργείου (9/11/2018), “η δαπάνη για την ανακαίνιση και την ανακατασκευή του κτιρίου που θα μπορεί να το στεγάσει εκτιμάται ότι, μαζί με τις δαπάνες για τις σχετικές μελέτες και τη συντήρηση και ψηφιοποίηση του μουσειακού υλικού και τον εξοπλισμό, θα αγγίξει τα 10.770.000 ευρώ…”

Δηλαδή, ακόμη και αν μπορούσε να διασφαλιστεί σήμερα το αναγκαίο κονδύλι, θα απαιτείτο για την εκπόνηση της μελέτης και την υλοποίηση του έργου περισσότερο από μία εξαετία. Στο ίδιο δελτίο τύπου αναφέρεται ότι “…το ΥΠΠΟΑ νοιάζεται για τα τεκμήρια και την αύρα της θεατρικής ζωής. Ταυτόχρονα, ωστόσο, το ΥΠΠΟΑ είναι υποχρεωμένο να διασφαλίσει ότι όλοι οι φορείς που εποπτεύει λειτουργούν με όρους βιωσιμότητας… Γι’ αυτό θεωρεί απαραίτητη τη διατύπωση ενός επιχειρησιακού σχεδίου ως προϋπόθεση των αποφάσεων που πρέπει να ληφθούν”. Εκτοτε σιγή. Ουδέν σχέδιο εκπονήθηκε, ουδεμία μελέτη έγινε, ουδεμία απόφαση ελήφθη».

Αναζητώντας νέα, οριστική λύση-1

Οικονομικές εκκρεμότητες

Το δεύτερο ζήτημα αφορά τις οικονομικές εκκρεμότητες. Η υπουργός θυμίζει ότι το 2018 το Θεατρικό Μουσείο χρηματοδοτήθηκε με 450.000 ευρώ με ενδιάμεσο διαχειριστικό φορέα το Εθνικό Θέατρο και υποστηρίζει ότι «στο ποσόν των 144.000 ευρώ ανέρχεται το χρέος του μουσείου προς τον ιδιοκτήτη του κτιρίου, το οποίο προηγουμένως ενοικίαζε. Στις 180.000 ευρώ ανέρχεται το χρέος προς την οικονομική εφορία και στις 875.000 ευρώ το χρέος προς το ΕΦΚΑ. Το τελευταίο ποσόν αμφισβητείται από το μουσείο το οποίο έχει ήδη προβάλει τις ενστάσεις του προς τη διοίκηση του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης. Στην περίπτωση που οι ενστάσεις γίνουν αποδεκτές, το τελικό ποσόν χρέους διαμορφώνεται στις 370.000-400.000 ευρώ».  Στη διάρκεια της συνάντησης με τους εκπροσώπους του Θ.Μ., η κ. Μενδώνη επικοινώνησε με τον δήμαρχο Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη, ο οποίος κατά την προεκλογική του εκστρατεία είχε μιλήσει με τη διοίκηση του Θεατρικού Μουσείου.

«Εχει σκεφθεί ήδη την οριστική λύση» για τη στέγαση. Ως προς το θέμα των χρεών η υπουργός Πολιτισμού τονίζει ότι το ΥΠΠΟΑ «με ενέργειές του στηρίζει τις θέσεις του μουσείου στη διαπραγμάτευσή του με τον ΕΦΚΑ, ώστε να επιτευχθεί η επιθυμητή μείωση. Το υπόλοιπο των χρεών θα αντιμετωπιστεί από το υπουργείο σε συνεννόηση με τους δικαιούχους».

Αισιόδοξος από τη συνάντηση δηλώνει στην «Κ» ο Σταμάτης Φασουλής. «Μπήκαν τα πράγματα σε έναν πολύ πρακτικό  δρόμο. Η Λυδία Κονιόρδου έδωσε στο Θ.Μ. 450.000 ευρώ, που ήταν ευπρόσδεκτα, αλλά με  γραφειοκρατικές συνθήκες για την εκταμίευσή τους, τέτοιες που τα πράγματα περιπλέκονταν. Το ουσιαστικό μας πρόβλημα είναι ότι εδώ και έξι χρόνια, και ενώ έχει γίνει επίσχεση εργασίας, χρωστάμε ένα εικονικό ΕΦΚΑ. Προσπαθούμε να βρούμε ένα νομικό τρόπο ώστε να λυθεί το ζήτημα. Δεν ζητάμε τίποτε που να υπερβεί τον νόμο ή το δίκιο των εργαζομένων. Θεωρώ πάντως ότι για πρώτη φορά το θέμα αντιμετωπίζεται στη ρίζα του. Εχει σημασία επίσης η συνδρομή του δημάρχου Κώστα Μπακογιάννη για τη στέγαση. Αυτό βέβαια είναι το δεύτερο θέμα. Το βασικό μας πρόβλημα είναι να λυθούν οι οικονομικές εκκρεμότητες. Βαρίδια τα οποία οδηγούν μία φορά τον μήνα τον πρόεδρο  του μουσείου Κ. Γεωργουσόπουλο στο εδώλιο του κατηγορουμένου για χρέη του μουσείου».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή