ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ

Βγαίνουν ακόμη καλοί τραγουδιστές

ΓΙΟΥΛΗ ΕΠΤΑΚΟΙΛΗ

«Είναι άλλες οι εποχές, όχι μόνο για το λαϊκό τραγούδι αλλά και γι’ αυτό που αποκαλούμε έντεχνο», λέει ο Χρήστος Νικολόπουλος.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟΣΩΠΑ

«Είμαι στη δράση από το 1965. Στην Αθήνα ήρθα το 1963 από το Καψοχώρι Ημαθίας. Ημουν 16 ετών, χωρίς τίποτα στην τσέπη μου. Οι γονείς μου αγρότες. Ημουνα μπουζουκτσής. Ξεκίνησα από τα πανηγύρια. Επαιξα σε γάμους, σε γύφτικους γάμους, σε κέντρα της επαρχίας, όλα αυτά τα βίωσα. Αν μου επιτρέπεται να το πω, γεννήθηκα μ’ ένα ταλέντο κι από πολύ μικρός το εξάσκησα. Αλλά ήταν άλλες εποχές...»

Ολες αυτές τις εμπειρίες, τις εικόνες, τις ιστορίες που μου αφηγείται για τις δουλειές που έκανε από μικρός ως δεξιοτέχνης του μπουζουκιού, ώστε να στηρίξει οικονομικά την οικογένειά του, τις νιώθω όταν ακούω τα τραγούδια του, σπουδαία τραγούδια που έχουν τραγουδήσει οι μεγαλύτεροι Ελληνες ερμηνευτές και εκατομμύρια Ελληνες όλα αυτά τα χρόνια. Και είναι πολλά τα χρόνια. Σχεδόν 55. Ηρθε η ώρα λοιπόν για ένα μεγάλο αφιέρωμα στον συνθέτη Χρήστο Νικολόπουλο, στο οποίο συμμετέχει η αφρόκρεμα των Ελλήνων τραγουδιστών που αύριο το βράδυ θα τραγουδήσει τα τραγούδια του στο Καλλιμάρμαρο, μαζί με χιλιάδες κόσμου, στη συναυλία του

«Ολοι Μαζί Μπορούμε». Θα είναι εκεί οι: Μελίνα Ασλανίδου, Κωνσταντίνος Αργυρός, Πάολα, Κώστας Μακεδόνας, Μανώλης Λιδάκης, Πίτσα Παπαδοπούλου, Αντώνης Ρέμος, Δέσποινα Βανδή, Στέλιος Ρόκκος, Μπάμπης Στόκας, Νατάσα Θεοδωρίδου κ.ά.

«Φίρμες όλοι», λέω στον μαέστρο ενώ πίνουμε καφέ ένα πρωινό πριν από λίγες ημέρες. «Θα τους κάνετε καλά;» Γελάει, με μια ανεπιτήδευτη σεμνότητα και μια αρχοντιά παλαιάς κοπής – και τα δύο δεν τα συναντάς εύκολα πια. «Η δουλειά μου είναι δύσκολη, αλλά έχω πολύ μεγάλη εμπειρία να βάζω δομή στα προγράμματα. Θα τα καταφέρω. Είναι έτοιμο το πρόγραμμα. Πρώτα θα βγουν οι πιο έντεχνοι καλλιτέχνες, αν μπορώ να τους πω έτσι, και μετά τα λαϊκά παιδιά».

Ποιο είναι το λαϊκό τραγούδι σήμερα, ρωτάω τον συνθέτη. Η Πάολα, ο Αργυρός; «Ναι, αυτοί και άλλοι. Η Πάολα και ο Αργυρός λ.χ. έχουν το πρώτο χέρι. Εχουν αλλάξει οι εποχές. Παλιά το τραγούδι διαμορφωνόταν από τις εταιρείες δίσκων. Εβγαζαν χρήματα και επένδυαν σε νέους τραγουδιστές και νέους δημιουργούς που, κατά τη γνώμη τους, άξιζαν. Θυμάμαι στη Μίνος, όταν πρωτοεμφανίστηκε ο Μάνος Λοΐζος, ήταν ο πιο ακριβός σε κόστος παραγωγής για την εταιρεία, και επίσης, κανείς δεν ήξερε το μέλλον του, πώς θα εξελιχθεί. Κι όμως ο Μάτσας πόνταρε πάνω του, ξόδευε χρήματα πριν να τα βγάλει, έκανε επένδυση. Τώρα δεν υπάρχει αυτό. Είναι άλλοι οι όροι με τους οποίους κινούνται τα πράγματα, και κυρίως, είναι το Διαδίκτυο και τα κλικ».

Δηλαδή βγαίνουν καλοί τραγουδιστές, όπως παλιά, τον ρωτάω. «Πάρα πολύ καλοί τραγουδιστές. Στις χρυσές εποχές που ζήσαμε εμείς οι παλιότεροι, κάποιοι από τους σημερινούς μπορεί να ήταν Μπιθικώτσηδες και Καζαντζίδηδες. Για παράδειγμα, η Ασλανίδου θα μπορούσε να είναι η Μοσχολιού της εποχής εκείνης. Ο Οικονομόπουλος, που έχει φωνή ωραία, αντρική, θα μπορούσε να είναι ο Στράτος Διονυσίου».

Οι συνεργασίες

Οταν ήρθε στην Αθήνα, ο Χρήστος Νικολόπουλος ευτύχησε να συνεργαστεί με τα σπουδαιότερα ονόματα του λαϊκού και έντεχνου τραγουδιού: Βαμβακάρης, Τσιτσάνης, Ζαμπέτας, Καζαντζίδης, Καλδάρας, Λοΐζος, Χιώτης, Βοσκόπουλος, Θεοδωράκης, Λεοντής, ο κατάλογος είναι ατελείωτος. Τα τραγούδια του έχουν τη σφραγίδα της λαϊκής του καταγωγής, έχουν ενστικτώδη λαϊκότητα και ατόφιο συναίσθημα. Οσο μεγάλη επιτυχία και να έχει γίνει σήμερα ένα τραγούδι όπως το «Ξημερώματα δίνεις δικαιώματα» λ.χ., του λείπει η αυθεντική λαϊκότητα, αυτή που πηγάζει μόνο από το βίωμα.

«Αυτό που λέτε δεν υπάρχει σήμερα. Δεν μπορεί να υπάρξει», σχολιάζει ο Χρήστος Νικολόπουλος. «Είπαμε είναι άλλες οι εποχές. Και όχι μόνο για το λαϊκό τραγούδι αλλά και γι’ αυτό που αποκαλούμε έντεχνο. Οσο καλός κι αν είναι ένας συνθέτης, δεν μπορεί να συγκριθεί με τον Μίκη Θεοδωράκη. Οι νεότεροι που γράφουν σήμερα στον χώρο του έντεχνου, κάνουν τραγούδια, πώς να το πω, σαν ζαχαρωτά, δεν έχουν φυσική γλύκα. Τότε ήταν άλλες εποχές, αγώνων, υπαρξιακών αναζητήσεων, έντονες πολιτικά και κοινωνικά».

Τι είναι αυτό που έχει αλλάξει περισσότερο μέσα σε αυτά τα χρόνια, ρωτάω τον συνθέτη. «Η δισκογραφία που έχει καταρρεύσει και ουσιαστικά είναι στο μηδέν, και η διασκέδαση που βρίσκεται σε πολύ καλύτερο επίπεδο από το παρελθόν. Παλιά είχαμε παραγγελιές και φασαρίες, πολύ λίγες οικογένειες. Από την Πλάκα και την εποχή των μπουάτ και μετά, η νύχτα άρχισε να αλλάζει. Να γίνεται πιο πολιτισμένη, χωρίς σπασίματα και καβγάδες. Αλλά δυστυχώς λίγοι μπορούν να επιβιώσουν πια απ’ αυτήν, κι ας έχουν γράψει αριστουργήματα. Τα πράγματα είναι δύσκολα».

Εσείς, πάντως, συνεχίζετε, του λέω. «Ναι, ευτυχώς, μπορώ και συνεχίζω. Με ενδιαφέρει η νύχτα, γιατί μ’ αρέσει η δράση. Για να είμαι ειλικρινής, αν κάτσω σπίτι μου, σε ένα μήνα θα έχω πάθει κατάθλιψη...».

Η συναυλία του ΣΚΑΪ και του «Ολοι Μαζί Μπορούμε» έχει στόχο την υποστήριξη ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Οι τραγουδιστές συμμετέχουν αφιλοκερδώς. Κρατήσεις εισιτηρίων στο www.viva.gr και στο ταμείο μπροστά από το Καλλιμάρμαρο. Τιμή εισιτηρίου 10 και 12 ευρώ και στο ταμείο τη βραδιά της συναυλίας αυξημένη
κατά 2 ευρώ. Εναρξη στις 9 μ.μ. Παρουσιάζει ο Γιώργος Καπουτζίδης. 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ