ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Καλιφόρνια απειλεί το μοντέλο λειτουργίας των Uber και Lyft

Αν οι αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς σε Uber και Lyft ψηφιστούν, αναμένεται να οδηγήσουν στην αύξηση του εργασιακού κόστους κατά 20% με 30%. Στη φωτογραφία, εργαζόμενοι της Uber σε κινητοποίηση υπέρ του νομοσχεδίου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αντιμέτωπες με τη μεγαλύτερη πρόκληση στο επιχειρηματικό μοντέλο τους είναι οι πλατφόρμες ιδιωτικών μετακινήσεων Uber και Lyft, καθώς η πολιτεία της Καλιφόρνιας πρόκειται να περάσει αυτή την εβδομάδα νομοσχέδιο που εξασφαλίζει δικαιώματα στους εργαζομένους τους, όπως είναι ο κατώτατος μισθός και το επίδομα ανεργίας. Εχει ήδη προηγηθεί απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου, στην οποία στηρίζεται το επίμαχο νομοσχέδιο, όπου εργαζόμενοι θεωρούνται εκείνοι που εκτελούν βασικές δραστηριότητες σε μια εταιρεία.

Οι Uber και Lyft χαρακτηρίζουν τους οδηγούς τους «ελεύθερους επαγγελματίες» ή «αυτοαπασχολούμενους», αλλά τελικά δεν κατάφεραν να περάσουν σχετική τροποποίηση για να εξαιρεθούν από το νομοσχέδιο. Ομως, τα νέα κριτήρια εργασίας δεν θα επηρεάσουν μόνο τους οδηγούς των πλατφορμών ιδιωτικών μετακινήσεων που εργάζονται ως επιστάτες, αισθητικοί, τεχνικοί τηλεόρασης, όπως τονίζεται σε σχετικό δημοσίευμα των New York Times. 

Μια τόσο μεγάλη ανατροπή στο καθεστώς εργασίας στις πλατφόρμες ιδιωτικών μετακινήσεων αναμένεται να οδηγήσει στην αύξηση του εργασιακού κόστους κατά 20% με 30%, σύμφωνα με πηγές της αμερικανικής εφημερίδας. Στα ενημερωτικά δελτία που απηύθυναν οι Uber και Lyft σε επενδυτές προειδοποίησαν πως εάν οι οδηγοί ενσωματωθούν στο προσωπικό τους, τότε θα υπάρξουν επιπτώσεις στην οικονομική προοπτική τους. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, το ότι οι μετοχές των δύο πλατφορμών έχουν υποχωρήσει κατά περίπου 30% από τα τέλη Ιουλίου, όταν άρχισε να γίνεται αντιληπτό πως θα χάσουν αυτή τη νομική μάχη και δεν θα εξαιρεθούν από το νομοσχέδιο.

Οι πλατφόρμες μεταφορών υποστηρίζουν πως το νομοσχέδιο, γνωστό στην Καλιφόρνια ως «Αssembly Bill 5», θα οδηγήσει σε δύσκαμπτα ωράρια εργασίας, στερώντας την ευελιξία που έχουν σήμερα οι οδηγοί και αυξάνοντας το κόστος εργασίας λόγω των επιδομάτων που θα πρέπει να καταβάλλονται. Από την άλλη πλευρά, οι οδηγοί εδώ και χρόνια διαμαρτύρονται πως ούτε τα ωράρια εργασίας είναι ευέλικτα ούτε εκείνοι έχουν την παραμικρή ασφάλεια σε περίπτωση ασθένειας, ενώ επωμίζονται όλα τα έξοδα λειτουργίας και συντήρησης των οχημάτων τους.

Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, που αναμένεται να ψηφιστεί μέχρι τα τέλη της εβδομάδας, ενισχύει την ευρύτερη πεποίθηση πως οι εργαζόμενοι πρέπει να απολαμβάνουν ορισμένα βασικά δικαιώματα για την οικονομική τους ασφάλεια. Αρκετοί υποψήφιοι για το χρίσμα των Δημοκρατικών έχουν επιδοκιμάσει το νομοσχέδιο, συμπεριλαμβανομένου του Μπέρνι Σάντερς, της Ελίζαμπεθ Γουόρεν, της Καμάλα Χάρις και του Πιτ Μπάτιγκιγκ. «Η απόφαση της πολιτείας της Καλιφόρνιας να περάσει αυτό το νομοσχέδιο έχει μεγάλη βαρύτητα, διότι εκεί γεννήθηκε η εργασία μέσα από τις ψηφιακές πλατφόρμες και γενικά θεωρείται πως έχει ενθαρρύνει αρκετές προοδευτικές πολιτικές», σχολιάζει η Ρεμπέκα Σμιθ, ειδική σε θέματα εργασίας στον οργανισμό προάσπισης των εργασιακών δικαιωμάτων National Employment Law Project (NELP), που προωθεί την υιοθέτηση ανάλογου νομοθετικού πλαισίου στη Νέα Υόρκη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ