Γράμματα Αναγνωστών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γραμματα Aναγνωστων

Τα αρχαία ελληνικά βρίσκονται παντού

Κύριε διευθυντά
Επί ΣΥΡΙΖΑ οι υπουργοί Παιδείας, με τελευταίο τον ανεκδιήγητο Γαβρόγλου, σαν να ήσαν αλλόφυλοι, διέπραξαν έγκλημα κατά της παιδείας μας. Χαρακτήρισαν τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά «νεκρές γλώσσες». Κατάργησαν την υποχρεωτική διδασκαλία από τα αρχαία κείμενά τους στα γυμνάσια και τα κατέταξαν στα προαιρετικά στα λύκεια με συνεχείς μειώσεις των ωρών διδασκαλίας των.

Την εποχή που σε πολλές χώρες της Ευρώπης και της Αμερικής αλλά και στην Κίνα αμφότερες είναι υποχρεωτικές στα κλασικά γυμνάσια. Η ονοματολογία των σύγχρονων επιστημών, κυρίως η ιατρική αλλά και η έρευνα του σύμπαντος, σπανίως έχει λέξεις χωρίς αρχαιοελληνικές ή λατινικές ρίζες. Η εξαίρετη σημερινή υπουργός Παιδείας θα έπρεπε να τις επαναφέρει υποχρεωτικά στα γυμνάσια, όπου η πρόσληψή τους κατά τους παιδαγωγούς, είναι πιο εύκολη, γιατί στις ηλικίες αυτές τα παιδιά δεν έχουν κάνει ακόμη τις επιλογές τους για ανώτερες σπουδές. Στο λύκειο ας είναι κατ’ επιλογήν για όσους επιλέγουν νομικά, ή κλασικές σπουδές.

Σρατής Ε. Σρατήγης, Επ. δικηγόρος Δ.Ν., τ. βουλευτής Επικρατείας

Μαθητικές δεξιότητες και προσανατολισμός

Κύριε διευθυντά 
Νέα εκπαιδευτική χρονιά. Αφορμή περίσκεψης. Λογική η σταθεροποίηση της παραπαίουσας περίφημης «βάσης» εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Αρκεί, όμως; Προφανώς η έλλειψη βάσεων το πρόβλημα. Η δομή του συστήματος.

Ενδιαφέρον και ικανότητα παγιώνονται σχεδόν στην εφηβική ηλικία. Αντιμετωπίζονται, όμως, σοβαρά από την οικογένεια, το σχολείο, την πολιτεία; Ο,τι γνήσια ενδιαφέρει τον μαθητή είναι εκείνο που μπορεί και ό,τι μπορεί συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη ενδιαφέροντος. Βασικά κίνητρα - κριτήρια για την πορεία του ατόμου.

Οπου ο μαθητής δεν αποδίδει, εκεί προφανώς λείπει το ενδιαφέρον. Μάταιο να επιδιώκονται ειδικές - ανώτερες σπουδές και αντίστοιχη ατομική σταδιοδρομία. Οσο τα παραπάνω παραγνωρίζονται, θα τρέχουν πολλοί απερίσκεπτα για σπουδές, ταλαιπωρούμενοι και ταλαιπωρώντας, ενώ μπορεί να έχουν κάποια άλλη αξιοπρόσεκτη ικανότητα και πορεία (Πβ. πτυχιούχους άνεργους, επιτυχημένους σε άσχετες ασχολίες!).

Κανένας δεν είναι ικανός για όλα και κανένας τελείως ανίκανος! (Περισσότερα: Ν. Γ. Παπαδόπουλος «Λεξικό Ψυχολογίας - Εγκυκλοπαιδικό με τετράγλωσση ορολογία», σελ. κυρίως 308, 348, 416, 699, 1003).

Η πολιτεία δεν μπορεί να ικανοποιεί μαθητές - γονείς με ψεύτικες, αντιψυχολογικές και αναξιοκρατικές  διαδικασίες. Αλλωστε, ενδιαφέρον σημαίνει, ακόμη, ζήλο για κάτι. Αυτός καταξιώνει κάθε άτομο στον τομέα προσπάθειας - δράσης του. Χωρίς αυτόν, σπουδές και διορισμός προφανώς ανίκανων ή (και) αδιάφορων στο Δημόσιο οδηγούν στην... «κατηφόρα, τη μεγάλη».

Λύση - θεραπεία: Ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός. Αφού, όμως, ενεργοποιηθεί επιστημονικά και κυρίως ψυχολογικά - παιδαγωγικά, για έγκαιρη ενημέρωση μαθητών γυμνασίου - λυκείου. Και αφού λαμβάνονται σοβαρά υπόψη, κυρίως από τους μαθητές, οι γραπτές υποδείξεις(!) επιτροπής ειδικών επιστημόνων.

Αν αργότερα εκτιμήσουν ωριμότερα ότι έχουν αναπτύξει ενδιαφέροντα –πράγμα δυνατό, αλλά σπάνιο–, να μπορούν να αναπληρώσουν. Απαραίτητη κάποια αλλαγή νοοτροπίας για ρεαλιστική ατομική - κοινωνική προκοπή και δημιουργικότητα. Αλλιώς θα συνεχίσουμε να παραπαίουμε...

Παράλληλα, επαναφορά του μαθήματος της ψυχολογίας. Τα τελευταία θαυμάσια εγχειρίδια μαθητών - καθηγητών βοηθούν ουσιαστικά τον μαθητή στα άμεσα προβλήματά του. Χρησιμοποιήθηκαν ελάχιστα. Προτιμήθηκε η κοινωνιολογία που, συγκριτικά, ελάχιστα βοηθά. Ανάπτυξη οποιασδήποτε πτυχής της ζωής του ανθρώπου χωρίς την αυτογνωσία χωλαίνει βασικά.

Νικος Παπαδοπουλος, Επίτ. σύμβουλος Παιδαγ. Ινστιτούτου - Καθηγητής Ψυχολογίας (Πανεπ. Κρήτης και Heidelberg), συγγραφέας

Η εισαγωγή με «3», η αξιολόγηση ΑΕΙ

Κύριε διευθυντά
Το γεγονός ότι φέτος η εισαγωγή φοιτητών έγινε και με βαθμολογία 3 είναι άκρως απογοητευτικό. Σύμφωνα με στατιστικά του ΟΟΣΑ, οι Ελληνες μαθητές πατώνουν σε κάθε δείκτη παγκόσμιας κατάταξης και δυστυχώς κατέλαβαν την 32η θέση παγκοσμίως ανάμεσα σε 35 χώρες του οργανισμού. Στην Ελλάδα το 35,8% των μαθητών έχει πρόβλημα να κάνει απλές αριθμητικές πράξεις και το 27,3% έχει πρόβλημα κατανόησης απλών κειμένων. Ο μοναδικός στόχος λοιπόν του κάθε υπ. Παιδείας είναι «να μάθουν τα παιδιά μας γράμματα». Εάν τα σχολεία συνεχίσουν την αφασία, οι «τενεκέδες» θα πολλαπλασιαστούν και θα παραμείνουμε πολίτες της καρπαζιάς και σερβιτόροι των ξένων.

Σύμφωνα με την Παγκόσμια Ακαδημαϊκή Αξιολόγηση των Πανεπιστημίων (ARWU), γνωστή και ως «κατάταξη της Σαγκάης», μεταξύ των χιλίων καλύτερων του κόσμου, πρώτο κατατάσσεται για 17η συνεχόμενη χρονιά το Χάρβαρντ και ακολουθούν το Στάνφορντ και το Κέμπριτζ. Επτά ελληνικά πανεπιστήμια βρίσκονται εφέτος μέσα στη λίστα. Το ΕΚΠΑ κατέχει την υψηλότερη θέση σε σχέση με τα υπόλοιπα ελληνικά πανεπιστήμια, καθώς κατατάσσεται μεταξύ των θέσεων 301-400 και ακολουθεί στις θέσεις μεταξύ 401-500 το ΑΠΘ. Το ΕΜΠ βρίσκεται στις θέσεις μεταξύ 601 και 700, το Πανεπιστήμιο Κρήτης στις θέσεις μεταξύ 701 και 800, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων στις θέσεις μεταξύ 801 και 900 και τα Πανεπιστήμια Πατρών και Θεσσαλίας στις θέσεις μεταξύ 901 και 1.000. Η κυρία υπουργός Παιδείας σκόπιμο είναι να οργανώσει δημόσια συζήτηση σε τηλεδιάσκεψη ή στην TV με Ελληνες καθηγητές και φοιτητές των 5 καλύτερων πανεπιστημίων του κόσμου, ώστε να καταγραφούν προτάσεις για βελτίωση του επιπέδου των ΑΕΙ.

Γεωργιος Τρανταλιδης, Δικηγόρος, Πειραιάς

Για τους «αντιρρησίες» του τρόπου ζωής Ε.Ε.

Κύριε διευθυντά
Η εκστρατεία 16/9/2019 των Πρασίνων, αριστεροαναρχικών κ.λπ. εναντίον του τίτλου «Ευρωπαϊκός τρόπος ζωής» που συνοδεύει τον Ελληνα αντιπρόεδρο της Κομισιόν Μαργαρίτη Σχοινά, κυρίως στην Ευρώπη και στα ΜΜΕ, με έχει αφήσει άναυδο.

Κατά συνέπεια, έχω δύο ερωτήσεις να κάνω προς αυτές τις «ευγενικές ψυχές», που τις επιβάλλει η κοινή λογική:

Εάν ο «ευρωπαϊκός τρόπος ζωής» είναι τόσο απεχθής και κατακριτέος, τότε γιατί τα εκατομμύρια των μεταναστών δίνουν τον υπέρ πάντων αγώνα για να εισέλθουν στην Ευρώπη και στον τρόπο ζωής της, ώστε να απολαύσουν τις αρχές και τα ιδανικά που πρεσβεύει (στην καλύτερη περίπτωση) και για να επωφεληθούν από το κράτος πρόνοιας και τα λεφτά του (στη χειρότερη);

Και γιατί ούτε ένας μετανάστης δεν τρέχει π.χ. προς Αφρική, Ρωσία, Κίνα ή και Ν. Αμερική; Γιατί δεν είναι χαζοί, αυτό θα απαντούσα.

Κωνσταντίνος Λυκας

Μεταξύ στηλών και επιστολών

Κύριε διευθυντά
Αρκετές φορές με τιμήσατε με τη δημοσίευση επιστολών μου. Χαίρομαι ιδιαίτερα γι’ αυτό. Εχω εμπιστοσύνη στις επιλογές σας. Η μόνη μου ένσταση είναι ότι η μεταφορά απόψεων που δεν ελέγχονται, ο άκριτος σχολιασμός, η  παραπλανητική εντύπωση, η στείρα αναφορά σε ιστορικά γεγονότα που σε παραπέμπουν σε ψάξιμο για του λόγου το αληθές, όπως λένε, με απομάκρυνε από τις αγαπημένες μου στήλες. Επικαλούμαι τον συναισθηματισμό...

Σουζη Φερεντινου-Μπορονκαϋ, Φιλοθέη

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ