Κάτι αλλάζει στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι πιο αναγνωρίσιμες πρωταγωνίστριες της έβδομης τέχνης προτιμούν σήμερα τον διπλό ρόλο της ηθοποιού και παραγωγού, αφηγούμενες πτυχές της ζωής που ήταν αθέατες μέχρι και πριν από λίγο καιρό, επειδή απουσίαζε η γυναικεία οπτική των πραγμάτων. Αυτές οι χαρισματικές προσωπικότητες επιλέγουν σενάρια, αναλαμβάνουν την παραγωγή τους και πρωταγωνιστούν σε αυτά. Έτσι, δεν έχουν καταφέρει μόνο να επιβιώσουν στο ανδροκρατούμενο και μέχρι πρότινος μονοδιάστατο Χόλιγουντ, αλλά περιορίζουν και το μισθολογικό χάσμα με τους αρσενικούς αστέρες της βιομηχανίας του θεάματος. 

Πάνω από το ήμισυ των πιο ακριβοπληρωμένων γυναικών ηθοποιών ήταν και παραγωγοί των σειρών και των ταινιών όπου πρωταγωνίστησαν, σύμφωνα με την κατάταξη του περιοδικού Forbes για το δωδεκάμηνο που έληξε τον Ιούνιο του 2019. Η εταιρεία παραγωγών και επικοινωνίας της Ρις Γουίδερσπουν, Hello Sunshine, βρίσκεται πίσω από την παραγωγή της πολυβραβευμένης σειράς «Big Little Lies». Εκεί συμπρωταγωνιστεί με τη Νικόλ Κίντμαν σε ένα πολυδιάστατο σενάριο, όπου θέματα όπως η κακοποίηση των γυναικών βρίσκονται στο επίκεντρο. Η εταιρεία της Σαρλίζ Θερόν, Denver and Delihah Production, ανέλαβε την παραγωγή της νέας ταινίας «Bombshell». Σε αυτήν πρωταγωνιστεί η ίδια, με τις Νικόλ Κίντμαν και Μαργκότ Ρόμπι, με θέμα την αναπαραγωγή του σκανδάλου σεξουαλικής παρενόχλησης πάνω από είκοσι γυναικών από τον πρώην πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ειδησεογραφικού καναλιού Fox News, Ρότζερ Άιλς. Η Ρόμπι, γνωστή από την ταινία «Ο λύκος της Γουόλ Στριτ» του Μάρτιν Σκορσέζε, είναι συνιδρύτρια της LuckyChap Entertainment, που έκανε την παραγωγή της «Tonya». Σε αυτήν, η Ρόμπι υποδύεται την αμφιλεγόμενη πρωταθλήτρια του καλλιτεχνικού πατινάζ Τόνια Χάρντινγκ, που κατηγορήθηκε ως ηθικός αυτουργός για τον τραυματισμό της συναθλήτριάς της Νάνσι Κέριγκαν. Όλοι αυτοί οι ρόλοι καθρεφτίζουν γυναίκες που παλεύουν σωστά ή λάθος με τις αντιξοότητες της ζωής. Γίνονται θύματα ή θύτες σε μια πραγματικότητα στην οποία, όμως, δεν κυριαρχούν πάντα το μαύρο και το άσπρο. 

 


Οι Σαρλίζ Θερόν, Νικόλ Κίντμαν και Μαργκότ Ρόμπι σε σκηνή από την ταινία «Bombshell», παραγωγή της εταιρείας της Θερόν.

 

Η γυναικεία ματιά

Οι ιστορίες που επιλέγει να αναπαραγάγει η νέα «στρατιά» των Αμαζόνων του Χόλιγουντ έχουν μεγάλη απήχηση στο κοινό και κερδίζουν την ευρεία αναγνώριση του καλλιτεχνικού στερεώματος. Θα μεταφέρονταν, άραγε, ποτέ στην οθόνη, εάν δεν τις εντόπιζαν οι ίδιες με το γυναικείο ένστικτό τους; Οι γυναίκες αυτές χρησιμοποιούν, επίσης, την υποκριτική τους τέχνη για να προβάλουν τραγικά γεγονότα με μια απαράμιλλη αισθητική, παρουσιάζοντας μια τεράστια εναλλαγή συναισθημάτων με μαθηματική ακρίβεια. Ποιο μεγάλο αφεντικό της έβδομης τέχνης θα φανταζόταν να συνδυάσει τα ταλέντα των Ρις Γουίδερσπουν, Νικόλ Κίντμαν, Λόρα Ντερν και Μέριλ Στριπ – η οποία εμφανίζεται στον δεύτερο κύκλο επεισοδίων της μίνι σειράς «Big Little Lies»; Δεν είναι τυχαία η συγκυρία κατά την οποία κυκλοφορεί η ταινία «Bombshell». Το έδαφος ήταν ιδιαίτερα πρόσφορο για το γύρισμά της μετά το κίνημα #MeToo, το οποίο έγινε γνωστό παγκοσμίως ύστερα από τις δεκάδες περιπτώσεις σεξουαλικής παρενόχλησης από τον συνιδρυτή της εταιρείας παραγωγών Miramax, Χάρβεϊ Γουαϊνστάιν.

«Καιρός ήταν», δηλώνει στο περιοδικό Forbes o Στιβ Μόσκο, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών Village Roadshow Entertainment Group USA. «Κάτι τέτοιο θεωρούνταν δεδομένο για τους άντρες ηθοποιούς που ήθελαν να έχουν τον έλεγχο της καριέρας τους και να διηγούνται τις δικές τους ιστορίες», προσθέτει ο ίδιος. Παραπέμπει δε στον Σιλβέστερ Σταλόνε, που έγραψε τα σενάρια και ανέλαβε την παραγωγή των ταινιών «Rocky». 

Άλματα και ανισότητες

Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους για την επιτυχία αυτών των γυναικείων πρότζεκτ. Η Γουίδερσπουν είναι η 3η υψηλότερα αμειβόμενη ηθοποιός, με έσοδα 35 εκατ. δολαρίων από το δωδεκάμηνο που έληξε στις αρχές Ιουνίου του 2019. Στην 4η θέση βρίσκεται η Κίντμαν, ενώ η Θερόν καταλαμβάνει την 9η θέση στην ίδια λίστα, με αποδοχές 23 εκατ. δολαρίων. Οι συνολικές αμοιβές των δέκα πιο ακριβοπληρωμένων γυναικών ηθοποιών ανήλθαν στα 315 εκατ. δολάρια την ίδια περίοδο, αντανακλώντας άνοδο 69% σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Αυτό δεν σημαίνει, βέβαια, πως έχει εξαλειφθεί το μισθολογικό χάσμα με τους άντρες. Η αντίστοιχη δεκάδα των πρωταγωνιστών του Χόλιγουντ έλαβε αμοιβές σχεδόν 600 εκατ. δολαρίων, σύμφωνα με το Forbes. Μια πιο ξεκάθαρη εικόνα της ανισότητας ανάμεσα στα δύο φύλα, που εξακολουθεί να υφίσταται στον κόσμο της έβδομης τέχνης, δίνεται από έρευνα που δημοσίευσε πέρυσι η USC Annenberg School for Communicaton and Journalism. Στηρίζεται στα δεδομένα 1.100 δημοφιλών ταινιών που γυρίστηκαν από το 2007 μέχρι το 2017. Προκύπτει ότι μόνο το 30,6% των ομιλούντων χαρακτήρων υποδύονται γυναίκες. Ακόμη πιο δυσάρεστα είναι τα στοιχεία για τις έγχρωμες γυναίκες. Μόνο 11 από τις 100 κορυφαίες ταινίες είχαν πρωταγωνίστριες ή συμπρωταγωνίστριες γυναίκες που δεν ήταν λευκές. Οπότε οι ευκαιρίες για να εργαστεί μια γυναίκα σε παραγωγές οπτικοακουστικού περιεχομένου παραμένουν λιγότερες σε σχέση με τους άντρες, ακόμη και τον 21ο αιώνα. Ο κόσμος μπορεί να αλλάζει, αλλά σε ορισμένα θέματα με βραδύτερους ρυθμούς από ό,τι σε άλλα. 

 


Η Ρις Γουίδερσπουν και η Τζένιφερ Άνιστον θα πρωταγωνιστούν στη σειρά «The Morning Show» της Apple TV.

 

Οι πλατφόρμες ανοίγουν τον δρόμο

Από μια άλλη σκοπιά, οι συνθήκες είναι πολύ πιο ευνοϊκές για την παραγωγή σεναρίων με επίκεντρο τη γυναίκα, χάρη στα καλωδιακά κανάλια και στις πλατφόρμες συνεχούς ροής. Προσφέρουν πληθώρα παραγωγών στους θεατές και ξεπερνούν τα όρια του «παραδοσιακού κινηματογράφου». Μεγάλες επιτυχίες του καναλιού HBO ή της πλατφόρμας Netflix έχουν ανοίξει τον δρόμο για τη δημιουργία ανταγωνιστών στη συνδρομητική τηλεόραση, με πρωτότυπες παραγωγές που προσελκύουν μεγάλα ονόματα του Χόλιγουντ. Παραδείγματος χάριν, η Τζένιφερ Άνιστον θα συμπρωταγωνιστεί με τη Ρις Γουίδερσπουν στη νέα σειρά «The Morning Show» της Apple TV, που αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία της αρχές Νοεμβρίου. Η αμοιβή που εισέπραξαν εκάστη για κάθε επεισόδιο ανέρχεται στο 1,1 εκατ. δολάρια, δηλαδή περίπου 884.000 ευρώ. Έτσι δημιουργούνται νέα κριτήρια και πρότυπα στο Χόλιγουντ, μειώνοντας το μισθολογικό χάσμα μεταξύ των δύο φύλων. «Βλέπω συνεχώς γυναίκες με απίστευτο ταλέντο να παίζουν τον ρόλο της συζύγου ή της φιλενάδας σε ενότητες ενός έργου που δεν ανταποκρίνονται στην υποκριτική τους τέχνη. Αρκετά πια», είχε δηλώσει η Γουίδερσπουν σε συνέντευξη Τύπου της  Ένωσης Κριτικών Τηλεόρασης. 

Η Ντριού Μπάριμορ ήταν από τις πρώτες της νέας γενιάς των διάσημων γυναικών του Χόλιγουντ που ανταποκρίθηκαν στην πρόκληση της δημιουργίας ταινιών. Από την ίδρυση της εταιρείας της Flower Companies, τo 1995, έχει πρωταγωνιστήσει σχεδόν σε κάθε παραγωγή της, συμπεριλαμβανομένων των ταινιών «Charlie’s Angels» (Οι Άγγελοι του Τσάρλι) και της ρομαντικής κομεντί «Music and Lyrics». Σήμερα, περίπου δεκαεπτά διάσημες ηθοποιοί έχουν δημιουργήσει τη δική τους εταιρεία παραγωγών, συμπεριλαμβανομένης της Αλίσια Βικάντερ (Vikarious Productions), της Εύα Λονγκόρια (UnbeliEVAble Entertainment) και της Νάταλι Πόρτμαν (Ηandsomecharlie Films). Όπως είχε δηλώσει η Πόρτμαν, «ίδρυσα τη δική μου εταιρεία, διότι ήθελα να έχω την ευκαιρία να υλοποιήσω τα δικά μου σχέδια και να υποστηρίξω δημιουργούς στους οποίους πιστεύω. Επιπλέον, δεν έβρισκα ρόλους που ήθελα να παίξω». ■

 

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ