Τα ελληνικά προϊόντα στις αγορές της Αμερικής

Τα ελληνικά προϊόντα στις αγορές της Αμερικής

3' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κάθε φορά που ένας πρωθυπουργός βρίσκεται στη Νέα Υόρκη για τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών, είναι φυσικό η προσοχή να πέφτει επάνω του, στις επαφές που έχει με άλλους ηγέτες, όπως και με μεγάλους Αμερικανούς επιχειρηματίες ή εκπροσώπους διεθνών funds.

Το ίδιο συμβαίνει και φέτος. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης συμμετείχε την Τρίτη σε συνάντηση με τους επικεφαλής αμερικανικών εταιρειών την οποία διοργάνωσε η Goldman Sachs, χθες σε γεύμα με επενδυτές το οποίο παρέθεσε ο Αμερικανός υπουργός Εμπορίου, μίλησε στο Global Business forum του Bloomberg, ενώ θα ακολουθήσει σήμερα γεύμα με μεγάλης οικονομικής επιφάνειας Ελληνοαμερικανούς επιχειρηματίες.

Σε όλες τις περιπτώσεις προβάλλει το μεταρρυθμιστικό σχέδιό του για την οικονομία και το πόσο φιλική προς την επιχειρηματικότητα είναι η κυβέρνησή του. Ολα αυτά είναι απαραίτητα, δημιουργούν κλίμα και μπορούν, σε βάθος χρόνου, να αποφέρουν οφέλη. Ομως, συχνά τα πιο άμεσα και χειροπιαστά αποτελέσματα προκύπτουν από άλλες, παράλληλες δράσεις που λαμβάνουν χώρα στο περιθώριο των επαφών του εκάστοτε πρωθυπουργού, από υπουργούς και συνεργάτες του. Μία απ’ αυτές τις περιπτώσεις ήταν η συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο πολύ δραστήριο τα τελευταία χρόνια γενικό προξενείο της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, όπου οι δύο υφυπουργοί Εξωτερικών, για την οικονομική διπλωματία και την εξωστρέφεια, και για τον απόδημο ελληνισμό, είχαν δίωρη συζήτηση με εισαγωγείς ελληνικών προϊόντων στην αμερικανική αγορά.

Η συζήτηση περιεστράφη γύρω από πρακτικά ζητήματα, που, μεταξύ άλλων, αφορούν νομικά κωλύματα, γραφειοκρατικά εμπόδια που παρατηρούνται και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού, την τήρηση συγκεκριμένων προδιαγραφών και, κυρίως, τους δασμούς με τους οποίους επιβαρύνονται οι ελληνικές εισαγωγές στις ΗΠΑ. Ηταν παρόντες όλοι οι κύριοι εισαγωγείς και διανομείς ελληνικών προϊόντων όχι μόνο στη Νέα Υόρκη, αλλά και στην ευρύτερη ανατολική ακτή των ΗΠΑ.

Επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην αμερικανική αγορά μέσω εισαγωγών από την Ελλάδα, τόσο προϊόντων που είναι έτοιμα προς κατανάλωση όσο και πρώτων υλών που αποτελούν τη βάση για προϊόντα τα οποία παρασκευάζονται στην Αμερική, για να περάσουν στη συνέχεια στο λιανικό εμπόριο.

Δόθηκε έμφαση στην ενίσχυση των εισαγωγών σε όγκο και εμπορική αξία, ενώ στο προσκήνιο βρέθηκαν κυρίως τα ποτά και τα τρόφιμα και το πώς θα κερδηθεί η «μάχη του ραφιού» στα αμερικανικά σούπερ μάρκετ σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες.

Η ελληνική παρουσία στον τομέα αυτό πάει καλά, καθώς οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 20% την τελευταία δεκαετία, αλλά υπάρχουν περιθώρια για περαιτέρω βελτίωση (οι εξαγωγές ανταγωνιστικών χωρών όπως η Πορτογαλία αυξήθηκαν το ίδιο διάστημα κατά 50%).

Οι εξαγωγές βρίσκονται στον πυρήνα της προσπάθειας ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, η ραχοκοκαλιά της οποίας είναι οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Οχι μόνο γιατί οι τελευταίες σωρευτικά παράγουν μεγάλο μέρος του ΑΕΠ της χώρας και απασχολούν χιλιάδες εργαζομένους, αλλά και διότι όταν επιτυγχάνουν συχνά καθίστανται ελκυστικές σε ξένους επενδυτές, οι οποίοι συμμετέχουν σε κοινά επιχειρηματικά σχήματα. Από τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να προκύψουν τα μεγάλα οφέλη για την ελληνική οικονομία.

Οι προοπτικές που διανοίγονται είναι σημαντικές, καθώς πέραν της παρατηρούμενης βελτίωσης της παραγωγικότητας υπάρχει πλέον και μεγαλύτερη δυνατότητα δανεισμού των ελληνικών επιχειρήσεων με χαμηλά επιτόκια.

Ωστόσο, ελλοχεύουν και κίνδυνοι όπως το ενδεχόμενο, στο πλαίσιο του εμπορικού πολέμου με την Ευρ. Ενωση, ο Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς σε ευρύ φάσμα ευρωπαϊκών προϊόντων, εξέλιξη που αναπόφευκτα θα πλήξει και τις εξαγωγές ελληνικών προϊόντων σαν το ελαιόλαδο, τα κρασιά και τα τυροκομικά.

Η μεγάλη σημασία της προώθησης των εισαγωγών ελληνικών προϊόντων στην Αμερική είναι αυτονόητη. Εάν υπάρξει μεθοδική και συστηματική συνεργασία, με την έννοια της διευκόλυνσης των ιδιωτών επιχειρηματιών από το ελληνικό κράτος μέσω της απλοποίησης διαδικασιών, μπορούν να προκύψουν σύντομα μετρήσιμα οφέλη.

Η εικόνα της Ελλάδας βελτιώνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια και δημιουργείται πλέον μια θετική δυναμική που διευκολύνει το «rebranding» της χώρας, το οποίο επιχειρεί η κυβέρνηση με στόχο την αύξηση των εισαγωγών ελληνικών προϊόντων στην τεράστια αμερικανική αγορά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή