ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Wall Street γυρίζει την πλάτη στις νεοφυείς επιχειρήσεις

H περίπτωση της Pelοton αποτελεί την 3η αποτυχημένη δημόσια εγγραφή στη Wall Street μέσα στο 2019, με τη μετοχή της την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης να υποχωρεί κατά 11%.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι νεοφυείς εταιρείες του Διαδικτύου δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στις υψηλές προσδοκίες που καλλιέργησαν πριν από τη δημόσια εγγραφή τους, με τις μετοχές τους να βυθίζονται στο βαθύ κόκκινο μετά την εισαγωγή τους στη Wall Street. Οι τιμές των μετοχών Uber και Lyft, των πλατφορμών ιδιωτικών μετακινήσεων, έχουν χάσει πάνω από 30% και 45% της αξίας, αντίστοιχα, από την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης.

Η WeWork, η εταιρεία βραχυχρόνιας μίσθωσης επαγγελματικών χώρων, ανέβαλε τη δημόσια εγγραφή της μετά την επεισοδιακή παραίτηση του ιδρυτή και διευθύνοντος συμβούλου της Μαρκ Νιούμαν αυτή την εβδομάδα. Προηγουμένως, η αποτίμηση της WeWork συρρικνώθηκε από τα 47 δισ. στα 15 δισ. δολάρια. Μέσα σε όλα αυτά, ιδιαιτέρως εκτεθειμένος είναι ο επενδυτικός κολοσσός της Softbank που έχει επενδύσει υπέρογκα ποσά στην Uber και στη WeWork. Μόνον από τη χαμηλότερη αποτίμηση της WeWork, η Soft Bank αναμένεται να υποστεί απώλειες περίπου 2 δισ. δολαρίων. 

Τελευταίο κρούσμα της απότομης προσγείωσης στη σκληρή πραγματικότητα των αγορών είναι η Peloton. Οι επενδυτές της εταιρείας των «έξυπνων» οργάνων γυμναστικής έχασαν 900 εκατ. δολάρια στο προχθεσινό ντεμπούτο της μετοχής, η οποία ξεκίνησε από τα 27 δολάρια αντί των 29 δολαρίων που ήταν η αρχική τιμή για την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο. Τελικά έκλεισε με πτώση 11%.

Κατά κοινή ομολογία, είναι η 3η αποτυχημένη δημόσια εγγραφή στη Wall Street μέσα στο 2019, ακολουθώντας τα χνάρια της Uber και της Lyft, που επίσης αναπροσάρμοσαν προς τα κάτω τις αρχικές αποτιμήσεις τους λίγο πριν πραγματοποιηθεί η δημόσια εγγραφή τους.

Η απομυθοποίηση αυτών των startups της Σίλικον Βάλεϊ αποτελεί μια δοκιμασία για την τεχνολογική περιοχή της βόρειας Καλιφόρνιας και της δυνατότητας της να δημιουργεί καινοτόμες επιχειρήσεις. «Είναι δύσκολη περίοδος για να προχωρήσει μια εταιρεία στη δημόσια εγγραφή της. Δεν υπάρχει αμφιβολία γι’ αυτό», σχολιάζει ο Τζον Φόλεϊ, διευθύνων σύμβουλος της Peloton.

Οταν ήρθε η στιγμή για να προετοιμαστούν για τη δημόσια εγγραφή τους, οι εταιρείες αυτές υπέβαλαν τις οικονομικές καταστάσεις τους στην επιτροπή κεφαλαιαγοράς και φάνηκε πως τα πράγματα δεν είναι τόσο ρόδινα όσο φαίνονταν στην αρχή. Οπως τονίζουν οι New York Times, οι επενδυτές εξέτασαν προσεκτικά τα δεδομένα και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι αποτιμήσεις τους ήταν υπερβολικές. Συν τοις άλλοις, οι προοπτικές τους να γίνουν κερδοφόρες είναι μακρινές. Σε αρκετές περιπτώσεις, μάλιστα, οι επικεφαλής τους δεν είχαν την απαιτούμενη εμπειρία για να διοικήσουν τις εταιρείες τους.

Οι Uber, Lyft και WeWork είναι ζημιογόνες. Μάλιστα, οι ζημίες της Uber ξεπέρασαν τα 5 δισ. δολάρια το τρίμηνο που έληξε τον Ιούνιο. Ο διευθύνων σύμβουλος της Lyft Μπράιαν Ρόμπερτς ήταν περιχαρής όταν ανακοίνωσε έσοδα 876 εκατ. δολαρίων για το β΄ τρίμηνο, με άνοδο 72% από πέρυσι. Εξέφρασε, μάλιστα, την εκτίμηση πως οι φετινές ζημίες θα είναι λιγότερες σε σχέση με τα 911 εκατ. δολάρια που είχε χάσει το 2018 και τα 688 εκατ. δολάρια το 2017. Aν και η μητρική της WeWork, We Company, έχει τετραπλασιάσει τα έσοδά της από το 2016 έως το 2018, οι ζημίες της διαμορφώθηκαν στα 700 εκατ. δολ. το α΄ εξάμηνο του 2019, 1,6 δισ. δολάρια το 2018, 900 εκατ. το 2017 και πάνω από 400 εκατ. δολάρια το 2016.

Ακόμη και ο Μασαγιόσι Σον, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Softbank, αναγνώρισε πως οι επενδύσεις του θα πρέπει να είναι οικονομικά βιώσιμες. «Ελπίζω οι εξελίξεις αυτές να αφυπνίσουν την κοινή λογική στις αγορές κεφαλαίου», σχολιάζει ο Λεν Σέρμαν, υψηλόβαθμο στέλεχος στην Accenture.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ