ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τζόκερ ****
ΘΡΙΛΕΡ (2019)
Σκηνοθεσία: Τοντ Φίλιπς
Ερμηνείες: Xοακίν Φίνιξ, Ρόμπερτ ντε Νίρο, Ζάζι Μπιτζ, Φράνσις Κόνροϊ

Ηδη από το πρώτο πεντάλεπτο της προβολής καταλαβαίνει κανείς πως ο Τοντ Φίλιπς δεν είχε καμία πρόθεση να κάνει εδώ μια «κομίστικη» ταινία, με τους όρους που τις έχουμε συνηθίσει τα τελευταία χρόνια. Αυτό που φαίνεται να είχε κατά νουν ήταν να πλάσει και να στήσει ανθρώπους με σάρκα και οστά. Για την ακρίβεια, ο δημιουργός επιτυχημένων κωμωδιών όπως «Hangover» και «Μη σπρώχνεις, έρχομαι» συνεργάζεται στο σενάριο με τον Σκοτ Σίλβερ («The Fighter», «8 Mile») για να αφηγηθούν μαζί έναν κατασκότεινο μύθο και όχι απλώς την ιστορία ενός διάσημου σούπερ κακού.

Ο Αρθουρ Φλεκ είναι ένας σαραντάρης άνδρας, ο οποίος ζει ακόμη με τη μητέρα του – πατέρα δεν γνώρισε ποτέ. Ονειρό του είναι να διακριθεί ως σταντ-απ κωμικός, ωστόσο προς το παρόν δουλεύει, όχι και τόσο επιτυχημένα, σαν κλόουν στη μάλλον εχθρική Γκόθαμ Σίτι της δεκαετίας του 1980. Παντού γύρω του ο Αρθουρ συναντά την περιφρόνηση, την αδικία και τις κλειστές πόρτες και, σε συνδυασμό με τις δικές του φτωχές κοινωνικές δεξιότητες, καταλήγει ένας απόβλητος. Καθώς οι απογοητεύσεις σωρεύονται, η ήδη υφέρπουσα παράνοια και ένα τρομακτικό, εκδικητικό πνεύμα θα πάρουν πλέον το τιμόνι.

Αγρια κοινωνία

Ο Xοακίν Φίνιξ, ο οποίος επί της ουσίας μοιράστηκε –και δικαίως– τον Χρυσό Λέοντα του Φεστιβάλ Βενετίας με τον σκηνοθέτη, παραλαμβάνει άξια τη σκυτάλη από τον Χιθ Λέτζερ, δημιουργώντας άλλον έναν συναρπαστικό Τζόκερ. Ο δικός του, ωστόσο, δεν είναι εξαρχής ένας φοβερός αντιήρωας που σπέρνει την τρέλα, αλλά ένας απλός άνθρωπος που λυγίζει κάτω από τις αναποδιές της ζωής, του παρελθόντος του και των «κενών» που δημιουργεί μια άγρια κοινωνία. «Είναι ιδέα μου ή επικρατεί όλο και μεγαλύτερη τρέλα εκεί έξω;» λέει σε μια αποστροφή του ο Αρθουρ.

Με σκληρά ρεαλιστική ματιά και αρκετό μαύρο χιούμορ, το φιλμ μάς βάζει να ακολουθήσουμε τον ήρωα στον Γολγοθά του και –μέσω της σωματικής ερμηνείας του Φίνιξ– να αισθανθούμε σχεδόν κάθε εκατοστό του πόνου του. Ο κόσμος του είναι αυτός των ματαιωμένων ονείρων και της απατηλής λάμψης της τηλεόρασης. Ο ίδιος, λόγω ενός παράξενου συνδρόμου, ξεσπάει σε νευρικά γέλια όταν αισθάνεται λυπημένος ή οργισμένος. Και η οργή του είναι μπόλικη, τη βλέπουμε να μαζεύεται σε όλη τη διάρκεια και είμαστε περίπου βέβαιοι για το βίαιο ξέσπασμα του φινάλε. Μια έκρηξη οργής που δικαιώνει το σοφό χτίσιμο της αγανάκτησης, που διαρθρώνεται σιγά σιγά για να φτάσουμε σε ένα ξέφρενο φορτίσιμο.

Ολα αυτά σε ρυθμούς και ατμόσφαιρα ψυχολογικού θρίλερ που κλιμακώνεται διαρκώς, κυριεύοντας τον νου του θεατή και δημιουργώντας σταδιακά την αγωνία που ταυτίζεται με εκείνη του ήρωα. Το μάλλον βεβιασμένο κλείσιμο του ματιού στον μύθο του Μπάτμαν στο τέλος είναι από τα ελάχιστα ψεγάδια ενός κατά τα άλλα χορταστικού συνόλου.

ΤΟ ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Στο «Ενήλικοι στην αίθουσα», ο Κώστας Γαβράς βασίζεται στο βιβλίο «Ανίκητοι ηττημένοι» του Γιάνη Βαρουφάκη, περιγράφοντας την κρίσιμη διαπραγμάτευση του α΄ εξαμήνου του 2015. Ο Χρήστος Λούλης ερμηνεύει εξαιρετικά τον πρώην υπουργό Οικονομικών, ωστόσο αντί του καθαρού πολιτικού θρίλερ ο Γαβράς επιλέγει τον δρόμο ενός δράματος με κωμικοτραγική υφή, η οποία υπογραμμίζεται και από το «πειραγμένο» συρτάκι του Αλεξάντρ Ντεσπλά. Πολλές από τις σκηνές «πίσω από κλειστές πόρτες» είναι συναρπαστικές, ωστόσο ο ρυθμός δεν είναι πάντα το ίδιο καλός, καθώς σε αρκετές φάσεις η ταινία φλερτάρει επικίνδυνα με το είδος του δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ.

Στο «Αμερικανικό όνειρο», η νεαρή μητέρα ενός αγοριού από τη Ρουμανία εργάζεται ως νοσοκόμα στις ΗΠΑ με προσωρινή βίζα. Οταν αυτή θα λήξει, η γυναίκα αποφασίζει να παντρευτεί έναν ασθενή της προκειμένου να εξασφαλίσει την πράσινη κάρτα. Η διαδικασία έκδοσης, ωστόσο, θα αποδειχθεί τραυματική εμπειρία. Εξαιρετική η ερμηνεία της Μαλίνα Μανοβίτσι.

Στο «Αυγό» ο Κινέζος σκηνοθέτης Κουάν’ αν Γουάνγκ ταξιδεύει στη Μογγολία προκειμένου να παρουσιάσει ένα φιλοσοφημένο φιλμ, βγαλμένο από έναν κόσμο ελάχιστα γνωστό στη σύγχρονη δυτική πραγματικότητα. Μέσα στην απέραντη στέπα, ένας νεαρός αστυνομικός βρίσκεται να φυλάσσει το πτώμα μιας δολοφονημένης γυναίκας στη διάρκεια της νύχτας. Σε βοήθειά του σπεύδει μια σκληροτράχηλη ντόπια, με τους δυο τους να συνευρίσκονται τελικά και τη γυναίκα να μένει έγκυος. Η πράξη, που διόλου τυχαία ήταν, ξεκινά μια νέα σειρά γεγονότων με φόντο την πολύ σκληρή ζωή της υπαίθρου, αλλά και το αρχαιότερο όλων των μυθοπλαστικών θεμάτων: την αγάπη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ