ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην Τουρκία το νέο εργοστάσιο της Volkswagen

Η νέα μονάδα θα κατασκευαστεί στη Μανίσα κοντά στη Σμύρνη και θα απασχολεί περίπου 4.000 εργαζομένους, ενώ θα έχει παραγωγική ικανότητα 300.000 οχημάτων. Οι εργασίες κατασκευής θα ξεκινήσουν το 2020 και η έναρξη της παραγωγής προβλέπεται το 2022.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Θέμα ημερών θεωρείται η ανακοίνωση της απόφασης της Volkswagen (VW) να κατασκευάσει το νέο της εργοστάσιο στην Τουρκία. Ωστόσο, η εξέλιξη αυτή προκαλεί τις οργισμένες αντιδράσεις ευρωβουλευτών που κάνουν λόγο για αμφιλεγόμενη συμφωνία, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της Deutsche Welle. «Βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο των συζητήσεων», είπε την περασμένη εβδομάδα ο υπεύθυνος παραγωγής της VW, Αντρέας Τόστμαν, προαναγγέλλοντας την ολοκλήρωση των σχετικών διαπραγματεύσεων εντός των επόμενων ημερών. Σε ερώτηση εάν εξακολουθούν να υπάρχουν στο τραπέζι και άλλες υποψήφιες χώρες, ο ίδιος απάντησε ότι η VW επικεντρώνεται στην ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με την Τουρκία.

Σύμφωνα με αναλυτές, η απόφαση για την κατασκευή του νέου εργοστασίου στην Τουρκία, συνολικού προϋπολογισμού άνω του 1 δισ. ευρώ, μπορεί να θεωρείται πλέον δεδομένη. «Το ότι η VW επενδύει στην Τουρκία θα ωφελήσει το σύνολο της τουρκικής οικονομίας», εκτιμά ο Αλπέρ Καντσά, πρόεδρος του τουρκικού συνδέσμου προμηθευτών αυτοκινητοβιομηχανιών Taysad. O ίδιος κάνει λόγο για «ισχυρό μήνυμα». Υπό ομαλές οικονομικές συνθήκες, ο όμιλος Volkswagen πουλάει ετησίως περίπου 170.000 οχήματα στην Τουρκία. Με το νέο εργοστάσιο η VW διασφαλίζει αυτό το μερίδιο στην αγορά, κάτι το οποίο είναι προς όφελος και των δύο χωρών, επισημαίνει ο Καντσά.

Η νέα μονάδα θα κατασκευαστεί στη Μανίσα κοντά στη Σμύρνη και θα απασχολεί περίπου 4.000 εργαζομένους, ενώ θα έχει παραγωγική ικανότητα 300.000 οχημάτων. Οι εργασίες κατασκευής θα ξεκινήσουν το 2020 και η έναρξη της παραγωγής προβλέπεται το 2022. «Τα οικονομικά χαρακτηριστικά της περιοχής είναι ιδανικά για ένα νέο εργοστάσιο παραγωγής αυτοκινήτων», εκτιμά ο κ. Καντσά. Στο υπερσύγχρονο εργοστάσιο θα κατασκευάζονται τα μοντέλα VW Passat και Skoda Superb, τα οποία προορίζονται κυρίως για τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Καθοριστικό ρόλο στην απόφαση της Volkswagen να επιλέξει την Τουρκία φαίνεται πως διαδραμάτισε η κρατική επιδότηση. Ο Αλπέρ Καντσά ισχυρίζεται, πάντως, ότι η Αγκυρα δεν προσέφερε ειδικά επενδυτικά κίνητρα για να προσελκύσει τον όμιλο. Η Τουρκία δίνει κίνητρα και επιδοτήσεις σε όλους ανεξαιρέτως τους επενδυτές και συνεπώς σε κάθε αυτοκινητοβιομηχανία, λέει ο ίδιος, υπονοώντας ότι δεν υπήρξε προνομιακή μεταχείριση της Volkswagen.

Τελείως διαφορετική είναι η ανάγνωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Ευρωβουλευτές των Χριστιανοδημοκρατών, των Πρασίνων και των Φιλελευθέρων στηλιτεύουν την απόφαση της Volkswagen και κατηγορούν την Τουρκία ότι με τις υπεσχημένες κρατικές επιδοτήσεις παραβίασε τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την τελωνειακή ένωση με την Ε.Ε., αποκτώντας έτσι αθέμιτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των ευρωπαϊκών χωρών, που ήταν επίσης υποψήφιες για την κατασκευή του νέου εργοστασίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι για μεγάλο διάστημα η Βουλγαρία –σε μια πρώιμη φάση και η Σερβία– συγκαταλεγόταν ανάμεσα στα φαβορί, όπως αναφέρει η Deutsche Welle. Ωστόσο, αν και έχει εξίσου χαμηλούς μισθούς με την Τουρκία, ως χώρα-μέλος της Ε.Ε., δεσμεύεται από το ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο για τις κρατικές επιδοτήσεις.

Με επιστολή τους προς την Κομισιόν, την οποία επικαλείται η εφημερίδα Berliner Morgenpost, επτά ευρωβουλευτές των προαναφερθέντων κομμάτων βάζουν στο τραπέζι το ενδεχόμενο διεξαγωγής έρευνας στο πλαίσιο της επιτροπής σύνδεσης Ε.Ε. - Τουρκίας. Η συνυπογράφουσα ευρωβουλευτής των Γερμανών Πρασίνων Bιόλα φον Κράμον-Ταουμπάντελ απευθύνει την ίδια ώρα έκκληση στο εποπτικό συμβούλιο της VW να αναιρέσει την απόφασή του. Με την επιλογή της Τουρκίας η VW ενισχύει το «αυταρχικό καθεστώς του Ερντογάν» και στέλνει «καταστροφικό μήνυμα» στην συνυποψήφια Βουλγαρία, λέει η ίδια. Και, τέλος, προσθέτει: «Η VW δεν φαίνεται να έχει διδαχθεί τίποτα από τα τελευταία σκάνδαλα». 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ