ΚΟΣΜΟΣ

Κινητό, ο εχθρός του καλλιτέχνη

MICHAEL PAULSON, MICHAEL COOPER / THE NEW YORK TIMES

H διάσημη βιολίστρια Ανε-Σοφί Μούτερ διέκοψε ενοχλημένη συναυλία της, απαιτώντας από θεατή να πάψει να τη μαγνητοσκοπεί με το κινητό του, αντίδραση που έγινε δεκτή με ενθουσιασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

O Tζόσουα Χένρι, το αστέρι της εκτός Μπρόντγουεϊ θεατρικής μουσικής παράστασης «Ο λάθος άνθρωπος», επανειλημμένως προσπάθησε να δείξει την αποδοκιμασία του σε έναν θεατή ο οποίος καθόταν πάνω στη σκηνή και βιντεοσκοπούσε με  το κινητό του την παράσταση. Σε μια στιγμή, ο Χένρι δεν άντεξε άλλο. Απλωσε το χέρι του, άρπαξε το κινητό και το πέταξε μακριά. Ολα αυτά έγιναν ενώ ο ηθοποιός τραγουδούσε. Αργότερα εξήγησε: «Επρεπε να κάνω κάτι».  Λίγες ημέρες νωρίτερα, η διάσημη Γερμανίδα βιολίστρια Ανε-Σοφί Μούτερ σταμάτησε να παίζει, προκειμένου να ζητήσει από μια γυναίκα που καθόταν στην πρώτη σειρά να σταματήσει να τη βιντεοσκοπεί. Οταν η γυναίκα σηκώθηκε να απαντήσει, συνοδεύθηκε εκτός αίθουσας από τον πρόεδρο της Συμφωνικής Ορχήστρας του Σινσινάτι και η συναυλία συνεχίστηκε.

Η αντίδραση των δύο καλλιτεχνών έγινε δεκτή με ενθουσιασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ως μια θαρραλέα στάση κατά του αυξανόμενου αριθμού των εξαρτημένων από τα κινητά τηλέφωνα, που δεν μπορούν να αντισταθούν στη λήψη εικόνων και βίντεο, κάτι που συνήθως απαγορεύεται, καθώς διασπά την προσοχή του καλλιτέχνη και των θεατών και πιθανώς να συνιστά κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας. Την ίδια στιγμή, αυτές οι συγκρούσεις πυροδοτούν μια συζήτηση σχετικά με την εθιμοτυπία της ψηφιακής εποχής. Σίγουρα, κανείς δεν θέλει το κουδούνισμα του κινητού να διακόψει μια στιγμή κάθαρσης. Τόσο, όμως, το θέατρο όσο και η κλασική μουσική έχουν ηλικιωμένο κοινό και μεγάλη επιθυμία να προσελκύσουν νεότερους και διαφορετικούς θεατές. Ηδη, ορισμένα μουσικά σύνολα, όπως η Συμφωνική Ορχήστρα της Φιλαδέλφειας, πειραματίστηκαν επιτρέποντας στους κατόχους κινητών τηλεφώνων να τα διατηρήσουν κατά τη διάρκεια κάποιων συναυλιών, προσφέροντας ταυτόχρονα και μια εφαρμογή καθοδήγησής τους στα μουσικά έργα. Το ίδιο κάνει και η Συμφωνική Ορχήστρα της Βοστώνης, σε επιλεγμένες συναυλίες της «χαλαρής Παρασκευής» και μόνο σε συγκεκριμένες θέσεις.

Βέβαια, σε αυτόν τον «πόλεμο» υπήρξαν και συμβιβασμοί. Οταν ο Μπρους Σπρίνγκστιν εμφανίστηκε στο Μπρόντγουεϊ, το 2017 και πέρυσι, η εταιρεία παραγωγής δημοσίευσε σημείωση στο περιοδικό των μουσικόφιλων και θεατρόφιλων Playbill, ζητώντας από το κοινό να μη χρησιμοποιεί τα κινητά του κατά τη διάρκεια της συναυλίας. Ταυτόχρονα, ανέλαβε τη δέσμευση πως ο καλλιτέχνης θα παρέμενε στη σκηνή μετά τη συναυλία, έτσι ώστε όποιος επιθυμεί να τον φωτογραφίσει. Την ίδια ακριβώς συμβουλή περιλαμβάνει στην ιστοσελίδα της η Μητροπολιτική Οπερα της Νέας Υόρκης: «Φωτογραφίστε τους καλλιτέχνες στην τελευταία αυλαία». Βέβαια, οι κανόνες είναι δύσκολο να εφαρμοστούν, καθώς οι θεατές έχουν πλέον συνηθίσει να βιντεοσκοπούν και να φωτογραφίζουν κάθε στιγμή. 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ