ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εξαίρεση συναλλαγών χαμηλού ρίσκου από το «χτίσιμο» αφορολογήτου

ΕΥΓΕΝΙΑ ΤΖΩΡΤΖΗ

Ο Χιλμπέρτο Καλντάρ, πρόεδρος διεθνών αγορών της Mastercard, μιλάει στην «Κ» για τη διεθνή εμπειρία όσον αφορά την περιστολή της φοροδιαφυγής.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Την επανεξέταση της λίστας των δαπανών που λαμβάνονται υπόψη για το αφορολόγητο, με τρόπο ώστε να εξαιρούνται συναλλαγές με χαμηλό ή μηδενικό ρίσκο φοροδιαφυγής, προτείνει ο πρόεδρος διεθνών αγορών στη Mastercard, Ζιλμπέρτο Καλντάρ. Στη συνέντευξή του στην «Κ» ο κ. Καλντάρ χαρακτηρίζει μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση την αύξηση του ποσοστού των ηλεκτρονικών πληρωμών για το «χτίσιμο» του αφορολογήτου και μεταφέροντας την εμπειρία της Mastercard στο θέμα της αποκάλυψης της φοροδιαφυγής μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών, προτείνει μια συνολικότερη πολιτική με κίνητρα τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τους εμπόρους.

– Η χρήση των χρεωστικών και πιστωτικών καρτών αυξήθηκε ραγδαία στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, αλλά εμφανίζει σημάδια κόπωσης το 2019. Πώς αξιολογείτε την πρόθεση της κυβέρνησης να αυξήσει στο 30% το ποσοστό του εισοδήματος που θα πρέπει να δαπανούν οι φορολογούμενοι μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών για το «χτίσιμο» του αφορολογήτου;
– Είναι γεγονός ότι οι συναλλαγές με κάρτα έχουν αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Ωστόσο, υπάρχει ακόμα σημαντικό περιθώριο αύξησής τους και κατ’ επέκταση αύξησης των κρατικών εσόδων. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, σε ποσοστό 80% οι Ελληνες φορολογούμενοι πραγματοποίησαν και δήλωσαν ηλεκτρονικές συναλλαγές με αξία μεγαλύτερη από αυτήν που χρειάζονταν, βάσει του εισοδήματός τους, για να δικαιούνται αφορολόγητο. Το γεγονός αυτό υποδεικνύει ότι, όπως ισχύουν σήμερα, τα ελάχιστα ποσοστά του εισοδήματός τους που καλούνται να δαπανήσουν μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών οι φορολογούμενοι είναι πολύ εύκολα επιτεύξιμα. Με αυτό το δεδομένο, ως Mastercard πιστεύουμε ότι η αύξηση του ποσοστού που θα πρέπει να δαπανούν μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών όλοι οι φορολογούμενοι (η κυβέρνηση φαίνεται να εξετάζει την καθιέρωση ενός σταθερού ποσοστού 30%) είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

Θεωρούμε, ωστόσο, ότι η επανεξέταση και αναθεώρηση της λίστας των δαπανών που λαμβάνονται υπόψη για το αφορολόγητο, με τρόπο ώστε να εξαιρούνται συναλλαγές με χαμηλό ή μηδενικό ρίσκο φοροδιαφυγής (π.χ. πληρωμές λογαριασμών ΔΕΚΟ), μπορεί να είναι μία πολύ καλή, τουλάχιστον εξίσου αποτελεσματική, εναλλακτική του εν λόγω μέτρου.

Η εμπειρία μας δείχνει ότι μια ολιστική προσέγγιση, η οποία θα επικεντρώνεται σε κίνητρα –τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τους επαγγελματίες– συνδυασμένη και με διοικητικά μέτρα, είναι η βέλτιστη στρατηγική που μπορεί να υιοθετηθεί. Οσον αφορά τα κίνητρα για τους καταναλωτές, αυτά θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν από μια μικρή έκπτωση του φόρου εισοδήματος για χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών (ΗΜΠ), μέχρι την επιστροφή ενός ποσοστού (π.χ. 5%) της αξίας των συναλλαγών που πραγματοποίησε ένας φορολογούμενος με ΗΜΠ. Κίνητρα αυτού του τύπου θα μπορούσαν κάλλιστα να εφαρμοστούν μόνο σε συναλλαγές με υψηλό ρίσκο φοροδιαφυγής, έτσι ώστε να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη για τα κρατικά ταμεία και να περιοριστεί το δημοσιονομικό κόστος.

– Ως διεθνής οργανισμός, η Mastercard έχει εκτεταμένη εμπειρία στη μείωση της φοροδιαφυγής μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Ποια παραδείγματα χωρών θα μπορούσε να ακολουθήσει η Ελλάδα;
– Στη Mastercard έχουμε συνεργαστεί με πολλές κυβερνήσεις παγκοσμίως για να σχεδιάσουμε και να εφαρμόσουμε μέτρα και πολιτικές για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Για παράδειγμα, συνεργαστήκαμε με την κυβέρνηση της Νότιας Κορέας –της οποίας η τοπική οικονομία, όπως και αυτή της Ελλάδας, βασίζεται κυρίως στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις– σε ένα πρόγραμμα σύμφωνα με το οποίο από το συνολικό φορολογητέο εισόδημα ενός καταναλωτή αφαιρείται το 10% του ποσού που έχει δαπανηθεί μέσω πιστωτικών καρτών, εφόσον αυτό υπερβαίνει το 10% του συνολικού μισθού του. Εφαρμόστηκαν επίσης εκπτώσεις στον ΦΠΑ και τον φόρο εισοδήματος που επιβράβευαν τους εμπόρους που αποδέχονταν πληρωμές με κάρτα. Το εν λόγω πρόγραμμα είχε ως αποτέλεσμα η χρήση καρτών ως ποσοστό της κατανάλωσης των νοικοκυριών να αυξηθεί από 16% σε 65% μέσα σε μια δεκαετία.

Παρομοίως, σε συνεργασία με την κυβέρνηση της Αργεντινής, σχεδιάσαμε ένα πρόγραμμα που επέτρεψε στο υπουργείο Οικονομίας να αποδώσει στους καταναλωτές 5% ή 3% του συνολικού ΦΠΑ (21%) που καταβλήθηκε στις συναλλαγές τους με χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες, αντίστοιχα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί η φοροδιαφυγή κατά περίπου 2%-4% του ΑΕΠ.

Η Κολομβία, όπου οι καταναλωτές που πραγματοποιούν πληρωμές με κάρτα έχουν δικαίωμα επιστροφής 2% στον ΦΠΑ, και η Ουρουγουάη, όπου πρόσφατα εισήχθη έκπτωση 2% στον ΦΠΑ για τις ηλεκτρονικές πληρωμές που γίνονται αποδεκτές από τους εμπόρους, είναι δύο ακόμη παραδείγματα χωρών όπου εφαρμόστηκαν τέτοια μέτρα.

– Με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο οι ηλεκτρονικές πληρωμές είναι το μέλλον και κυρίαρχο ρόλο σε αυτή την εξέλιξη έχει η χρήση του κινητού τηλεφώνου. Ποιες είναι οι τάσεις στον τομέα των συναλλαγών μέσω mobile;
– Καθώς οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ του φυσικού και του ψηφιακού κόσμου γίνονται ολοένα και πιο δυσδιάκριτες, οι άνθρωποι αναζητούν λύσεις που προσφέρουν μια καλύτερη εμπειρία χρήστη και διευκολύνουν τη ζωή τους. Τα smartphones αποτελούν μέρος αυτής της εξέλιξης. Μια πρόσφατη έρευνα της Mastercard διαπίστωσε ότι το 67% των καταναλωτών πραγματοποιεί αγορές από το Διαδίκτυο κατά μέσον όρο 5 φορές τον μήνα. Σύμφωνα με την Euromonitor, το 2018 το λεγόμενο m-commerce, που περιλαμβάνει τις πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν με ανέπαφες συναλλαγές μέσω smartphones και tablet, αυξήθηκε παγκοσμίως κατά 29%, έναντι 30% στην Ευρώπη και 26% στην Ελλάδα. Οσον αφορά τις τάσεις, πιστεύω ότι τα επόμενα χρόνια θα κυριαρχήσει η βελτίωση του user experience μέσω της ενσωμάτωσης τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης στην αλληλεπίδραση με τους πελάτες. Τα Chatbots για παράδειγμα, τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα συνομιλίας μεταξύ καταναλωτή και εταιρείας, καταργώντας ουσιαστικά την ανάγκη κλήσης του τμήματος εξυπηρέτησης πελατών, και οι τεχνολογίες αναγνώρισης εικόνας, που φέρνουν πληροφορίες από τον φυσικό κόσμο, αναμένεται επίσης να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο το mobile commerce ανοίγει νέους ορίζοντες για την επόμενη γενιά χρηστών κινητών εφαρμογών.

– Ποιες είναι οι νέες τεχνολογίες που αναπτύσσει η Mastercard;
– Στη Mastercard, το όραμά μας είναι να παρέχουμε εκείνες τις λύσεις που κάνουν τη ζωή των καταναλωτών πιο εύκολη, δημιουργώντας παράλληλα μια σχέση εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας. Για να ανταποκριθούμε σε αυτό δουλεύουμε ασταμάτητα με τράπεζες, τεχνολογικούς φορείς και τους πρωτοπόρους στον χώρο της καινοτομίας. Το ευρύ χαρτοφυλάκιο των τεχνολογικών λύσεών μας εκτείνεται στους τομείς του ηλεκτρονικού εμπορίου, της ανοικτής τραπεζικής, των έξυπνων πόλεων και, φυσικά, σχετίζεται με το μέλλον του τραπεζικού κλάδου. Θα μου επιτρέψετε να μοιραστώ μερικά συγκεκριμένα παραδείγματα.

Πρόσφατα παρουσιάσαμε ένα νέο πακέτο λύσεων ανοικτής τραπεζικής με πρωτοποριακές στην αγορά εφαρμογές, με στόχο να υποστηρίξουμε την παροχή περισσότερων επιλογών σε επίπεδο χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών σε όλη την Ευρώπη. Οι τέσσερις λύσεις έχουν σχεδιαστεί για να υποστηρίξουν χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και τρίτα μέρη που λειτουργούν ως πάροχοι παρόμοιων υπηρεσιών στην προσπάθειά τους να βάλουν τα θεμέλια για το δικό τους μέλλον στην ανοικτή τραπεζική. Επιπλέον, πρόσφατα ανακοινώσαμε την εξαγορά της NuData Security, μιας βραβευμένης εταιρείας που εξειδικεύεται στα παθητικά βιομετρικά δεδομένα και τη συμπεριφορική ανάλυση. Με αυτή την εξαγορά, θέλουμε να ενισχύσουμε την προστασία στον ψηφιακό χώρο και παράλληλα να βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις στη μάχη τους κατά της online και mobile απάτης. Τέλος, με την εξαγορά της Brighterion, μιας εταιρείας τεχνητής νοημοσύνης που ανήκει στη Mastercard, αναπτύσσουμε κορυφαίες δυνατότητες τεχνητής νοημοσύνης που προσφέρουν ένα βελτιωμένο customer experience, αλλά και πιο εξελιγμένες και αποτελεσματικές λύσεις προστασίας από τυχόν απάτη.Η πρόκληση που αντιμετωπίζουμε είναι να λάβουμε εκείνες τις αποφάσεις, να πραγματοποιήσουμε εκείνες τις επενδύσεις αλλά και να εφαρμόσουμε την τεχνολογία που απαιτείται, ώστε να διασφαλίσουμε ότι θα παραμείνουμε μπροστά όχι μόνο από τον ανταγωνισμό, αλλά και μπροστά από τις εξελίξεις – αυτή είναι η ύψιστη πρόκληση για εμάς στη Mastercard και είμαστε πανέτοιμοι να την αντιμετωπίσουμε.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ