ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιοι αντιδρούν στην υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου του ΟΛΠ

TΑΣΟΣ ΤΕΛΛΟΓΛΟΥ

Τον Αύγουστο του 2018, επιτροπή της Περιφέρειας Αττικής είχε απορρίψει αίτημα του ΟΛΠ να αναπτύξει ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες, και η διοικητική αυτή απόφαση εξετάζεται τώρα από το ΣτΕ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να παραπέμψει όλες τις ελπίδες στο Συμβούλιο της Επικρατείας, προκειμένου να λύσει το πρόβλημα της ναυπηγοεπισκευής στην παράκτια ζώνη του ΟΛΠ που βρίσκεται στο Πέραμα. Αυτό προκύπτει από συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδη με τους ναυπηγοεπισκευαστές την προηγούμενη εβδομάδα, πριν από τη συνεδρίαση της περασμένης Τετάρτης της ΕΣΑΛ για το master plan του ΟΛΠ, κατά την οποία παραπέμφθηκαν στις ελληνικές καλένδες τα σχέδια της διοίκησης του ΟΛΠ να αξιοποιήσει προς όφελός της χώρους τους οποίους χρησιμοποιούν σήμερα οι ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις.

Ο κ. Γεωργιάδης είπε, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ότι είναι απόφαση της κυβέρνησης να μην πάρει ο ΟΛΠ άδεια ναυπηγείου (σ.σ. που δεν τη ζητάει άλλωστε), αλλά προειδοποίησε ότι βούλησή της είναι να επιτρέψει υπό κάποιους όρους την εγκατάσταση δραστηριοτήτων βαριάς όχλησης στην Αττική. Αυτές σήμερα απαγορεύονται. Να σημειωθεί ότι τον Αύγουστο του 2018 επιτροπή της Περιφέρειας Αττικής είχε απορρίψει αίτημα του ΟΛΠ να αναπτύξει ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες, με την αιτιολογία ότι απαγορεύονται δραστηριότητες βαριάς περιβαλλοντικής όχλησης στην Αττική. Η διοικητική αυτή απόφαση εξετάζεται τώρα από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Γραμμή της Νέας Δημοκρατίας πριν κερδίσει τις εκλογές ήταν ότι «πρέπει οι Κινέζοι να λύσουν το πρόβλημα». Ομως, όπως φάνηκε την περασμένη Τετάρτη, οι Κινέζοι δεν είναι σε θέση να το λύσουν.

Οι ναυπηγοεπισκευαστές πέτυχαν να κινητοποιήσουν εκατοντάδες επιχειρηματίες της ζώνης αλλά και εργαζομένους, οι οποίοι με ελληνικές σημαίες σε γερανούς και τη συμπαράσταση του συνδικάτου Μετάλλου διαδήλωναν έξω από τον χώρο της συνεδρίασης, σε «πατριωτικό κλίμα», όπως είπε ένας εκπρόσωπός τους στην «Κ». Μέσα, οι εκπρόσωποί τους υποστήριζαν ότι «αυτή η δραστηριότητα (σ.σ. η ναυπηγοεπισκευή) ανήκει σε ελληνικές επιχειρήσεις και δεν προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης η ανάπτυξή της από τον παραχωρησιούχο».

Κατά τη συνεδρίαση βρισκόταν σε εξέλιξη μια διελκυστίνδα για κάθε μέτρο που ήθελαν οι Κινέζοι αλλά δεν έδιναν οι ναυπηγοεπισκευαστές. Ετσι, η διοίκηση του ΟΛΠ «σηματοδότησε» έγκαιρα ότι θα άφηνε στους ναυπηγοεπισκευαστές τον Νέο Μώλο Δραπετσώνας, ενώ από τα 800 μέτρα του μώλου της ΔΕΗ η διοίκηση του ΟΛΠ ήταν αρχικά διατεθειμένη να δώσει τα 700 μέτρα και ζητούσε τα 100. Στη συνεδρίαση, η πλευρά του ΟΛΠ ζήτησε να αλλάξει η χωροταξία της περιοχής ως προς τις δραστηριότητες, ώστε να ενοποιηθούν οι χώροι της επισκευής.

«Μήλον της Εριδος» αποτελούσε ακόμα ένας χώρος δίπλα στην αφετηρία των πλοίων της Σαλαμίνας, που χρησιμοποιείται από τους ναυπηγοεπισκευαστές ως χώρος κοινής δραστηριότητας (σ.σ. έχει μπάρα στην πρόσβαση σήμερα καθώς ανήκει στον ΟΛΠ). Η ανάπτυξη του ΟΛΠ στους χώρους αυτούς με βάση το master plan είχε προγραμματισθεί να αρχίσει το 2027.

Αυτό είναι ίσως και ένας λόγος που η κυβέρνηση αποφάσισε να αναβάλει την απόφαση, παρά τις ελληνοκινεζικές επαφές σε κορυφαίο επίπεδο που έχουν προγραμματισθεί για τον επόμενο μήνα (σ.σ. ο πρωθυπουργός θα πάει στην Κίνα και ο Κινέζος πρόεδρος θα έρθει στην Αθήνα).

Οι ναυπηγοεπισκευαστές κατηγόρησαν, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, την κινεζική πλευρά και τον ΟΛΠ ότι «έρχονται να πάρουν τη ναυπηγοεπισκευή με μια παλιά δεξαμενή που τιμολογούν 55 εκατομμύρια, ενώ θα πάρουν άλλα 135 εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ. Τα απόβλητα έχουν γίνει πανάκριβα και δεν πατάει πλοίο στον Πειραιά…». Οι τοποθετήσεις αυτές πάντως δεν φαίνεται να υποστηρίζονται από το πρόγραμμα δεξαμενισμού πλοίων. Για τον Σεπτέμβριο έχουν κατατεθεί 8 αιτήσεις δεξαμενισμού στη δεξαμενή Πειραιάς ΙΙΙ (22.000 τόνοι, 35 μέτρα μήκος). Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας, Βασίλης Κανακάκης, είπε στην «Κ» ότι «το 2016 οι θέσεις (επιχειρήσεων) για τη ναυπηγοεπισκευή ήταν 120, σήμερα έχουν μείνει 80 θέσεις, ενώ με το νέο master plan μειώνονται στις 14. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει πλέον ναυπηγοεπισκευή στον Πειραιά. Στον κλάδο είμαστε 450 επιχειρήσεις και άλλες 1.500 δορυφορικές (σ.σ. έτσι φαίνεται στο μητρώο αλλά δεν είναι σε θέση όλες να πάρουν φορολογική ή ασφαλιστική ενημερότητα, ή και τα δύο). Απασχολούνται 8 έως 10 εργαζόμενοι, δηλαδή στο σύνολό τους 15.000 έως 20.000 άτομα. Με την εφαρμογή του master plan, αυτοί οι άνθρωποι θα βρεθούν στην ανεργία». Ο κ. Κανακάκης σημείωσε ακόμα πως η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει ότι το 67% των εσόδων θα προέρχεται από το κοντέινερ, το 8% από σταθμό αυτοκινήτων και το 25% από την κρουαζιέρα. Οπως τονίζει, όλες οι υπόλοιπες δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στο master plan δεν υπάρχουν στη σύμβαση παραχώρησης. Πάντως, άλλοι επιχειρηματίες που συνεργάζονται με τον ΟΛΠ –δεν εκφράζουν όμως την πλειοψηφία στα συνδικαλιστικά όργανα του κλάδου και γι’ αυτό θέλουν να παραμείνουν ανώνυμοι– θεωρούν ότι οι κινητοποιήσεις γίνονται για «καταστάσεις παγιωμένες από χρόνια, που πρέπει να μπουν σε τάξη με τον καθορισμό χρήσεων γης».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ