ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Απόγευμα Τετάρτης 7 Δεκεμβρίου 1966. Το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Ηράκλειον», στο οποίο επέβαιναν 70 άνδρες του πληρώματος και περισσότεροι από 200 επιβάτες, αποπλέει από το λιμάνι των Χανίων. Εκείνη την ώρα έπνεε άνεμος εντάσεως 4-5 μποφόρ. Το πλοίο μετέφερε, επίσης, αρκετά αυτοκίνητα κι ένα φορτηγό-ψυγείο.

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ωστόσο, η ένταση του ανέμου αυξανόταν. Ετσι, όταν το «Ηράκλειον» έφτασε κοντά στην ακατοίκητη νησίδα Φαλκονέρα, 42 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά του ακρωτηρίου Μαλέας, είχε ήδη φτάσει στα 9-10 μποφόρ. Η περιοχή είναι αρκετά επικίνδυνη λόγω των ισχυρών ανέμων και θαλάσσιων ρευμάτων. Η επικινδυνότητά της ήταν γνωστή από την αρχαιότητα· τότε, μάλιστα, υπήρχε μια παροιμία την οποία ανέφερε ο Στράβων: «Μαλέαν δε κάμψας, επιλάθου των οίκαδε» (αν περάσεις τον Μαλέα, ξέχνα τους δικούς σου). Αλλά και ο Ομηρος φαίνεται να γνώριζε την επικινδυνότητα του σημείου, καθώς εμφανίζει το πλοίο του Οδυσσέα να βγαίνει εκτός πορείας τη στιγμή που περιέπλεε το ακρωτήριο Μαλέας (Οδύσσεια, στ. Ι 80-81).

Οταν το «Ηράκλειον» βρέθηκε κοντά στη Φαλκονέρα σε συνθήκες έντονης θαλασσοταραχής, το λάθος τοποθετημένο και πλημμελώς στερεωμένο φορτηγό άρχισε να χτυπάει στους καταπέλτες. Λόγω των χτυπημάτων, ένας από αυτούς υποχώρησε και το φορτηγό έπεσε στη θάλασσα. Νερό άρχισε να μπαίνει στο πλοίο, που γρήγορα παρουσίασε κλίση.

Ηταν 2.06 μετά τα μεσάνυχτα όταν ο ασυρματιστής εξέπεμψε αγωνιώδες σήμα: «Πορθμείον “Ηράκλειον”. SOS. Βυθιζόμεθα! Στίγμα 36 μοίρες 52 βόρειον, 24 μοίρες 08 ανατολικόν». Λίγα λεπτά αργότερα, το πλοίο βυθιζόταν παρασύροντας μαζί του δεκάδες ανθρώπους – οι περισσότεροι από τους οποίους εκείνη την ώρα κοιμούνταν και δεν πρόλαβαν καν να καταλάβουν τι έγινε.

Ηταν μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο. Απολογισμός: εκατοντάδες νεκροί –241 σύμφωνα με την απόφαση του δικαστηρίου που καταδίκασε με ποινή φυλάκισης τον Χ. Τυπάλδο, εκ των ιδιοκτητών του «Ηράκλειον»– και 47 διασωθέντες.

Τέσσερις μήνες αργότερα, στις 10 Απριλίου 1967, με πρωτοβουλία τού τότε μητροπολίτη Κισσάμου και Σελίνου Ειρηναίου, θα ιδρυθεί η πρώτη ακτοπλοϊκή εταιρεία λαϊκής βάσης, η ΑΝΕΚ (Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Κρήτης).


«Αλλοι (απ’ όσους ήταν στο κατάστρωμα) διεσώθησαν, άλλοι επνίγησαν παρασυρθέντες από την δίνην του βυθιζομένου πλοίου, μαζί με τους πολυαρίθμους που εκοιμώντο εις τας καμπίνας και δεν αντελήφθησαν την εκτυλισσομένην τραγωδίαν (...)».
Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ