ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ

Στην Καρδαμύλη, με την τελευταία αχτίδα φωτός

ΜΑΡΩ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

Το σπίτι βρίσκεται στην περιοχή Καλαμίτσι της Καρδαμύλης σε έκταση περίπου 9 στρεμμάτων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟ-ΒΟΛΕΣ

«Οπου είναι η ενδέκατη έκδοση της Μπριτάνικα, εκεί θα βρίσκεται και η καρδιά σας και βέβαια εκεί θα βρίσκονται τα λεξικά, οι άτλαντες, οι Αγίες Γραφές, οι αρχαίοι κλασικοί, οι κλασικοί Γάλλοι και οι άλλοι συγγραφείς και οι τόμοι της σειράς του Κέιμπριτζ». Με αυτές τις φράσεις ξεκίνησε ο Πάτρικ Λι Φέρμορ το κείμενό του, όταν του ζήτησαν να συμμετάσχει στη συλλογή των Alvilde Lees-Milne και Derry Moore «The Englishman’s Room»(1986).

Αν λοιπόν τα ράφια των βιβλιοθηκών μπορούσαν να «κρατούν» μέσα στο σπίτι την καρδιά αυτού του μεγάλου ταξιδιώτη σχεδόν 50 χρόνια, τότε ο Πάτρικ Λι Φέρμορ εξακολουθεί να νιώθει εδώ σαν το σπίτι του· επειδή στις βιβλιοθήκες της ανακαινισμένης πλέον κατοικίας του έχουν απλωθεί οι περίπου 5.000 τόμοι της συλλογής του, τα βιβλία που αγαπούσε και κράτησε κοντά του μέχρι το τέλος.

Οταν έφτασε στη Μάνη, ήταν ο μόνος ξένος στην περιοχή. Οταν «έφυγε», πολλές δεκαετίες αργότερα, γέροντας πλέον 96 ετών, ήταν περισσότερο Ελληνας από τους ντόπιους, ο κυρ-Μιχάλης που κατέβαινε κοτσονάτος με το μπαστούνι από το Καλαμίτσι έως το χωριό για να συναντήσει τους φίλους του. Αυτό το περίφημο σπίτι, που υπήρξε προσωπικό καταφύγιο και τόπος γλεντιού, φιλόξενη φωλιά για φίλους και ιδανικός χώρος αναστοχασμού ενός ανθρώπου με πλούσια ζωή και γενναιόδωρη ψυχή κληροδοτήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη μετά τον θάνατό του, με την ευχή να παραμένει πάντοτε ανοικτό στο κοινό και να φιλοξενεί συγγραφείς και ερευνητές με τη γενναιοδωρία που και εκείνος φιλοξενήθηκε από φίλους στα πολύχρονα ταξίδια του.

Η Οικία Πάτρικ και Τζόαν Λι Φέρμορ / Μουσείο Μπενάκη εγκαινιάστηκε με επισημότητα πριν από λίγες ημέρες. Στην ωραία αυλή με τα κεραμικά πλακάκια, μέσα στη ζέστη αυτού του ξεστρατισμένου καλοκαιριού, ακούσαμε τα αξιοσημείωτα επιτεύγματα της ομάδας των ειδικών –αρχιτέκτονες και μηχανικοί– που με ελάχιστες οικοδομικές παρεμβάσεις κατάφεραν να ανακαινίσουν το σπίτι χωρίς να αλλοιωθούν καθόλου η μορφή των κτιρίων και η φυσιογνωμία των εσωτερικών χώρων. «Η ήρεμη γοητεία της Καρδαμύλης» ίσως διαταράχθηκε για λίγο από την κοσμοσυρροή ενός τέτοιου γεγονότος –το έργο της μελέτης και συντήρησης υποστηρίχθηκε από το ΙΣΝ και διήρκεσε καιρό– αλλά μετά το ηλιοβασίλεμα τα κυπαρίσσια και οι ελιές του κήπου ξαναβρήκαν την ησυχία τους. Στο μόνον ίσως που δεν θα συμφωνούσε ο Πάτρικ Λι Φέρμορ ήταν ότι θαυμάζαμε το σπίτι αντί να στρέψουμε το βλέμμα πίσω μας, στη θάλασσα και στην τελευταία αχτίδα φωτός που χανόταν στον Μεσσηνιακό Κόλπο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ