«Τζόκερ»: Μια ελληνική ιστορία για «Χρυσό Βατόμουρο»

«Τζόκερ»: Μια ελληνική ιστορία για «Χρυσό Βατόμουρο»

4' 13" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σχεδόν μπορώ να ακούσω τον «Τζόκερ» του Τοντ Φίλιπς να γελάει μοχθηρά με όλα αυτά τα οποία συμβαίνουν από το απόγευμα της περασμένης Κυριακής, που θα ευχόμουν να υπήρχε ένας Μπάτμαν για να να σώσει την κατάσταση. Πέρα από το χιούμορ, αυτό που έκανε η υπόθεση «Τζόκερ» ήταν να φωτίσει τις αδυναμίες του θεσμικού πλαισίου που διέπει τον έλεγχο ακατάλληλων δι’ ανηλίκους θεαμάτων και το μπέρδεμα των αρμοδιοτήτων στο υπουργείο Πολιτισμού αλλά και μάλλον να δώσει μια «δεύτερη ζωή» στην ταινία χάρη στη δωρεάν διαφήμιση που της παρέχεται αυτές τις μέρες. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Στο υπουργείο Πολιτισμού λειτουργούν τέσσερις πρωτοβάθμιες επιτροπές και μία δευτεροβάθμια επιτροπή αξιολόγησης της καταλληλότητας των κινηματογραφικών έργων, οι οποίες αποτελούνται από έναν υπάλληλο της Διεύθυνσης Κινηματογράφου του ΥΠΠΟ, έναν νομικό, κριτικό κινηματογράφου, σκηνοθέτη και εκπαιδευτικό ή κοινωνιολόγο ή ψυχολόγο. Αυτές αποφασίζουν πότε μια ταινία είναι κατάλληλη για ανηλίκους και πότε όχι και έκριναν τον «Τζόκερ» ακατάλληλο για θεατές κάτω των 18 ετών. Οποιος αιθουσάρχης παραβεί τον νόμο (άρθρο 37, ν.3905/2010) και επιτρέψει την είσοδο ανηλίκων σε ακατάλληλη για την ηλικία τους ταινία «τιμωρείται με χρηματική ποινή από 1.000 έως 10.000 ευρώ». Αν επιτρέψει την είσοδο από αμέλεια η ποινή κυμαίνεται από 500 έως 5.000 ευρώ.

Ποιος διαπιστώνει την πράξη; Σύμφωνα με υπουργική απόφαση που εκδόθηκε επί Παύλου Γερουλάνου (2011) τα μέλη των γνωμοδοτικών επιτροπών μπορούν να μπουν ελεύθερα σε έναν κινηματογράφο με την επίδειξη ενός ειδικού πάσο «για άσκηση ελέγχου, αποκλειστικώς, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους».

Οπως προέκυψε από τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, τα εν λόγω μέλη της πρωτοβάθμιας επιτροπής, που είναι και υπάλληλοι του υπουργείου, ειδοποιήθηκαν έπειτα από καταγγελία εταιρείας διανομής κινηματογραφικών ταινιών. Σύμφωνα με την υπουργό υπερέβαλαν των αρμοδιοτήτων τους και έφτασαν στην «ακραία περίπτωση» να ειδοποιήσουν τον «κατασταλτικό μηχανισμό».

«Καταδικάζουμε απερίφραστα τον χειρισμό αυτής της υπόθεσης. Με ενοχλεί η εικόνα να δημιουργούνται προβλήματα από δυνάμεις καταστολής σε ανήλικα παιδιά και τις οικογένειές τους», είπε η κ. Μενδώνη και πρόσθεσε λίγο αργότερα ότι «πρέπει να δώσουμε μια ερμηνεία του ελέγχου ώστε τα όρια του καθενός να είναι σαφή».

Σχετικά με την πολιτική τροπή που πήρε το θέμα, η υπουργός τόνισε ότι η αξιωματική αντιπολίτευση είχε 4,5 χρόνια στη διάθεσή της να «διορθώσει» το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο. «Η προσπάθεια από την αξιωματική αντιπολίτευση να πολιτικοποιήσει το θέμα και να αναφερθεί σε σκοτεινές εποχές είναι τουλάχιστον ατυχής», σημείωσε.

Ερωτήματα

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου δήλωσε άγνοια για τις ενέργειες των δύο υπαλλήλων και από χθες το πρωί κινήθηκε διαδικασία ΕΔΕ προκειμένου να διαπιστωθεί τι ακριβώς συνέβη και κατά πόσον ενημερώθηκε ή όχι η αρμόδια ιεραρχία (διότι και εδώ υπάρχουν αντιφατικές πληροφορίες περί προφορικής ενημέρωσης) που έχει τουλάχιστον τέσσερα επίπεδα πριν φτάσουμε στην κ. Μενδώνη: προϊσταμένη Τμήματος Κινηματογραφίας, προϊσταμένη Διεύθυνσης Παραστατικών Τεχνών, γενικός διευθυντής Σύγχρονου Πολιτισμού, γενικός γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού.

Το άλλο ζήτημα που προέκυψε αφορά τη δραστηριότητα του τμήματος Κινηματογραφίας και Οπτικοακουστικών Μέσων του ΥΠΠΟ σε σχέση με τους ελέγχους που γίνονται (ή δεν γίνονται) σε κινηματογράφους και αίθουσες που προβάλλονται ταινίες ακατάλληλες για ανηλίκους, όπως το «Τζόκερ». Το υπουργείο δεν ήταν σε θέση να μας παρέχει περισσότερες πληροφορίες για παλαιότερους ελέγχους και όπως ειπώθηκε η ταινία του Τοντ Φίλιπς ήταν μάλλον η πρώτη κατά την οποία κινήθηκε μια τέτοια διαδικασία ελέγχου τα τελευταία 15 χρόνια, αν και είναι βέβαιο ότι έχουν μεσολαβήσει φιλμ με εξίσου ή ακόμη περισσότερο βίαιο περιεχόμενο. «Η Διεύθυνση αυτή κινείται όπως κινείται όλο το Δημόσιο. Οι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν αρμοδιότητες. Το πώς τις ασκούν αυτές τις αρμοδιότητες είναι το θέμα», είπε η κ. Μενδώνη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η προβολή του «Τζόκερ» προκάλεσε αντιδράσεις και στο εξωτερικό. Στις ΗΠΑ, συγγενείς θυμάτων ένοπλων επιθέσεων διαμαρτυρήθηκαν για την προβολή της ταινίας και ανάγκασαν την Warner Bros να εκδώσει ανακοίνωση με την οποία επεσήμανε ότι καμιά ταινία δεν προωθεί τη βία στον πραγματικό κόσμο. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι η ελληνική εταιρεία διανομής (Tanweer) ενημέρωσε τρεις φορές τους Ελληνες αιθουσάρχες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί σχετικά με την είσοδο ανηλίκων στη συγκεκριμένη ταινία έπειτα από αντίστοιχη οδηγία που έλαβε από την εταιρεία παραγωγής.

Πάντως, θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς θα αντιδράσει το ΥΠΠΟ στις επόμενες προβολές της ταινίας. Θα κερδίσει ο «Τζόκερ» ή ο νόμος;

Σπάει… τα ταμεία ο «Τζόκερ»

To ένα ρεκόρ μετά το άλλο καταρρίπτει στο box office ο «Τζόκερ» με πρωταγωνιστή τον Χοακίν Φίνιξ που έχει βάλει πλώρη για τα Οσκαρ.

Ο απόλυτος «κακός» του Μπάτμαν έχει συγκεντρώσει έσοδα που αγγίζουν τα 750 εκατ. δολάρια παγκοσμίως. Στη χώρα μας διανύει την τρίτη εβδομάδα προβολής του και μέχρι στιγμής έχει κόψει περισσότερα από 450.000 εισιτήρια, ενώ αρκετοί κινηματογράφοι αλλάζουν το πρόγραμμά τους και προσθέτουν νέες προβολές, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία διανομής την περασμένη εβδομάδα. Οι δημιουργοί της ταινίας εκτιμούν ότι θα κάνει άνετα ταμείο στα 900 εκατ. δολάρια, ενώ ο μόνος τρόπος να φτάσουν κοντά στο 1 δισ. είναι με την κυκλοφορία της ταινίας στην Κίνα, κάτι που όμως δεν φαίνεται –μέχρι στιγμής τουλάχιστον– να συμβαίνει. Πάντως, με τη συζήτηση που έχει δημιουργηθεί γύρω από την ταινία –θετική ή αρνητική– είναι πολύ πιθανό να τραβήξει στις αίθουσες κοινό που δεν θα πήγαινε ποτέ να τη δει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή