ΘΕΑΤΡΟ

ΚΘΒΕ: Μπήκε διευθυντής, βγήκε πρώην

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μπήκε ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ο Γιάννης Αναστασάκης, αλλά βγήκε ως τέως, αφού έμαθε για την απόφαση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη να αλλάξει όλη τη διοίκηση του θεάτρου από τηλεφώνημα δημοσιογράφου, λίγο πριν η Σκάρλετ Γιόχανσον εμφανιστεί στην οθόνη του Ολύμπιον την περασμένη Πέμπτη. «Θεωρώ προσβλητικό τον τρόπο αποπομπής μας. Η παύση μας έγινε χωρίς να προηγηθεί ένα τηλεφώνημα. Στην ανακοίνωση του υπουργείου δεν υπάρχει ούτε μία φράση για την προηγούμενη διοίκηση· σαν να μην υπήρξαμε», σημειώνει.

Αντίστοιχα, ο απερχόμενος πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του θεάτρου, ο καθηγητής του ΑΠΘ Αρης Στυλιανού, έμαθε για τις ξαφνικές αλλαγές από ένα φοιτητή του. «Κάναμε κάποιο έργο τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Θα περίμενα να μας ειδοποιήσουν τουλάχιστον με ένα τηλέφωνο, μια επαφή. Αν μας είχε δεχθεί η υπουργός θα της λέγαμε ότι οι παραιτήσεις μας θα ήταν στη διάθεσή της», είπε από την πλευρά του ο κ. Στυλιανού. Πρόσθεσε επίσης ότι είχε ζητήσει ενημερωτική συνάντηση του συμβουλίου και της καλλιτεχνικής διεύθυνσης με την κ. Μενδώνη από τον περασμένο Ιούλιο, αλλά το αίτημά του δεν ικανοποιήθηκε. Ζήτησε εκ νέου συνάντηση τον Σεπτέμβριο ενόψει της επίσκεψης της υπουργού στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης και στο MOM-us με το ίδιο αποτέλεσμα. Η θητεία του απερχόμενου συμβουλίου έληγε στα τέλη Δεκεμβρίου.


Η θητεία του Γ. Αναστασάκη ανανεώθηκε πέρυσι, ενώ ο τρόπος της παύσης του καταγράφεται στις ατυχείς στιγμές του πολιτικού πολιτισμού. 

Η διοίκηση του ΚΘΒΕ παρέλαβε ένα θέατρο με χρέη που ανέρχονταν σε περίπου 8,5 εκατομμύρια ευρώ και το παραδίδει απαλλαγμένο από τα οικονομικά του βαρίδια. Βέβαια, από το 2015 το ΥΠΠΟ υπήρξε ιδιαίτερα γαλαντόμο προς το θέατρο με έκτακτες επιχορηγήσεις που το βοήθησαν να καλύψει τις υποχρεώσεις του, ενώ έγιναν και ορισμένες περικοπές και ρυθμίσεις, όπως η διεκδίκηση επιστροφής ΦΠΑ που δεν είχε εισπραχθεί για πολλά χρόνια. Οπως μας είπε ο κ. Στυλιανού, οι καλλιτεχνικές επιλογές έφεραν αύξηση κατά 50% στον αριθμό των εισιτηρίων τα τελευταία τέσσερα χρόνια και 38% σε επίπεδο εισπράξεων.

Η μεγαλύτερη κρίση που πέρασε το θέατρο τα τελευταία χρόνια ήταν οι πολυήμερες στάσεις εργασίας των ηθοποιών του τον Ιανουάριο του 2019. Οι ηθοποιοί αντιδρούσαν τότε στην υποχρεωτική αναγραφή ορισμένων νομικών όρων στη νέα συλλογική τους σύμβαση και το θέατρο έμεινε κλειστό για 36 ημέρες, χάνοντας περίπου 250.000 ευρώ από διαφυγόντα κέρδη. Εκτός από αυτό το γεγονός, στο ΚΘΒΕ επικρατούσε εργασιακή ειρήνη.

Καλλιτεχνικά το θέατρο ξεχώρισε για αρκετές από τις παραγωγές του, όπως «Επτά επί Θήβας», «Ανεμοδαρμένα ύψη», «Φέστεν-Οικογενειακή γιορτή», ενώ φέτος παίζεται «Η μεγάλη πλατεία» σε σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου. Το θέατρο ανέπτυξε μεγάλη δραστηριότητα και συνεργάστηκε με την περιφέρεια, τους όμορους δήμους της Θεσσαλονίκης και ανέπτυξε το Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους με παραστάσεις από τα Βαλκάνια και χώρες της κεντρικής Ευρώπης.

Η τριετής θητεία του κ. Αναστασάκη ήταν από τις ελάχιστες μεταξύ των καλλιτεχνικών διευθυντών δημόσιων πολιτιστικών φορέων που ανανεώθηκαν από την τέως υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά τον περασμένο Νοέμβριο. Τότε είχε επισημανθεί εντόνως αυτή η εξαίρεση, την ώρα που στους υπόλοιπους φορείς έγινε μια προσπάθεια να επικρατήσει η λογική των διαγωνισμών. Η νέα ηγεσία του ΥΠΠΟ εξαρχής δήλωσε την πρόθεσή της να επιστρέψει στη λογική των διορισμών, αλλά συνόδευσε τις σχετικές ανακοινώσεις για το Εθνικό Θέατρο και το Φεστιβάλ Αθηνών με την επισήμανση ότι στο τέλος της θητείας των νέων διευθυντών θα προκηρυχθούν οι θέσεις τους, σημείωση που λείπει από την ανακοίνωση για το ΚΘΒΕ. Σε κάθε περίπτωση, ο τρόπος «καρατόμησης» της απερχόμενης διοίκησης δεν αντιστοιχεί στη σημασία και στη βαρύτητα του πολιτιστικού φορέα της Βόρειας Ελλάδας, ανεξάρτητα από το πώς κρίνει κάποιος το έργο της απερχόμενης διοίκησης.

Νέος καλλιτεχνικός διευθυντής ορίστηκε ο παλιός ηθοποιός του ΚΘΒΕ Νίκος Κολοβός, ενώ πρόεδρος του Δ.Σ. τοποθετήθηκε η καθηγήτρια Νομικής του ΑΠΘ Γιαννούλα Καρύμπαλη-Τσίπτσιου. 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ